LAPL (Light Airplane) certifikat - ny flygplansklass?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Einakka, 9 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Högst 50% av 30 obligatoriska timmar, upp till maximalt 15h, varav enbart DK-tid, har jag tolkat det som.

    /hans
     
  2. tomas

    tomas Medlem

    Då känns det spontant som helt onödigt att ta UL-B cert för att sen ta LAPL inom något år. Då kastar man ju verkligen pengarna i sjön om man bortser från den flygerfarenhet man får såklart.

    Men för en amatör som mig känns det som ett väldigt märkligt beslut, då man läser PPL teorin minus två ämnen.
    Logiskt, så borde man få läsa upp de två ämnen man ej läst plus flygtimmarna såklart.

    Blir billigare, mer motiverat att uppgradera sig.

    Bara att vänta och se vad priset blir på LAPL och vart man kan ta det?
    Även ta reda på vad det sen kostar med inskolning på ett UL-B plan.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Är det någon som tror att en enda elev som startar från gatan kommer att kunna lösa ut sitt cert efter 30 tim ?
    Hur många elever som tar PPL löser ut sitt cert efter 45 tim ?
    Vad ska man göra avkall på ? vist blir det några moment mindre med LAPL vs PPL men jag tror att skillnaden i tid blir mindre än många tror.
    Nu liknar upplägget LAPL mer UL med 10 tim efter cert innan man får ta pax så det är totalt 40 tim innan man är "helt färdig"

    Sen är jag som UL lärare partisk men Jag har ett snitt på 27 tim på de elever jag utbildat (20 tim är minimi kravet) detta till en kostnad inkl. teori, transportstyrelsen, Medical mm. ca:30 000 kr. Då har man möjlighet att känna på om flygning är något som man vill fortsätta med utan att det kostat en förmögenhet.
    Efter att ha flugit UL 100-150 tim och om man vill gå vidare upp till LAPL så kan man redan flyga, prata radio navigera mm som tar mycket koncentration från en nybörjare och helt plötsligt är det rimligt att tro att 15 tim räcker för att bli utcheckad med nytt LAPL cert.

    Så jag tycker nog att UL är ett bra insteg till flygning
     
  4. tomas

    tomas Medlem


    Jag vill ju inte raljera m.m. Eftersom jag inte ens har cert än men känns det inte tokigt fel/orimligt att du ska behöva betala 60-70k (eller vad det nu landar på?) om du redan läst ppl teorin och har flygerfarenhet, även om det är ul-b cert man har och vill ta lapl?

    Känns riktigt dumt att man inte får tillgodoräkna sig endel teori när mantar lapl.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    En månne dum fråga men finns det i EU-reglerna (för det är ju där skon klämmer, UL täcks inte av EASAs reglemente utan är ett nationellt cert) bestämmelser om att det krävs genomgången teorikurs, eller är det snarare så att sålänge som du klarar teoriproven så är du godkänd?
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Håller med, men på andra sidan har du redan läst och gjort prov på den en gång. Du har även använt den praktiskt så jag tror de flesta klarar att läsa in och tenta av.
    Lite grann som med trafikreglerna på väg. som 18 åring måste man plugga ordentligt för att klara teoriprovet men ska du göra om provet något/några år senare har man mycket gratis.
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Tack jekroth och hans_p för fina "conclusions"!

    Halvvägs out of topic:
    En konstaterad men tvetydig regel:
    UL med 10 tim efter cert innan man får ta pax
    Den nyblivne cert-innehavaren ska alltså sitta ensam under 10 tim och nöta in felaktigheter istället för att få medföra nå'n erfaren, väl influgen kompis med öppna ögon och att samråda och bekräfta sina kunskaper...
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    De fyra elever jag hittills skolat ut har alla varit duktiga nog för PPL uppflygning efter de obligatoriska 45 timmarna, sen har det blivit några extra timmar för att hålla formen inför uppflygning när den dragit ur på tiden. Med PPL upplägget var inte alla redo efter 30 timmar men om övningarna läggs om för en LAPL utbildning så att man skippar en massa nav och instrumentövningar och fokuserar på manövrering så kan det mycket väl gå att få de flesta elever utan någon flygerfarenhet klara på 30 timmar.

    Jag har läst en gång till och kommit fram till:

    (1) Du får naturligtvis inte kredit för mer tid än du har UL-tid
    (2&3) Det kan inte vara mer än 50% av kraven under a och det får inte vara a2 tid.
    Vilket skulle kunna innebära att 15 timmar DK kan skippas för UL-innehavaren.

    FCL.110.A LAPL(A) — Experience requirements and crediting
    (a) Applicants for an LAPL(A) shall have completed at least 30 hours of flight instruction
    on aeroplanes or TMGs, including at least:
    (1) 15 hours of dual flight instruction in the class in which the skill test will be
    taken;
    (2) 6 hours of supervised solo flight time, including at least 3 hours of solo crosscountry
    flight time with at least 1 cross-country flight of at least 150 km
    (80 NM), during which 1 full stop landing at an aerodrome different from the
    aerodrome of departure shall be made.
    (b) Specific requirements for applicants holding an LAPL(S) with TMG extension.
    Applicants for an LAPL(A) holding an LAPL(S) with TMG extension shall have
    completed at least 21 hours of flight time on TMGs after the endorsement of the
    TMG extension and complied with the requirements of FCL.135.A(a) on aeroplanes.
    (c) Crediting. Applicants with prior experience as PIC may be credited towards the
    requirements in (a).
    The amount of credit shall be decided by the ATO where the pilot undergoes the
    training course, on the basis of a pre-entry flight test, but shall in any case:
    (1) not exceed the total flight time as PIC;
    (2) not exceed 50% of the hours required in (a);
    (3) not include the requirements of (a)(2).
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Halvvägs out of topic:
    En konstaterad men tvetydig regel:
    UL med 10 tim efter cert innan man får ta pax
    Den nyblivne cert-innehavaren ska alltså sitta ensam under 10 tim och nöta in felaktigheter istället för att få medföra nå'n erfaren, väl influgen kompis med öppna ögon och att samråda och bekräfta sina kunskaper...
    lindspöjken, Igår kl 14:02

    När jag väl släppt en elev EK ska den ha så goda kunskaper att hen inte nöter in några felaktigheter för då var hen inte färdig för EK. och det är inte troligt att alla har pax som vet och kan rätta om man gör fel, de flesta drar väl med släckt och vänner i början.

    Min erfarenhet av skolning och PC avrostningar mm visar gröna piloter följer checklistor och rutiner mycket bra, medan att felaktigt olater kommer med åren.

    Långt tillbaka fick jag en förklaring om att man normalt vill flyga med alla polare och att det då finns risk att man vill visa ...
    Jag köper inte den förklaringen då det skulle visa att vi skolar fram elever med dåligt omdöme.
    UL har minimi krav på 20 tim varav 5 tim ska vara EK och jag ser det mer som att man lagt till 10 tim EK flygningen men att den görs efter du fått certet.
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

     
  11. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    ...och när vi segelflyglärare släpper iväg en nybliven certinnehavare har vi omdömet att han får ta med sej svärmor, instruktör eller kompisar på direkten. (Men där har dom ju ingen motor som dom kan fippla bort sig med:LOL:. Jaa, det ÄR ironi!)
    Jag lär nog få be om hjälp med att se logiken.;)
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Sorry läste inte med dom ögonen
    jag är så van att man diskuterar UL som dåligt utbildade och jämför PPL 45 tim mot ULs 20 tim och sen glömmer man att det det är restrektion med pax i 10 tim
     
  13. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    För segelflygare blir det också 10 h efter cert för att få ta passagerare 2015. Eller 30 starter.
     
  14. tomas

    tomas Medlem

    Har det kommit ut någon mer info angående LAPL? Vilka som ska få utbilda, priser på utb m.m.?
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Jag tror att alla dagens RF(registrerade flygskolor) väntar i det längsta med att skicka in. Tyvärr har Transportstyrelsen inte kommit med några bindande svar på vad det kommer att kosta, en del länder verkar nu godkänna nuvarande RF som enkla ATO utan kostnad och egentlig granskning under förutsättning att de håller sig till utgivna mallar, här har inget liknande kommit utan det kan i extremfallet handla om en 100+ timmars granskning*trps timtaxa vilket skulle innebära konkurs direkt för de flesta RF, vem är frivilligt först med att skicka in ansökan med dessa förutsättningar.

    Jag vet att det finns allvarliga diskussioner hos minst två svenska RF, att ansöka hos något annat land och helt enkelt flagga ut verksamheten men i praktiken fortsätta utbilda här i Sverige.
     
  16. tomas

    tomas Medlem

    Okej intressant, skall allt detta vara klart innan den 1 jan 2015 eller vad är sagt? Finns det någon vettig länk där man kan följa utvecklingen?

    Så trist att höra att man krånglar till det så in i helvete så klubbarna/föreningarna får problem, gynnar ju inte direkt de flygintresserade...
     
  17. litens

    litens Aktiv medlem

    Harr inget med LAPL att göra men ändå. Om vi snackar PPL och läraren tycker man flyger bra kan man alltid propsa för att integrera sin mörkerutbildning i de 35 timmar som krävs, det fick jag göra när jag "uppade" mitt UL-cert till PPL, mycket smidigt och man kan köra vissa övningar i mörker eller mer skymning vilket gör det lättare att få verkligheten att gå ihop när man jobbar heltid.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Allt skulle bli enklare... Nu kan en flygskola inte få tillstånd att skola till LAPL(A) förrän den 8 april 2015 trots att man ska kunna få ut ett sånt cert den dagen. Det blir väl att skola till PPL och sen snabbt diverta...


    Sen verkar allt tal om allmänläkare som kan förlänga Medical LAPL komma på skam. Det blir bara flygläkare för LAPL också som det verkar, men kanske bara på det sättet i Sverige. Varför misslyckas just vi i detta land att förenkla?
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du tror att Sverige är ovanligt krångligt så bör du titta på hur det fungerar i andra länder...
     
  20. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Jag trodde först att LAPL-certifikatet begränsade behörigheten till en specifikt flygplansmodell innan du genomgått 3 timmars skillnadsutbildning. Har du tagit LAPL på en PA-28 så kan du bara flyga PA-28, och inte en DA20. FCL.135.A skulle kunna tolkas så av en lekman som jag vid en snabb och oförsiktig genomläsning, men efter lite funderingar och studerande av en tråd i ett annat forum så har jag fastnat för en annan tolkning.

    Som jag uppfattar det nu, så gäller LAPL för alla flygplan inom samma klass och variant, där klass anger exempelvis infällbara ställ, sporre, ställbar propeller etc. Vad som menas med variant är väl snarast det som jag hade kallat för modell, dvs PA-28, DA20, etc. För att få behörighet till en ny klass måste man genomgå skillnadsutbildning, 3 timmar och en uppflygning. För att få flyga en ny variant (dvs modell) krävs endast att man genomgår skillnads- eller familjaritetsutbildning. Något krav på hur den utbildningen ska se ut hittar jag inte, så gissningsvis är den samma som för PPL, dvs i princip att du studerat in dig på POH.

    Någon som studerat detta och kan bekräfta att min tolkning är korrekt?
     
Laddar...

Dela sidan