TO-time och BO-frågor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kristoffer79, 20 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Hej.

    Jag har just tagit PPL cert. En fråga jag funderat på.

    I sin egen loggbok skriver man ju Blocktiderna. När jag flög med min flyglärare så skrev vi alltid upp start och landningstiderna. Sen la vi på 5 minuter på dom för att få blocktiderna ungefär.

    Men det händer ju ofta nu speciellt när man har passagerare osv att blocktiderna blir längre, när man ska gå igenom vissa saker och ibland kanske vänta på andra plan som ska flyga osv. Man vill dubbelkolla saker extra noga osv.. Så mina har nog varit närmare 10-15 minuter dom senaste gångerna..

    Så hur gör ni? lägger ni på 5 minuter på startiden för att få blocktiden?

    Sen en till sak. Det känns ju lixom, om man vill samla tid billigt så skulle man ju i princip kunna sitta i planet på tomgång i 30 minuter och sen upp och göra en start och en landning, så kan man skriva 50 minuter blocktid där? Eller är det nått jag missar här?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag gör så att jag skriver ned tiden när jag taxar med avsikt att starta. Inte nödvändigtvis på papper (oftast via loggning med någon app, t.ex. Skydemon). Ja och så såklart när jag stannar då.

    Angående att stå med tomgång för att samla timmar...sluta. Går det fuska? Ja säkert. Går det spela paragrafryttare och hävda "hurr durr jag lyfte ju sen så jag började taxa med avsikt att starta" men om någon faktiskt kollar upp det tror jag inte man skulle ha svårt att hävda motsatsen "nej du började inte taxa med avseende att starta, du började taxa med avseende att göra tomgångskörning i 50 minuter". Så är det timmar för din egen kompetens skull så vinner du inget. Är det timmar för att få göra något så kommer nog de som ställer timkravet bli måttligt imponerade om det uppdagas hur du gjort. Så låt bli bara.

    Sen kan jag tycka man har en övertro på "timmar" som mått på kompetens inom flyget, men det är en annan diskussion.
     
  3. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Ok tackar! Jag bara undrade exakt hur det går till, då jag är ganska ny på det här. Då jag tycker det här med blocktider är lite luddigt på nått sätt. Men det kommer nog med tiden. :)
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nu kan jag inte på rak arm var (som i vilken text) definitonen är, men det är ju just det där med "taxar med avseende att starta" (starta här syftar på "take off", inte på att starta motorn) som är lite viktigt. Alltså, om det är långt och jobbigt till tankplatsen och jag startar motorn för att taxa dit så kan jag ju inte sätta den tiden som starttid direkt och få med hela tankningen som flygtid (däremot skall ju tiden loggas i flygplanets bok, men där är man ju oiftast intresserad av motorgångtid och då kan det ju vara så att det är tach-ställningen ni går på). När du därefter har tankat och startar upp motorn igen med avsikt att taxa ut för avfärd då skall det loggas.

    Sen ska det nog till någon särdeles "speciell" person för att verkligen gå och tvista om minuter (speciellt eftersom det är okay att logga tiondelar och det diffar minuter upp och ned hela tiden där med avrundning eftersom varje tiondel täcker ett span på 6 minuter) så om det blir på ett ungefär lär det vara gott nog. Börjar man konsekvent försöka ta med hela tankningsproceduren dock så blir det nog snart ganska missvisande...
     
  5. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag tycker det gör till befälhavarrollennoch airmanship att vilja göra rätt. Jag tar block off när jag anser att jag startar taxi för att flyga. Om jag sen får vänta 20 min för att det är mycket trafik eller att rutan immat igen eller pratsugna pax är inget jag funderar på. Jag tog ett beslut att det är dags att taxa för att flyga och då är det det som gäller .
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Japp man får ha lite sunt förnuft. En egen erfarenhet jag haft är att när jag var på väg att taxa ut på banan, så hör jag på radion att ett flygplan är på väg in mot fältet och han har problem med att hans lampor som indikerar att landstället är nere och låst inte tänds. Så jag säger på radion att jag kan vänta med att starta för att se om landningsställen är nere. Och där står jag på sidan av banan i över 20 minuter kanske. Då är ju frågan om det är blocktid? Jag vet att det här är extremfall osv, men lite intressant ändå vad som gäller, för en som är lite ny på det här..
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det tycker jag. Du hade planerat att starta, du kommer att starta... du utför under tiden saker som ger dig erfarenheter som befälhavare av ett flygplan.
     
  8. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    En fråga bara. Hur loggar du start och blocktider på skydeamon? Jag har just skaffat det, och hittar inte vart man kan skriva in sånt?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har själv varit i den situationen när ett flygplan fick punktering vid landning och blev stående på banan i 10-15 minuter innan det kom en bil och bogserade bort det. Jag stod hela tiden på väntplats med motorn igång. Utan tvekan är det blocktid.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, jag räknar faktisk blocktid. Strängt taget är det inte rätt att lägga på en schablon, men är den erfarenhetsbaserad så spelar det väl inte så stor roll i praktiken. 5 minuter verkar förstås väldigt lite, men det beror ju också på hur långt man skall taxa. För mig blir det i praktiken oftast 10 minuter mera blocktid än flygtid, men det är å andra sidan c:a 1,5 km taxning till och från banan på mitt fält.
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag startar helt enkelt loggningen ("Go fly") när jag gjort motorstart och de initiala kontrollerna och skall taxa iväg mot motoruppkörningsplats. Då kan jag använda tiden när loggen startas (SkyDemon lagrar en tidpunkt för när loggning påbörjas) som start på min blocktid. Man får passa sig lite, de har någon setting som gör att den börjar logga först när man lyfter, och då missar man ju poängen lite (speciellt eftersom den ändå verkar ha en egen tidsstämpel för just det).

    Det finns också en notepad man aktivera från menyn under "loggan" där man kan kladda ned saker.
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag tog mitt cert körde alla mina flyglärare med en schablon. Själv kör jag alltid med faktisk blocktid.
     

Dela sidan