Utfärdas temporärt certifikat fortfarande efter uppflygningen?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Lars Sjöling, 7 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Lars Sjöling

    Lars Sjöling Ny medlem

    Jag har hört att inspektör ej längre utfärdar ett interimcert eller temporärt cert, eller vad det nu heter, direkt efter godkänd PPL-uppflygning. Har letat på transportstyrelsen m.fl. site:er men inte lyckats hitta nåt om detta. Någon som vet?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det stämmer att man kommer att sluta med det typ nu. Det kommer tyvärr från EASAs håll, tråkigt men sant. Det gäller dock inte behörigheter som t.ex. IR eller tvåmotor. Det gäller bara certifikat.
     
  3. Lars Sjöling

    Lars Sjöling Ny medlem

    Min ursprungliga formulering var något missvisande för där framgick inte att jag inte bara fått information om, utan även påverkats av, denna nya begränsning. Jag gjorde min uppflygning den 26/8 och fick inget interimcert utan får vackert vänta. Två dagar efter uppflygning fick jag mail från TS att dom emottagit ansökan, d.v.s. kontrollanten har gjort sin del helt klart. Dessutom framgick att handläggningstiden är 15 dagar OM det inte handlar om nytt certifikat. Då är handläggningstiden "väsentligt längre" eftersom det tillkommer handläggningstid hos polisen för sökning i brott-, och misstankeregister. Information som kan vara bra för nya piloter att känna till tycker jag, d.v.s. räkna inte med att flyga själv inom 3-4 veckor.
    Tips för denna mellantid är att boka tid med flyglärare för att spetsa till svaga kompetenser och till familjärisering av andra kärror.

    En intressant fråga som kvarstår är ... var hittar man denna information om stoppad interimcert?
     
    Senast redigerad: 9 September 2017
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Den här kollen av register är nog en konsekvens av att man slopade elevtillstånden. Lite korkat att man teoretiskt skulle kunna åka på pumpen först när man är klar med hela utbildningen
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det vore ju såklart tråkigt. Så nu är det viktigt att flygskolan informerar om detta. Fortkörningar är aldrig problem medan rattfylla är det t.ex.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Elevtillstånd finns ju kvar för svenska nationella certifikat som UL. Kanske kan man snabba upp processen genom att begära ett elevtillstånd för UL innan? Då är ju redan brotts-etc. kontrollen klar.
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Eller så kan man låta bli att begå brott
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Väntetiden blir väl inte kortare för det!?
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Nä, men man riskerar inte att bli besviken ;)
     
  10. Lars Sjöling

    Lars Sjöling Ny medlem

    Jag har fortfarande inte hittat var detta står nånstans men nu har certet kommit i alla fall. Alltså, uppflygning den 26/8. Bekräftelse från TS den 28/8, Certet anländer den 14/9, alltså ca: 3 veckor tar det innan lyckan är total :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Bubblaren

    Bubblaren Ny medlem

    Ska precis börja min PPL och var på infomöte. Där nämndes just fortkörningar som något som kunde hindra ett cert. Nu pratade de inte om enstaka 15km för fort på 70 väg utan som jag tolkade det "upprepade bli av med körkortet fortkörningar". Om jag tolkade det rätt så hade klubben haft en elev som inte blev godkänd av det skälet
    Så att säga att fortkörningar aldrig är ett problem är nog inte helt korrekt.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Fair enough, det är såklart en samlad bedömning. Jag hade en elev som hade tillräckligt fort för att bli av med körkortet i en månad och när jag ringde och kontrollerade med TS så var det inga problem i alla fall. Är man osäker så kan man ringa till TS och fråga innan utbildningen.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Problemet är att allt inte finns nedskrivet. TS har såklart kommunicerat det till sina kontrollanter och man har även släppt det som information till de som prenumererar på information om flygutbildning. Det är inte alltid dessa ändringar har att göra med en regeländring utan snarare en ändring i hur regeln tolkas. Tidigare tolkade man att man kunde utfärda ett Certifikat och nu har man en annan hållning efter att EASA informerat att det är fel att göra så. Ganska naturligt.

    Såhär har TS själva skrivit som info:
     
  14. Lars Sjöling

    Lars Sjöling Ny medlem

    Stort tack för denna info!
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Detsamma gäller UL. Och det är löjligt. Är man godkänd så är man, papperslappen förbättrar knappast flygförmågan.
     
  16. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Problemet är väl just lämplighetskontrollen i diverse register som görs för när man ansöker om certet. UL har väl dock fortfarande ansökan om elevtillstånd först va, så där borde det ju verkligen inte finnas något som stoppar tempcert.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Dessutom är UL ett nationellt cert och inte ett EASA-cert, så TS gör som de vill där.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Huvudet på spiken där, @Merf & @Airborne again. Men TS väljer att tillämpa samma handhavande oavsett reglemente, vilket i vanlig ordning drabbar slutanvändaren. Här finns utrymme för förbättring.
     
    • Gillar Gillar x 2

Dela sidan