Elektronisk loggbok

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 29 Juli 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej.

    Jag tänkte försöka föra in min flygtid i en "elektronisk loggbok" (excelark motsvarande). Finns det någon här på forumet som har en bra mall för detta? :)

    Mvh
    Fredrik
     
  2. gramlin

    gramlin Medlem

    Du har pm.
     
  3. dypen

    dypen Medlem

    Unskyld meg, hva er "pm" ? :q
     
  4. DA

    DA Ny medlem

    Jag kan starkt rekommendera http://www.myweblog.se/

    Det är verkligen värt pengarna och herr Winsth hjälper till direkt om det är nått du undrar eller vill lägga till.


    betyder att han har skickat ett privat meddelande (private message)
     
  5. Danny

    Danny Ny medlem

    Men Fredrik, det gör väl inte att du slipper den blåa?
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipset DA! Tittade som hastigast på sidan och det verkar helt klart intressant. Jag ska köra en testperiod, sen får jag se vad jag bestämmer mig för.

    Nej, den "blå" kommer jag inte göra mig av med :) Att jag vill föra in flygtiden i ett elektroniskt dokument har mer att göra med att jag vill ha en extra backup om något skulle hända med min loggbok.
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Sedan 1994 har jag använt ett hemmagjort Excelark. Och det har aldrig gett några problem, varken vid inspektioner eller förnyelse etc. då jag har fått skicka kopior till LFV. Att kasta ut pengar på att köpa ett sådant är
    meningslöst. Det tar bara några minuter att göra ett eget.

    Det finns ingen bestämmelse som säger att man måste använda den som t.ex. KSAK tillhandahåller. Förslagsvis väljer du samma spalter som den vanliga, men om du inte tänker bli flyginstruktör, så ersätt den spalten med t.ex. EK-tid.
     
  8. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Betänken väl att om du åker utomlands sedan för att utöka certen eller hyra flygplan så kan du få nobben på elektronisk loggbok. Själv för jag logg elektroniskt i ett hemmagjort system via internet och sen för jag över det till pappersboken ett par gånger i månaden. Jag har haft många elever som kommit hit från Europeiska länder med eLogg och då har vi behövt köpa pappersböcker åt dem för att logga all träning. Blir mycket meck i slutändan.

    Personligen hoppas jag att det blir helt elektroniskt snart, men tyvärr ligger lagarna i USA i vägen, då all träning måste innehålla en signatur från flygläraren :tdow
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    E-legitimation :tupX2
     
  10. gramlin

    gramlin Medlem

  11. DanielW

    DanielW Medlem

    Ett tips, läs JAR-FCL 1.080

    Sm backup är ett excel ark väldigt bra, men jag skulle nog inte använda det som min primära loggbok.
     
  12. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Som jag sa, så har excelarket aldrig inneburit några problem för mig. Inte ens när jag flög i Australien.

    Men det är förstås inte den elektoniska formen som jag skickar till myndigheter etc, utan en utskrift av arket. Det är också där som eventuella påskrifter görs.

    Men papperexemplaret är i huvudsak en backup och sitter i en a4-mapp som jag her med mig inder flygningar.
     
  13. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack, precis vad jag ville ha :)
    Laddade hem den och har fyllt i från loggboken... på arbetstid.

    Det är hat/kärlek-förhållande till arbetet, eftersom man måste arbeta för att flyga. Snart kommer jag väl på att arbeta med att flyga...
    Time will tell...
     
  14. Domino

    Domino Ny medlem

    Allan... jag tror du sitter inne med massa intressanta utomlands-flygningar och annat som vore väldigt intressant att höra.
    Om du har tid och lust kan du väl skriva några artiklar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bumpar denna tråd. Har själv testat lite olika elektroniska loggböcker men fick nyligen tips om MCC Pilot Log av en kollega. Den är verkligen kanon och finns i en gratisversion som innehåller precis allt man behöver. Överväger att uppgradera för rimlig penning för att få tillgång till mer företagsspecifika saker (den kan kopplas direkt till ett flygbolags schema till exempel, men det är nog överkurs för de flesta privatflygare).
     
Laddar...

Dela sidan