Realistiskt att flyga längre sträckor med UL?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av KKJ, 12 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. KKJ

    KKJ Medlem

    Är det realistiskt att flyga längre sträckor med UL? Krävs det inte noggrann metrologisk uppsikt hela tiden?
    Har någon flugit sträckan Stockholm - Hamburg för att nu ta ett exempel?
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är lika realistiskt som med vilken pa28 eller dessa som helst om piloten endast har VFR
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det går utmärkt, samma förutsättningar gäller som för vilken annan VFR-flygning, precis som jekroth skriver. Vi är många som flyger långt i UL och vill att ännu fler ska göra det. Kunovice - Ljungbyhed, Hässleholm - Sunne, Bratislava - Kristianstad är de längsta 1-dagsflygningarna som jag har gjort. "Människans förutsättningar i tarmen" brukar dock begränsa de flesta flygningar till max 2.5h/sträcka för att det inte ska bli för svårt.
     
  4. KKJ

    KKJ Medlem

    Jag är inte på så hemma på UL, har sett dem som dragiga och långsamgående saker (Men det var för några decennier sedan) Är det bekvämt att sitta, finns bränsle så det räcker, klarar den plötsliga vindar, är farten någorlunda, så förstår jag att det kan vara ett intressant alternativ. Ska titta på specifikationerna. Några rekommendationer på lämpliga objekt?
     
  5. KKJ

    KKJ Medlem

    En sak till. Jag har aldrig suttit i en glashuv. Kan det inte bli hett? Eller används något slag av solskydd?
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jo, det kan ju gassa på men med keps eller annat solskydd är det inga problem. Det finns en Dynamic till salu på ksak.se, det är en riktigt bra maskin med 110+ kts marschfart, rejält bagageutrymme och 70 liters tankar i vingarna så konstruktionen är stabil som bara den.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag flyger en Atec Zephyr på sträcka flyger jag oftast på FL 100 med IAS 100 kt 13,5 L/h glashuv är inget stort problem under flygning då vispen kyler det kan däremot bli varmt under taxning

    Jag har varit både på Mallorca och Sicilien flugit över hela Alperna från väst till öst med UL
     
    Senast redigerad: 13 November 2017
    • Gillar Gillar x 1
  8. KKJ

    KKJ Medlem

    Jag är imponerad. På en sådan resa, hur ofta måste du tanka?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag brukar satsa på ben runt 3 Tim då det är lagom för bensträckare och då tankar jag
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. KKJ

    KKJ Medlem

    Min syn på UL har tagit sig en vändning......
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. control

    control Välkänd medlem

    Kontrollera fakta bara, det är rätt lätt: vilken MTOW får aktuellt flygplan ha enligt regelverket... hur mycket väger sedan du, din eventuella passagerare och packning. Hur många kilo finns det sedan kvar till soppa.... dela med förbrukning och dra ifrån reserv så vet du hur långt du kommer i nollvind.

    Det går säkert bra att resa längre med UL men tyvärr har man sett reseberättelser på nätet där det inte finns en sportslig chans att reglerna följts.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    ...och lika många där de följs till punkt och pricka. Utan att dra upp den evighetslånga diskussionen om UL och vikter igen - ett problem som vi är närmare än på mycket länge att komma tillrätta med - så ser jag ett större bekymmer i de reseberättelser där man flagrant struntar i nationella bestämmelser om krav på inresetillstånd. Om vi ska vara självkritiska så hjälper det inte direkt till i arbetet att öppna upp gränserna.
     
  13. KKJ

    KKJ Medlem

    Är reglerna för cert och vad det omfattar lika inom EU?
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Lika, men inte samma.
     
  15. KKJ

    KKJ Medlem

    Men det ger inga problem?
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Skillnaden mellan nationellt reglerade flygplan (UL) och EASA-reglerade flygplan (typ Cessna 172, Piper PA28 etc) är att de senare åtnjuter fri rörlighet inom EUs gränser. För nationellt reglerat flyg finns mellan flera länder ett ömsesidigt erkännande som medger flygning utomlands, men vissa länder kräver att man i förväg inhämtar tillstånd. Danmark är ett sådant land, med en enkel process. Österrike ger också tillstånd men kräver mycket mer i form av utrustning och annat, vilket gör det svårt att flyga just dit. Tyskland kräver inga tillstånd alls. Så det är olika men i mina ögon är det inga problem sålänge som man tänker till innan. För en systematisk genomgång av vad som gäller för olika länder, se EMFs sammanställning här: http://emf.aero/mla-flying-in-europe/
     
  17. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har flugit i ett stort antal länder och precis som Hans P skriver så är det många länder som tagit bort kravet på förhandstillstånd, det är bara att skicka färdplan och åka.
    Övriga länder skickar man ett mail till med flygtillstånd försäkringsbevis mm. Så kommer tillståndet med vändande post.
    Jag brukade begära tillstånd för ett år åtgången och det fick jag varje år. Nu är det bara Norge och Danmark som inte är riktigt med, Norge kräver fortfarande tillstånd, Danmark utfärdar bara 3 månader åt gången och det ett begränsat antal gånger/år.

    Det finns en bra förteckning över vad som krävs http://emf.aero/mla-flying-in-europe/ och klicka på bilden i mitten så öppnar sig en PDF
     
  18. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Det hur realistisk som helst. Jag flög från München till Halmstad på en dag. Tankning ca var 2 timmar 45 minuter. Följde en bestämd för vald rutt, med tankställe som passade in.
     
  19. KKJ

    KKJ Medlem

    Lagomt att sträcka på benen då.
     
Laddar...

Dela sidan