Vilka headset skall man välja?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LarsBerg, 21 Februari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Finns det kloka råd avseende vad som är bästa och samtidigt mest förnuftiga val av headset när man är privatpilot på just en normal användningsnivå - ni vet med ambitioner om 10-25 timmar om året. Det är många typer av headset och massor av leverantörer att välja på med olika prisnivåer givetvis.

    Flyger C172 och Piper PA28.

    Är noga med att det finns goda förutsättningar för att ha nödvändiga, bra och hörbara kontakter med ATC. De skall alltså isolera omgivande brus på ett bra sätt. Egentligen välisolerade och med god förmåga att höra och kunna föra en bra kommunikation - vilket givetvis också betyder att mikrofonen skall vara bra.

    Samtidigt med hänsyn till omfattning timmar så prismässigt prisvärt med just hänsyn till detta.

    Kloka råd tas tacksamt emot.
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Bra basic - Sennheiser HME110 eller HME100. Tyvärr tillverkas de inte längre men ett bra begagnat får man för runt 1000-lappen på Ebay från England. David Clark H10-13.4 är också alldeles utmärkta men lite dyrare, 3-4000. Själv använder jag Bose A20 och är supernöjd.

    Sen beror kommunikationen lika mycket på kontakter & intercom i planet. Rostig utrustning kan få det allra bästa headset att bli helt värdelöst.
     
  3. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Tack...för återkopplingen....jag stirrar litet på David Clark - också för att de är så "coola" ur ett design perspektiv - men bra headset är viktigare givetvis.
    Jag har haft ett par Sennheiser HME250 med ANR - men den utrustningen pajade...alldeles nyligen och laga var inte att tänka på....
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Om du har nån kompis som besöker USA så kan du be honom/henne köpa ett DC H10 13,4 för lite drygt 300 dollar. Sportys har gratis frakt vart som helst i USA. (Jag inbillar mig att David Clark är de mest robusta och hållbara på marknaden (men det kanske inte är ditt första kriterium).
     
  5. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Jag gillar David Clark genom sitt klassiska utseende. Har funderat på ANR men det känns kanske litet i överkant med tanke på timmar i luften per år som gärna fick vara mer men men.... Läser mycket gott om de du föreslår.
    Tänkte få bra stöd från er i detta forum....
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Du har bara 1 par öron och de är värda den bästa behandling de kan få. Att tänka på är också hur du är utrustad i övrigt, själv har jag helt slutat med glasögon/solglasögon för att inte släppa in nånting i headsetet (här lämnar jag plats för in ear-förespråkarna :)), gjorde tyvärr misstaget att i flera år använda klubb-Peltor med vanliga glasögon vilket också satte spår i hörseln. Nuförtiden är det linser och helomslutande headset som gäller.
    Bra headset (och bra komm-utrustning) = bekvämare flygning = lust att flyga mer timmar. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ingen snygg lösning men jag brukar köra med öronproppar som komplement. Använder det både till ett David Clark-headset och ett Lightspeed-headset. Jag har tänkt att flyga resten av livet och då är hörseln viktig såklart, därför kör jag så.
     
  8. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Bra synpunkt. Jag har glasögon och behöver kunna använda dem när jag flyger. Så headset som är snälla mot detta är viktigt i mitt fall
     
  9. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Fråga - fungerar det och samtidigt utan att störa funktionen att höra ATC bra?
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det funkar helt ok. Du måste ju höja volymen på ATC och intercom vilket kan låta kontraproduktivt men du får bort bullret som är det som tröttar ut en och ger hörselskador på sikt.
     
  11. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Tack bra tips...
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag kör Bose A20. Helnöjd. Har glasögon och tycker inte det är ett problem att ha under dem, men det varierar säkert en del beroende på huvudform och glasögonens utformning. Körde det mesta av min utbildning med typiska klubb-peltor och det enda jag ångrar är att jag inte skaffade Bose-settet tidigare (skaffade mot slutet av min utbildning). Så otroligt mycket enklare att höra både ATC och instruktör.

    De kostar ju en slant såklart, men samtidigt vill jag inte skada min hörsel och när man jämför med flygandet överlag så är det inte någon oöverkomlig summa direkt. Gångna året blev det ~35h fluget och då skulle headsetet motsvara 1/3-del då av ett års flygning (Har märkt att jag i allt högre grad prisjämför medelst flygtimmar >_< ). Det är inte så farligt ändå.
     
  13. odeheim

    odeheim Medlem

    Håller helt med ovanstående. Jag kör med ganska billiga Davic Clark med sånna mjuka öronskydd. Funkar kanon med brillor.

    Har även ett par DC med anr och de är sjukt bra tycker jag, som inte har råd med Bose


    Klubb-Peltor borde förbjudas! :)
     
  14. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Tack för din synpunkt. En reflektion som givetvis är att ta fasta på dvs kostnaden totalt i sammanhanget. Bose A20 verkar av de som vet o kan jämföra vara det bästa...
     
  15. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Jag vet inte alls vilka ANR-headsets som är bäst, men åtminstone Bose har gratis frakt och 30 dagars no questions asked returrätt. Bara att testa alltså. :)
     
  16. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Det är ett alternativ helt klart
     
  17. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem


    Är det så att någon har erfarenheter av David Clark H10-13X...
     
  18. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det vimlar nog av folk som har erfarenhet av DC H10. Det torde vara det headset som håller på att helt ersätta mediokra Peltor i den mån dom ö h t finns kvar. I vår klubb köper vi nu bara DC som klubbheadset. Dom har visat sig hålla betydligt bättre än Peltor. När medlemmarna väljer så tar dom DC (men det kan ju bero på att dom är nyare). Sen är ju allt en fråga om hur mycket man vill satsa. Själv har jag beträffande ANR-headset erfarenhet av Lightspeed Zulu och Sierra som jag haft privat (ca 1300 timmar) och trivts bra. Fick imponerande service av Lightspeed en gång när jag slet sönder mitt Zulu. Mycket bra ANR-dämpning. Har jämfört Bose och Lightspeed Zulu 2 på Oshkosh och gillade faktiskt Lightspeed bättre men det var ju inte i verklig flygning.

    Som sagt, mycket beror på hur mycket man vill kosta på sig. Det är nog enligt min mening svårt att slå DC i bruksvärde om man inte vill kosta på ANR.

    Edit: Vet inte om du kanske menade DC H10 One X? Dom har jag ingen erfarenhet av.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Jag läser om DC och de verkar vara bra generellt. Beprövade och framtagna för brusiga miljöer... Vi får se men mina tankar lutar åt ett par sådana...
    De är så kult/coola också till utseendet....
     
  20. joma

    joma Medlem

    Har erfarenhet av DC H13-4 under ca 10 år. Headset var det första jag köpte efter jag tagit mitt cert.
    Har alltid varit nöjd och jag blev extra nöjd när jag kompletterade DC med ett ANR-kit efter några år. Mycket bra dämpning.
    Sedan började dottern följa med och flyga och skulle köpa ett headset till henne. Men det som så att hon fick mitt DC och la pengarna på ett nytt Bose A20. Ett helt suveränt headset. Bra dämpning och väldigt bekvämt.
     
Laddar...

Dela sidan