Flyga Jet/Turboprop på PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av kungen, 14 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. kungen

    kungen Medlem

    Då har man lyckats tagit sig igenom sin första Jet rating!!
    Kan säga såhär det är sjukt kul att flyga Jet!!!

    Får ni chansen så ta den hur kul som helst.
    Det går att flyga single pilot Jet på PPL även stora Turboprop
    När jag började med allt detta hade jag ingen aning vad som krävdes, så om någon undrar kan jag säga att Det som behövs är följande:

    ME
    IR
    HPA kurs
    Sedan så är det bara ratingen kvar.


    Ser nu fram emot en häftig resa över Atlanten om någon vecka :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Hej!

    Det låter ju grymt kul :)
    Vart tog du HPa kursen någonstans? och vad går en sådan loss på ?
    Hur ser upplägget ut på den kursen?
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad roligt och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :)

    Off-topic: Vad är det för resa du ska göra och vad är det för flygplan som du ska flyga?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man har PPL+ME+IR+HPA, hur mycket är egentligen kvar för CPL...?
     
  5. kungen

    kungen Medlem

    Tog min HPA via Airways i Västerås och den kostade inta alls så mycket har jag för mig.
    Skall flyga en CJ över Atlanten från västkusten i USA till Stockholm
    Har säkert läst lika mycket som ATPL men får inte tillgodoräkna mig något, så vill jag ha ett ATPL får jag läsa allt en gång till :)
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Vad är en CJ, har den en MTOW på över 5,7ton. I så fall vad har du för organisation som stöttar dig... eller har du hittat något undantag eller sätt att komma runt de regler vi tidigare pratat om här på forumet? Är det en N-reggad kärra?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  8. kungen

    kungen Medlem

    Cessna CJ som Airborne again skrev. och den maskinen jag kommer att få flyga ligger under ett AOC vilket gör att den har en organisation bakom sig. flyger även king Air som har en MTOW på över 5,7ton single pilot. De regler som finns idag säger att alla flygplan som är certifierade som single pilot får flygas single pilot oavsett vikt. Maskinen är under SE reg
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. control

    control Välkänd medlem

    Hur kommer du undan detta för ett plan med MTOW>5,7?

    "Operativ organisation
    9 § För flygning med flygplan vars högsta tillåtna startmassa överstiger 5 700 kg
    skall befälhavaren ha stöd av en operativ organisation. Den operativa organisationen
    skall godkännas av Luftfartsstyrelsen.
    För ett sådant godkännande krävs att organisationen, beroende på verksamhetens art,
    antingen baseras på tillämpliga krav i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2007:47) om
    bruksflyg med flygplan eller på JAR-OPS 1 (LFS 2002:78).
    "


    Och om du tittar i 2007:47 så måste du ha minst CPL..."
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men jag skrev ju att en CitationJet har MTOM mindre än 5700 kg. Kungen skrev också att han hade en operativ organisation.

    Hänvisningen till 2007:47 innebär inte att man måste ha CPL, den innebär att organisationen måste uppfylla kraven i 2007:47.
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    Han nämner även King air... se § 128 &129 i 2007:47... Så CJ förstår jag tack vare <5,7ton men inte King Air???
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Återigen -- som du själv citerade ovan så är kravet när flygplanet har en MTOM >5700 kg att organisationen skall uppfylla kraven i 2007:47 (eller JAR/EU-OPS 1).

    §128-129 (kapitel 2, antar jag) i 2007:47 innehåller krav på piloten -- inte på organisationen -- och gäller därför inte vid privatflygning.
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Men läs vad han skriver: "flyger även king Air som har en MTOW på över 5,7ton single pilot"
    Om 128-129 BARA gäller org så är ju allt frid och fröjd, ska läsa igen för så tolkade jag det inte...
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, jag skrev ju själv "MTOM>5700 kg" i mitt förra inlägg!!

    2007:47 handlar om bruksflyg. Jag förutsätter att det som Kungen talar om är privatflyg eftersom han inte har CPL. För privatflyg gäller 2007:58. I 2007:58 1 kap. 9§ står att vid flygning med fpl med MTOM > 5700 kg så skall piloten ha stöd av en operativ organisation som godkänts av TS. Det står också att för att organisationen skall bli godkänd så skall den uppfylla kraven i 2007:47 eller i JAR(EU)-OPS 1. Organisationen alltså. Inte piloten! För piloten gäller fortfarande enbart 2007:58. Jag kan inte se hur 1 kap. 9§ i 2007:58 kan tolkas på annat sätt.

    Vid bruksflyg så gäller givetvis 2007:47 2 kap. 128-129§ även piloten. Men nu talar vi inte om bruksflyg utan om privatflyg.

    Och för att vi inte skall behöva diskutera vad privatflyg är så innefattar det flygningar som ett företag gör för egen räkning även om det i övrigt bedriver kommersiell verksamhet.
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    När man har en organisation bakom och det är frågan om en singel pilot maskin som man har singelpilot rating på är den enda begränsningen med ett PPL att det måste vara just privatflygning.
     
  16. Epelle

    Epelle Medlem

    Vad menas eg. med "organisation" i detta fall? Kan det vara ett företag, vilket som helst som får tillstånd av TS?

    VH/Ep
     
  17. litens

    litens Aktiv medlem


    Det menas en flygoperativ organisation, dvs som dels fixar med praktiska saker som färdplanering, men också som måste ha rutiner för uppföljning och kontroll av luftvärdighet osv-osv-osv. Det har att göra med voice-recorders och annat som kommer på flygplan över 5,7 ton. Man har dragit gränsen vid 5,7 ton att det är då som myndigheten kräver ett proffs på andra sidan bordet som har stenkoll på allt och får vite eller får indraget tillstånd om de inte sköter sig bra nog.

    Även piloten behöver vara proffsig men det krävs inte CPL så länge det är frågan om enkelpilot certifierade flygplan och privatflygning.



    Under 5,7 ton har man en CAMO "Continuing Airworthiness Management Organisation" som ser till att ha koll på alla papper och har juridiskt ansvar mot myndigheterna att flygplanet är luftvärdigt eller groundas. Det är det som så många med rätt är förbannade på, på en privat maskin kan man klara det själv utan att betala en verkstad per timme.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Epelle

    Epelle Medlem

    Tack. Uttömmande svar, litens.
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för riktigt bra svar. Det lätt ju ganska vettigt :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    ;)

    :D
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan