Ladfynd!

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av Jarlingar, 29 Juni 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

    Halloj forumister!

    Om allt vill sig rätt så kommer jag uppfylla en livslång dröm om att äga ett UL-plan! :)

    Planet ifråga har inte flygit sen -96.
    Har stått i en lada hos en privatperson sen dess..

    Vad behöver man göra innan man lagligt kan flyga det?
    Att jag behöver ul-b cert är jag med på.
    Och hur gör man ett ägarbyte?

    _20180629_212024.JPG

    Får man serva UL-plan som man inte byggt själv?

    IMG_0388.jpg
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ett så gammalt flygplan behöver nog renoveras mer än servas. Ja, du får underhålla UL-flygplan själv men det handlar nog mer om redan luftvärdiga farkoster. Jag skulle nog kontakta EAA med frågor gällande ditt objekt.
     
  3. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

    Har varit in å sneglat lite på EAA's hemsida, får nog kolla med dom.

    Priset för att ta certet har gått upp en del sen jag kollade sist.. :(

    Var ju bara en 15 år sen.. :whistle:
     
  4. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

    Hur ska man tolka tillverkningsår -84 vs registreringsdatum -95?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tillverkningsår vs registreringsdatum betyder troligen att maskinen är importerad, tillverkad 1984 och tagen i bruk i Sverige 1995.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle kontakta KSAK och inte EAA. KSAK har tillsynsansvaret för UL-flygplan genom delegation från TS.
     
  7. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

    KSAK hade mycket matnyttigt (y)

    Bla kontaktuppgifter till en besiktningsman endast 2 mil bort :)

    Även ansökan/förnyelse flygtillstånd:
    https://ksak.se/tillsyn-ul/flygplansagare/
    Och där kom svaret på ägarbyte också (y)

    Vart vänder jag mig för att försäkra kärran?
    Antar att Folksam, Trygg Hansa osv inte är rätt väg att gå..?
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Skall sägas att jag enbart hyr via klubb än så länge, men det jag sett är "inter hanover".
     
  9. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Adekvatforsakring.se (RiskPoint), InterHannover, Beta Aviation, Universal Life (försäkringsmäklare)...
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Anledningen till att jag rekommenderade EAA är att flygplanet är så gammalt att det troligen måste renoveras ordentligt innan det kan tas i bruk, och då blir det en EAA-fråga av det. Men det korrekta svaret får du av KSAKs kansli när du kontaktar dem, säkert helt rätt att en av KSAKs besiktningsmän tittar på flygplanet och gör en bedömning av vad som ska göras för att få det luftvärdigt.

    Bra att du hittar vettig info på ksak.se, vi har jobbat en del med att förbättra informationen och mer kommer!
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

    Skulle egentligen tittat på planet i helgen, men han som ärvt det gick å blev farsa i fredags.. Så det är uppskjutet nån vecka.

    Har sett att UV ljus åldrar väven, hittade även nån "testpenna" som kunde användas för test.

    Finns det inga loggböcker så är det nog till att riva både motor och transmission för kontroll.

    Nån som sitter på en länk till verkstadshandboken till Rotax 582LC?
     
  13. Jarlingar

    Jarlingar Ny medlem

  14. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Om årtalet -84
    Kan det vara så att någon har matat in fel uppgift på grund av missförstånd i översättning från eller till engelska?

    designa => formge
    konstruerad => designed
    byggd => constructed

    Det verkar som om Super Koala är konstruerad ungefär 1984.
    Dess föregångare är konstruerad 1983, enligt Wikipedia.
     

Dela sidan