Nybörjarens utrustningsfunderingar

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av TobbeMieden, 16 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. TobbeMieden

    TobbeMieden Medlem

    Hej alla.

    Jag har precis börjat läsa PPL teorin via flygteori.com och jag har som fundering vad man inledningsvis kan tänkas behöva under teorins gång?

    Tänker kartor,manualer och eventuellt navskivor eller rek om böcker / appar som kan vara bra att ha när man håller på med teorin?


    Hälsn
    Tobbe
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Appen myE6B tog mig riktigt långt i utbildningen. Den är ett måste!! Använder den alltid vid färdplanering..
    PPL appen har jag inte testat men den verkar grym!

    Lennart image.jpg image.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. TobbeMieden

    TobbeMieden Medlem

    Tack Lennart, ska helt klart testa E6B appen.
     
  4. tomas

    tomas Medlem

    Apparna verkar riktigt bra när man väl kommer dit! Har sätt att det finns i-pad fodral för att fästa på knät/låret. Flyger många med i-pad? vad är det för appar man använder då? antar att det är kartor över inflygningar/flygplatser m.m. man använder då?
    Fungerar det verkligen bra, tänker på täckning?

    Är det annan utrustning man behöver? Flyger många av er med handskar? Finns ju en hel del personlig utrustning som sagt men vad behöver man utan att vara en total "prylbög"
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Knäbord, klocka, en bra penna och eventuellt ett eget enklare headset. Härtill det som flygskolan säger att du ska ha, vilket troligen är karta. Det är min åsikt. Resten av prylarna kan man pilla med när man har lärt sig flyga. :)
     
  6. tomas

    tomas Medlem

    Okej, tack! angående klocka, vad ska/bör den ha för funktioner? är det något speciellt som kan hjälpa mig under flygningen eller menar du att man ebart "bör" ha en klocka, vilken som helst?
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Klockan är en grej man har för att hålla rede på tiden. ;) en med sekundvisare är att föredra. Behövs när du navigerar/följer upp bränsleförbrukning etc.
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    När du ska navigera kommer du att rita streck på din karta som du ska flyga efter. Efter dom strecken kommer du att markera punkter som är lätta att känna igen, ex sjöar, kyrkor osv. Dessa punkter kommer du att markera med antal minuter det är mellan dom. På det viset är dom lätta att hitta. Därav behöver du klocka med sekundvisare. Det finns riktigt bra timers att köpa i pilotshopparna som finns, men en vanlig klocka med sekundvisare funkar självklart.
    Glöm alla fräna appar till du är klar med certet. Lär dig flyga med tummen i kartan under utbildningen. Det är ju grunden i all navigering och krävs vid uppflygningen.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Men.... En app som är bra är "time calculator". Helt enkelt en miniräknare för timmar och minuter.
    Jag hade räknat fel på flera ställen i min loggbok och hade ett elände att reda ut det dagen innan uppflygningen.
    Loggboken är snyggare utan en massa kladd när man rättar det man skrivit med bläck. ;)
     
  10. tomas

    tomas Medlem

    Simon, tack då vet jag att en klocka ska kunna visa sekunder! ;) precis som alla klockor gör... ;)

    Då duger ju det med en klocka för "50kr" och man undrar vad vissa dillar om som jämför "pilotklockor" för 20-80k...haha
    Blir ju smått töntigt i sådana fall det endå inte finns ngn speciell funktion som just gynnar flygandet med än den ordinare "sekunden" i en klocka... ;)

    Tack Lennart för svaret! :)
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Att säga att en pilot klocka inte har funktioner som gynnar navigering och flygning är fel.. Samma med appar.. Finns massor med godis där också!!
    Det är bara så att du ska lära dig att flyga nu. Utan att bli distraherad av någon teknologisk mumbojumbo.. Då får du bara betala ännu mer pengar pga att du inte koncentrerar dig på rätt saker..
    När du däremot är klar kan du skaffa vad du vill..
     
  12. tomas

    tomas Medlem


    Självklart så måste man lära sig och flyga enligt grundprinciperna och det är väl det som är riktig flygning! ;)
    Det är naturligt, men skönt att veta att man inte kommer behöva massor av utrustning i början förutom någon karta (får väl det i teoripaketet?) och möjligtvis en kneeboard, och att man kan ta resten pö om pö, och då man tycker att man kanske behöver det när man blivit mer erfaren.

    En fråga,

    Jag var ute med en bekant och gjorde en ganska lång trip, och fick spaka själv endel, och kände att det hade varit skönt att ha haft handskar på sig, blev av någon anledning rätt "sliten" i händerna??? Min bekanta använder det inte men tyckte väl att det är upp till var och en.

    Vad tycker merparten/ni om det, blir man tagen som en mupp om man använder handskar i privatflygning? ;) :D
    Känns tyvärr som en sak de lite "snabbare" piloterna använder i gråa plan, och inte i privata sammanhang, och vill inte bli tagen för en MÖP!! :)

    Skulle dock tycka det var skönt när man flyger lite längre i sträck som jag gjorde då...
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Har aldrig känt behov av handskar. Om det är jobbigt att hålla i ratten/spaken har du inte trimmat ut flygplanet ordentligt
     
  14. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Det är väl inte fel att ha handskar egentligen, men jag har aldrig känt behov av det.

    En bra grej jag köpte var ett set med "konstnärspennor" i blyerts, alltså mjukare pennor som gör det lättare att dra tjocka blyertsstreck på kartan. De funkade mycket bra till färdplaneringen (det blir rätt många streck på kartan under skolningen!).

    Ett "kneeboard" har jag också haft nytta av, för att ha tillgång till en skrivyta under flygning.
     
  15. tomas

    tomas Medlem

    Okej, skönt!

    Handskar eller ej, ett mycket senare problem! ;) :D
    Men skönt att det inte är mycket utr man behöver under utbildningen.

    En fråga, har kartorna något plastöverdag? Så man kan köra typ witeboard pennor och sudda? Eller är det blyerts som gäller?
    Antar att man annars får köpa ny karta/kartor ganska ofta annars? Blir kluddigt?

    Men i vissa plan finns ju gps, använder man kartor då? Antar att man ev har dom som back-up då?
     
  16. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Finns både plastade och oplastade kartor. Jag föredrar oplastade. Bättre med en billigare karta som man byter oftare. Kör nästan alltid med icao-kartan.
    GPS bör du betrakta som lyx, de kan lägga av och då måste du kunna navigera ändå. Gör färdplaneringen på kartan och använd GPS för att göra navigeringen lättare.
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har ett superbra tips. Plasta in valfri karta. När du sen ska färdplanera och plotta en rutt sätter du fast tejpbitar på kartan som du sedan makerar din track på. När du är klar med flygningen tar du bara bort tejpen och så har du en ren och snygg karta som du kan använda om och om igen :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. tomas

    tomas Medlem

    Okej! Coolt!

    Bra med mycket och bra tips! :)
     
  19. Babar

    Babar Ny medlem

    Vad hände med vanliga märkpennor och rödsprit?
     
  20. Babar

    Babar Ny medlem

    Kartplast kan man köpa 10 meter för en femhundring, så betydligt mycket mycket billigare än att köpa färdigplastat.
     

Dela sidan