Kostnadsfördelning vid olika ägarandelar

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Bebbe Ö, 28 Augusti 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där låter vettigt och helt klart så jag skulle vilja ha delat ägande.

    Nyckeln (även om man har en bra "gemytlig" grupp man litar på) tänker jag är att ha det tydligt specat i avtal före vad som gäller i olika situationer.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    När jag pratar om fasta kostnader så menar jag inte kapitalkostnader och sånt utan snarare hangar, försäkring, årstillsyn osv.
     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Men ett flygplan ger ju normalt ingen avkastning. Då är det ju bara en fördel att att äga så lite som möjligt. Om man då inte har nån regel om att man bara får nyttja planet i motsvarande andel, men det ser jag inte hur det ska gå till i en liten grup på 2-4 ägare.
     
  4. odeheim

    odeheim Medlem

    Redan av den här tråden så förstår man att det är bättre att hyra ett flygplan eller att äga ett helt själv :D
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nej det gäller bara att vara överens innan köpet. Vi köpte flygplan 2014 och är 6 delägare det var det bästa jag gjort, och vi flyger dessutom i bättre flygplan och det billigare än vad någon klubb kan erbjuda
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Äga ett helt själv så behöver man ju inte krångla med ägarandelar som vid delat köp. Inte heller är man låst till bokning där planet kan vara upptaget och/eller det kan vara svårt/oönskat att hyra planet för en resa där planet inte kommer flygas så mycket under tiden man är vid destinationen.

    Å andra sidan, äger man själv står man där med hela kostnaden. Det är väl bara att välja sitt gift lite. Tror säkert det passar någon/några att ha delat ägande. Speciellt i en mindre grupp med likasinnade.
     
  7. odeheim

    odeheim Medlem

    Håller helt med. Det är väldigt bra att vara flera att äga ett flygplan. Iaf om det är ett normalklassat som drar iväg lite i kostnader. Men förstår även att det ganska lätt kan
    bli problem precis som det skrivits om någon vill uppdatera något men inte andra m.m.
     
  8. Bubblaren

    Bubblaren Ny medlem

    I mina ögon finns det inget som talar för ett delat ägande där andelarna är olika stora. På ett eller annat sätt kommer någon få sponsra de andra vid ett sådant upplägg.

    Lika andelar där var och en finansierar sin insats på bästa sätt.
    Ett skriftligt avtal som reglerar hur man ska agera vid avhopp, uppgraderingar, självrisk vid försäkrings-skador o.s.v.
    Fasta kostnader delas lika mellan ägarna, rörliga kostnader betalas per flygtimme med förslagsvis tillägg för propeller fond/oförutsedda reparationer.
    Om utomstående får/ska flyga betalar dom ett högre timpris.
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är precis så vi har lagt upp det.Men efter tid kan någon vilja sälja sin andel, då har vi en hemköpsklasul där förtst gruppen sedan enskild ägare har förköpsrätt innan utomstående kan tillfrågas. Alla i gruppen har kanske inte möjlihet, och då kan det bli ojämt ägande. Vi har även färdig modell hur priset skall räknas innom gruppen så vi inte kan profitera på varann. Vi betalar fasta kostnader utifrån ägarandel
     
Laddar...

Dela sidan