Inslag på TV4 om Frivilliga flygkårens samhällsinsatser

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 28 Juni 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

     
    • Gillar Gillar x 4
  2. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Tycker det är lite synd att de enbart riktar sig till unga.
     
  3. eerriikk

    eerriikk Medlem

    ”Old pilots” finns det väl redan gott om :p
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    FFK riktar sig i högre grad mot äldre än unga skulle jag vilja påstå. Få unga har cert och kan flyga aktivt i FFK
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Kul att informationen sprids lite om vad för samhällsnytta allmänflyget bidrar med! Noterat att det är väldigt få personer utanför allmänflygarna själva som har koll på t.ex. brandflyget och vad det faktiskt bidrar med.

    Hur fick du ihop det där? De som flyger primärt är inte unga. Att YoungPilots finns är ju lite av en reaktion på att de aktiva piloterna blir äldre och äldre och utan tillskott av nya piloter så kommer det inte finnas frivilliga nog att svara mot efterfrågan.

    Det är min erfarenhet också från FKK. Flyget har ju haft lite svårt en tid att locka till sig nya piloter överlag (även om det verkar vara ett uppsving nu), men även utöver det så kräver ju frivilliginsatser att man har ett någorlunda flexibelt schema, vilket man (oftast) har om man är pensionär men inte lika ofta har som anställd eller som student (och som student är det svårt att bära den extra kostanden som krävs för att nå timmarna man behöver för att kunna delta som pilot)!

    Ett problem med FFK är att de verkar sakna hantering för perioden mellan att en ny pilot tagit sitt cert och det att den faktiskt kan bidra (eller ens känna sig meningsfullt involverad som pilot) med något. De har YP som aktiverar unga, men sen om någon/några av dessa unga sedan skaffar ett PPL, då blir det lite av ett vakum. Tar man sitt cert nära minimitiden så ligger man då där på 45-50h total flygtid och FFK kräver 100h bara för brandflyg, vilket i praktiken inte är konstigare än att flyga en slinga. Det mest avancerade du kommer göra är start/landing eller möjligtvis lite circulerande om något upptäcks/undersöks. Kravet skolla jag tro beror på att det varit del av att få till stånd deras brukflygstillstånd och försäkringar. Men, oavsett anledningar så lämnar det en nybliven pilot att fylla på 50-55h timmar med övrig flygning innan personen kan delta i de allra enklaste uppdragen som pilot (du kan såklart vara spanare, men det ger dig inga timmar i loggboken och är något man kan göra utan att göra investeringen i att ta sitt PPL).

    Steg ett för allmänflyget: Få fler intresserade/utbilda fler piloter (detta verkar gå rätt bra!)
    Steg två för allmänflyget: Få de nya piloterna att vara fortsatt engagerade och faktiskt flyga (återstår att se, upplever att det finns många piloter både nyblivna och äldre som flyger väldigt sällan)
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag gillar det jag läser ovan. Ni ser inte skogen för alla träden. Bara för att mycket av verksamheten inom FFK bygger på att det finns piloter så ska vi inte stirra oss blinda på om man är pilot eller inte. För inte allt för många FFK-nytt sedan så kunde man läsa att det är brist på spanare och en spanare behöver inte vara pilot och han eller hon behöver heller inte vara young pilot för att kunna vara verksam som spanare. Att värva spanare utan flygerfarenhet oavsett ålder kan resultera i att intresset för ett certifikat väcks och det gagnar hela GA rörelsen. Det finns i flera åldersgrupper att rekrytera spanare i och då även i hemvärnsleden eller att spanaren blir intresserad av hemvärnet.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Att cirkla över en punkt på låg höjd är inte alldeles riskfritt -- många piloter har gått i backen när de gjort det. (Min egen flygklubb har förlorat både ett flygplan, en medlem och dennes passagerare på det sättet i samband med flygfotografering.) Det kräver förstås inga speciella kunskaper, men att man har lite extra flygerfarenhet först är bara bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Absolut. Samtidigt har en nyexad pilot högst nyligen fått en ganska gedigen kontroll på sitt flygande. Det har man inte 50h senare. Det rimligaste kan jag tycka vore en "checkout" av/med någon, men det är väl osmidigt kan tänkas. Eller så ser man till att stötta nyblivna piloter och ge dem riktad övnig för att flyga i cirklar på låg höjd som hjälper dem komma över de 50 extra timmarna de behöver.

    Jag kan säga att jag inte övade mycket på att flyga i cirklar på låg höjd under de 54 timmarna jag flög efter mitt PPL för att nå 100h. Men visst har man fått erfarenhet... samtidigt lär sig folk olika saker i olika takt och vissa utvecklar med tid istället fula ovanor. Vill man involvera folk och göra dem säkrare på att utföra uppgift X då bör man knyta dem till sig, engagera dem och träna dem att utföra uppgift X, och här tycker jag det finns gott om förbättringspotential för FFK.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Staffan
    Svar:
    3
    Visningar:
    1,273

Dela sidan