Svenska VFR-kartan för iOS

Diskussion i '060 Navigation' startad av BosseB, 16 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Det tycker jag är en de stora fördelarna med SkyDemon, det är så himla tydligt med luftrum och allt annat.
     
  2. mats77

    mats77 Medlem

    Jag får ta och kolla in SkyDemon då helt enkelt!
     
  3. Hej alla!

    Martin Trankell på Svenska Flygfält och TMA-kartan här.

    Såg att den här tråden från 2014 har fått nytt liv och ville hoppa in och berätta lite vad vi gjort med den digitala TMA-kartan det senaste året för att förbättra kvalité och funktion. Vi är ett nytt gäng som tagit över utvecklingen sedan 2016 och vi har arbetat med ett antal mål. Vi är absolut inte klara (det kommer alltid vara ett löpande jobb) men vi arbetar aktivt för att göra appen bättre. Bland annat har följande genomförts:

    · Under 2017 lanserade KSAB en helt omgjord applikation som vi tagit fram med en ny utvecklare. Till ytan är det samma TMA-app som tidigare men i tekniken och funktionaliteten är det ett nybygge. Anledningen var bland annat de brister som påtalats tidigare under åren, buggproblem och att vi behövde få till en enklare datahanteringsprocess.

    · Kartupplösningen har arbetats om för att göra upplösningen bättre i inzoomade och utzoomade lägen. I versionen som kom i april 2017 var detta undermåligt så vi har genomfört ännu en förbättring i år under maj månad.

    · Det finns nu en planeringsfunktion som fungerar ungefär som en digital transportör. Det är alltså inte tal om att upprätta en digital driftfärdplan men man kan med hjälp av planeringsfunktionen göra en vanlig driftfärdplan och sedan flyga efter strecket i den digitala kartan

    · I år kom det en mängd nya symboler som gör TMA-kartan lite mer unik jämfört utländska kartor. Exempelvis har vi infört verksamhetssymboler i samarbete med Flygsportförbundet för att öka medvetenheten om var det sker ballongflyg, fallskärmshoppning mm. Bullerområden och lite annat smått och gott ritas nu ut i kartan

    · Sökfunktionen är förbättrad så nu går det att filtrera på ex NDB och alla punkter ingår, även intersections mm

    · Det finns en enklare spårningsfunktion för den som vill logga GPS-tracken på sin flygning. Vi har även en version av "moving map" som kan visa Ground Speed och lite annan information

    · Det går i dag att köpa kartunderlag via SkyDemon om man så önskar. VI levererar kartdata till SkyDemon som sedan erbjuder svensk VFR-karta i sin app.

    · Vi har lagt ut lite filmer som visar hur den nya TMA-kartan fungerar

    Utöver detta erbjuder KSAB gärna ett gratiskonto på två dagar om ni vill prova appen lite. Mejla på tmakartan@pilotshop.se så returneras ett provkonto.

    Vi inser att det fortfarande finns mycket bra konstruktiv kritik att hämta ute i Flygsverige och jag håller med om det som tidigare skrivits i tråden: Appar bör utvecklas tillsammans med användarna! Hör därför gärna av er, skaffa en testversion och återkom med era åsikter. Jag lovar att vi ska göra vårt bästa inom vår förmåga för att jobba på förbättringar.

    Mvh
    Martin Trankell
     
    • Gillar Gillar x 9
  4. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Hej och tack för ett intressant inlägg!

    Levererar ni något mer än flygplatskort till Skydemon? Era TMA-kartor vore t ex högintressant.
     
  5. Hej!

    I dagsläget finns endast Svenska Flygfält i Skydemon. TMA-kartorna finns dock i Air Nav(igation) Pro.

    Mvh
    Martin
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Tack för svar!

    Då håller jag tummarna för att det kanske ändrar sig i framtiden. :)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Om jag har förstått det rätt så kör SkyDemon med vektoriserade kartor medan TMA-kartan bara finns som Raster, t.ex. så som SvFF presenteras i Skydemon. Sålänge man inte gör om TMA-kartan till vektoriserad så händer det säkert inte mycket. Martin kanske har koll på när det kan ske?
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    TMA-kartan till AirNav Pro är tyvärr för dyr enligt min uppfattning. Väl över 1000 kronor för halva Sverige. Ett alternativ är Lantmäteriets karta som kostar betydligt mindre. Luftrumsgränser och Nav-punkter får man ändå via AirNav Pro-abonnemanget. Visserligen finns en del extra info på TMA-kartan som kan vara bra att ha, men priset avskräcker tyvärr
     
Laddar...

Dela sidan