Utflaggning av certifikat och luftfarkoster?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Swip, 13 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. Swip

    Swip Medlem

    Fick för en tid sedan ett mejl från AOPA-S om att de genomfört så kallad utflaggning av svenska certifikat till Danmark. Skälen är kostnadsmässiga, de var tydligen ingen eller mycket låg avgift i Danmark. Tydligen är det också möjligt att flagga ut sin luftfarkost till andra länder. AOPA-S har till och med en guide för oss medlemmar.

    Tänkte helt enkelt höra om detta rört om i grytan ute i flygklubbarna - flaggas det ut för fullt i skrivande stund? Pratas det om det? Eller tas det kanske med en axelryckning?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant ämne du tar upp. Att "flagga ut" har ju blivit väldigt populärt i samhället. Hur mycket sparar man exempelvis på att ha sitt certifikat i Danmark i stället för Sverige? Finns det någon kalkyl på detta?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    I Danmark finns ingen årsavgift för certifikaten. Däremot är konverteringskostnaden relativt hög, 6-6700 kr. Men har man CPL så tjänar man in det på relativt kort tid.

    Vad gäller flygplan så tycker jag att det är dags att sätta igång. Flera länder i Europa har bättre regler kring underhåll och det är där som man kan göra de stora besparingarna. Jag håller på att forska i det hela.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns andra länder som har billigare avgift för själva konverteringen. Dock har jag inte haft möjlighet att få det bekräftat än.
    Men enligt mail så kostar det ca 1500 kr att konvertera till Island och de har inte heller någon årsavgift. Faktum verkar vara att de flesta länder inte har det. Om någon är sugen på att konvertera så får de gärna kontakta mig.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Bra skrivet, Linköping!
    Rekommenderas också senaste numret av AOPA's FLYG-HORISONT (2/2014) med alla tiders utflaggningsartiklar av Jan Stridh och Niklas Larson!
    Citat Jan Stridh: "Vi vill veta mer om hur våra piloter, mekaniker, flygläkare och andra upplever Transportstyrelsen som myndighet, och särskilt då händelser av karaktären 'övertramp'".
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om jag flaggar ut mitt certifikat, hur fungerar det sen när jag ska förnya mina behörigheter?
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Lärartimme kan alla EASA FI utföra, sen får du skicka in utdrag och blankett till ditt certutfärdande land eller få bok och cert påskrivna av kontrollant som ditt certutfärdande land godkänt. Flera länder har enkla onlineförfaranden för att godkänna utlänska PC-kontrollanter.

    Med detta sagt, så skulle jag se till att ha minst en PC-kontrollant i Sverige klar innan jag flyttade certet någon annanstans. Bor man i ex. Skåne så är det naturligtvis lätt att flyga till Danmark och göra sin flygning där med en lokal FI/CRI/kontrollant om man då flyttat sitt cert till Danmark.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Håller man sig inom Norden så är alla PC-kontrollanter godkända. Det danska certet blir således precis lika enkelt som att ha ett svensk cert. Jag har danskt cert och förnyade mitt i Stockholm nyligen med en svensk kontrollant. Det sägs till och med att man ska kunna använda den svenska blanketten men tog den danska ändå.
     
  11. Patrik.c

    Patrik.c Ny medlem

    Hej!
    Jag har starka funderingar på att skaffa ett LAPL och samtidigt flagga ut mig till Danmark. Är det någon som har erfarenheter av detta eller vet hur man går till väga för att söka ett medical i Danmark?

    I dagsläget flyger jag TMG och har ett svenskt segel cert.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Det danska medicalet fixar du i samband med att du flyttar certet dit, det sker automatiskt mer eller mindre. I Sverige finns det än så länge inte någon som erbjuder LAPL, men det borde väl komma kommande åren.
     
  13. Patrik.c

    Patrik.c Ny medlem

  14. Mikael

    Mikael Medlem

    Jag har hört sägas ett en del redan har flaggat ut både sina maskiner och sina cert till Republiken Jämtland!
     
    • Gillar Gillar x 2
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Den här tråden borde fortfarande vara aktuell, även om den har några år på nacken.

    Några fler som har flaggat ut sina certifikat under 2015/2016?
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Sjukihuvet

    Sjukihuvet Ny medlem

    Hur gör man, rent praktiskt, för att flagga ut? Kliver man bara in på en polisstation i Köpenhamn och säger "Hej, jag vill flytta mitt flygcert till Danmark, här är X tusen kronor"?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, lyckligtvis har polisen inget med detta att göra. ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    640 SEK/år ligger avgiften på för ett PPL i Sverige. Det innebär att man når break-even efter 10 år om konverteringsavgiften ligger runt 6500 SEK i Danmark.

    På följande sida finns information om avgifter för privat- och trafikflygarcertifikat och tillhörande behörigheter, avgifter för segelflygplan, ultralätta flygplan, ballong och flygmaskinist samt avgifter för behörigheter till certifikat och för validering av certifikat:

    https://www.transportstyrelsen.se/s...tillstand/Privat--och-trafikflygarcertifikat/
     
  19. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Man flyger PPL för runt tusen kronor timmen med var sin fina ANR-headset på tio tusen på huvudet, prenumerar på navigeringsappar för minst en tusenlapp stycket per år, och så har man inte råd med 640 spänn för självaste certet?!? Mycket möda till inte mycket nytta, tycker iaf jag.
     
    • Gillar Gillar x 4
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Alla gör ju olika prioriteringar. För mig handlar det definitivt inte om att jag inte har råd. Jag vill bara hålla nere kostnaderna där så är möjligt. Varför betala mer än nödvändigt?
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan