Cessna släpper C172 med Diesel igen!

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 29 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp! Bara hålla tummarna nu! Mer Diesel åt folket :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är det inte propelleravisning och ställbar propeller man ser på fotona som länkas till i länken ovan?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm? Verkar vara rätt?
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    (Automatiskt) ställbar propeller är det säkert, men om det skulle vara avisning också vore det nog en stor överraskning.Det finns ju inte ens på Skylane vilket väl annars vore mera naturligt. Jag tycker att propellern ser ut som en helt vanlig MT-propeller. Det är kanske mest förvånande att Cessna faktiskt accepterar att sätta en (tysk) MT på sin kärra. (På Skylane sitter det väl en Hartzell om jag inte tar fel.) I vilket fall som helst så är det kul att det rör sig lite mer på dieselfronten.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men vad är då gummilisterna på framkanten av propellerbladen till för?
     
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det är väl det vanliga utförandet på dessa MT-propellrar. Jag antar att gummit sitter där för slitaget. (Men jag kan förstås ha fel.)

    (Om man vill se bilder på sådana propellrar så googla på MT propeller rotax så ser ni att de flesta har detta utseende för de flesta UL men inte är det avisning).
     
  9. joflin

    joflin Medlem

    Det verkar mig som att europeiska Thielert, blivit kina-ägda "Technify Motors GmbH" år2013
    och nu 2014 marknadsförs som Continental CD-155
    (källa_Wikipedia, med nyhets-länk: http://www.avweb.com/avwebflash/news/Cessna-Introduces-Diesel-172222445-1.html ),
    vilket enligt FAA(amerikanska luftfartsmyndigheten) kanske officiellt fortfarande innebär modelNamn: TAE-125-02-114. Tidigare produktnamn var Centurion 2.0 S (TCDS-länk:
    http://www.airweb.faa.gov/Regulator...757586257c1c005c62f8/$FILE/E00069EN_Rev_5.pdf ).

    PS. På Diamond kombineras 2liters-motorn med tyska 3-bladiga träkärne-"MT..."-propellerna med modelNamn: MTV-6-A-C-F. Där finns ett europeiskt luftvärdighetsdirektiv om inspektion, CITAT"...

    During each pre-flight inspection and “100-hours” inspection, inspect the
    propeller blade leading edge polyurethane (PU) protective strip, in
    accordance with the publications in reference. A damaged or missing PU
    protective strip must be replaced within 10 flight hours.
    ..."SlutCITAT. EASA-länk: http://ad.easa.europa.eu/ad/2006-0345R1
     
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    Det finns ingen stålkant bakom de svarta fälten, resten av bladet har en stålkant. Kärnan i en MT propeller är trä.

    Roligt att de kommer med en Diesel, oftast blir det dock med en högre prislapp och vi får hoppas att certifieringen inte drar ut på tiden.

    De borde dock se om de inte kan ordna mer effekt så de verkligen fick ett övertag i alla aspekter mot sin föregångare.
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Här kan ni för övrigt se en lite "mäktigare" MT-propeller med samma utförande med stålkant ytterst och den svarta gummiliknande skyddsdelen innerst. (Sitter på vår Cessna 182 SMA). Vete tusan varför bilden blev "lodrät" men ni som har gröna fingrar kan säkert modifiera den. Annars är det ju propellern som är intressant. (Den är för övrigt mogen för översyn - 1000 timmar - men är ändå ganska likvärdig med ny i en lekmans ögon).
    DSC_0353(2).jpg :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Hur är C182 med SMA? Har den gått bra eller är det ofta fel på den? Gällande MT proppar så är det väl i princip endast Hartzell´s kompositproppar som är lättare och har minst lika bra aerodynamik.

    Den erfarenhet av diesel som jag har (ej ägare) är endast positiv de har alltid fungerat bra de ca 90 timmar som jag har på DA 40 och DA 42.
     
  13. stellann

    stellann Aktiv medlem

    "Hur är C182 med SMA? Har den gått bra eller är det ofta fel på den?"

    Vi börjar ha ganska lång erfarenhet nu efter ca 1000 drifttimmar. Motorn går utmärkt med prestanda faktiskt något bättre än fabrikssiffrorna. Den har krävt mer service än vår Lycoming-piper. Detta är har dock mest varit kopplat till kringutrustningen, bl a med ett lite efterhängset laddningsfel som förhoppningsvis är fixat. (SMA är för övrigt föredömligt bra att ha att göra med frånsett att dom kräver förskottsbetalning på vissa leveranser. Tydligen efter dåliga erfarenheter på annat håll).

    Prestanda är i vissa avseenden närmast enorma med bl a stor lastkapacitet och ca 11 timmars räckvidd på fulla tankar.
    Man ska dock komma ihåg att den ju har turbo och kräver mera diciplin i handhavandet än de mest okomplicerade maskinerna främst beträffande temperaturer. (Kräver t ex ordentlig varmkörning före start). Som långresekärra är den svårslagen och med den allt mera begränsade tillgången till 100LL i våra nordliga trakter blir räckvidden en stor tillgång.

    I övrigt är det ju en Cessna 182 med kända styrkor och svagheter. (Det är ju t e x inte den snabbaste maskinen på marknaden och heller inte den mest eleganta på plattan, men med snälla flygegenskaper och rymlig jämfört med det mesta annat).
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Ekonomin på sikt är svår att uppskatta eftersom det, som Stellan skriver, finns mer kringutrustning: växel, turbo, etc. Delarnas gångtid är också annorlunda än för en gammal Lycoming. När man når break-even beror också på prisskillnaden mellan AVGAS och Jet A1.

    För den enskilde piloten finns det en stor fördel och en (ganska) stor nackdel som båda kom som en liten överraskning när vi satte in en Thielertmotor i en C172:

    Fördelen är att det är tystare i kabinen. Mycket tystare, faktiskt. Dock fungerar ANR-filtren i de aktiva headseten något bättre på det mer lågfrekventa oväsendet i en bensinmotor.

    Nackdelen är att disel luktar ganska starkt. Man känner lukten när man sätter sig i planet, men man vänjer sig rätt fort. Och många gillar ju diesellukt!
     
  15. stellann

    stellann Aktiv medlem

    (För tydlighetens skull: SMA:n har ingen växellåda. Däremot ska propellern in på översyn efter 1000 timmar. Motorn har f.n. gångtid på 2000/1500 timmar beroende på om man mäter tacho eller airborne.Kostnaden för översyn är lite oklar än så länge.)
     
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    Mmm det är spännande att se hur det utvecklar sig. Det händer faktiskt en del i usa på 100LL fronten där likvärdiga ersättningar kommer utan bly.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Senast redigerad: 9 November 2016
  18. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Och nu får vi se hör miljödebatten gällande diesel i bilar smittar över till flygsidan.
    :/
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Har Cessna avtal med Volkswagen? :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Man tankar ju trots allt inte Diesel så det kanske är lugnt. ;)
     
Laddar...

Dela sidan