Lite mer rättning av Svenska flygfält

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 30 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag satt idag och flygsimulerade en del av den tänkta långnaven som är på gång i utbildningen. Om himlen vill visa sig igen vill säga. Till min hjälp har jag då Svenska flygfält. När jag i höstas satt och tittade på det här med färdplan och så så lärde jag mig att när man skulle fylla i brytpunkter så fick jag inte använda mig av flygfält som att jag t ex flyger över Hedlanda (ESND) som referens utan jag kunde då använda mig utav "OSS 202 52" i färdplanen. Istället då för att sitta med kartor transportörer m m så upptäckte jag att det gick ju jättebra att läsa på bladet för Hede att där fanns en pil med texten "OSS 202 52" som var till stor hjälp och jag slapp mäta över kartskarvar m m, praktiskt. Nu såg jag för Sveg och Östersund/Ope så har dessa pilar försvunnit och jag blir så nyfiken på varför de tagits bort. Jag är tämligen säker på att OSS och SUN alltjämt finns kvar.
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Ja, bra fråga...

    Du kan också använda dig av koordinater i form av 6203N01425E istället för VOR radialer om du tycker VOR radialer är bökigt.

    Du kan ta hjälp av skyvector.com för att ta fram sådana koordinater, i fall du inte vill avläsa dem direkt på TMA-kartan.

    Steg 1: Öppna https://skyvector.com/ i webbläsaren
    Steg 2: Skriv ESND i sökfältet och tryck på Go
    Steg 3: Högerklicka på Sveg (eller vilken annan punkt som helst)
    Steg 4: Välj PLAN vid kooridnaterna
    Steg 5: Voila! Du får upp en "Flight Plan" med koordinaterna i rätt format.

    Just för ESND går det bra att skriva SVE i färdplanen. D v s den VOR/DME som finns placerad just där.

    PS: Skyvector-kartan är inte alltid uppdaterad, men det går bra att använda den för att ta fram koordinater.
     
    Senast redigerad: 31 Januari 2018
  3. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    For de som bruker SkyDemon: Under Pilot Log/Columns, kryss av for "Show RNav vectors", så får du opp denne informasjonen.

    Eks: Hedlanda (ESNC): OSS199052
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Måste först rätta mig själv att Hedlanda är ESNC och Sveg ESND och inget annat.
    Jag tror inte att min flyglärare skulle gilla att jag kom med SkyDemon under armen till lektionen så jag får nog hålla mig till det gamla hederliga hantverket ett tag till. Koordinater vill jag nog undvika så länge det går för där känner jag mig inte bekväm ännu. Att man kan använda en VOR:s beteckning kände jag inte till och det är ju enklare, men jag förstår ändå inte varför Svenska Flygfält tar bort dessa "tecken/hjälpmedel" när VOR:erna fortfarande finns kvar. Eller är det för att det inte finns förklarat på sidorna 1:7-1:16 (teckenförklaring och symboler i SVFF) som de smygs bort ;)
    Ser nu medan jag skriver att koordinaterna finns med på kartbladet. Då kom det i ett annat läge (y)
     

    Bifogade filer:

    • ESND.jpg
      ESND.jpg
      Filstorlek:
      748 KB
      Visningar:
      21
  5. Hej Thord! Martin Trankell på Svenska Flygfält här.

    Vi har börjat ta bort radial/distansnoteringarna i flygplatskorten för att de i väldigt många fall har varit inkorrekta. Anledningen har varit att det vid alla förändringar blir väldigt många flygplatskort att trycka om, och vi har inte möjligthet att hålla det uppdaterat.

    Förändringarna som sker är dels förändringar av variationen som ändras med över åren, men också lokal variation runt VOR som gör att en del VOR-radialer ibland vandrar lite mer än omgivningen. Dessutom har vi haft ett flertal tillfällen där flygfyrar lagts ner och det har då ibland påverkat runt 10-15 flygfält. Det är då svårt att hinna ikapp med att trycka dessa flygplatskort då vi är något begränsade i antal per trycktillfälle, och vi ofta är nödgade att lägga fokus på annan, mer akut flygdata.

    VOR-fyrar och NDB håller successivt på att fasas ut i Europa och här i Sverige börjar det ta lite fart. För några månader sedan stängde man exempelvis NTL/Nortel.

    Inser att många haft nytta av dessa radial/distansmarkeringar men hoppas det finns en förståelse att vi vill säkra att datan i korten alltid är korrekt. Jag tycker alternativet ovan om att plotta ut egna radial/distanser är en bra övning. Mitt flyglärarhjärta tycker nog inte att det är fel att använda exempelvis Skyvector till en sådan syssla. Naturligtvis men en god portion sunt förnuft (finns fyren kvar, verkar kursen vettig, hur ser det ut i AIP etc) men eftersom det endast handlar om att finna en MT mellan en VOR och en annan plats är det ju en perfekt sak för ett digitalt program. Annars finns alltid flygkartan och transportören för den som vill prova att göra det manuellt.

    Hör gärna av er med synpunkter.

    Mvh
    Martin Trankell
    Svenska Flygfält
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Åh, jag som tyckte att jag hade lärt mig något bra och användbart :( Nåväl, då kan jag utesluta att radial/distansnoteringarna inte ramlat bort i tryckeriet. Jag hade även en misstanke om att den framtida/pågående utfasningen av fyrar hade et finger med i spelet. Men du kan ju alltid lägga in flygfyren.nu den kommer ju alltid att finnas ;)
    Tack för förklaringen det är alltid kul att höra bakgrunden till varför vissa saker sker.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan