Haveri utanför Alingsås

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av zhaxxor, 1 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Usch, låter inte bra det där...
     
  3. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Nej, det låter verkligen inte bra när de skriver att rester av flygplanet påträffats. Bara att hålla tummarna hårt och hoppas att allt är någorlunda väl med piloten trots allt.

    Enligt Alingsås tidning startade planet 07:30 på Backamo och anmäldes saknat vid 13:45 då det inte dykt upp på Ålleberg.
    Note to self: ATS-färdplan

    http://www.alingsastidning.se/2014/09/flygplan-nodlandade-i-gendalen/
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  5. cstrom

    cstrom Medlem

    Det handlar sannolikt om SE-BIT, en Stinson 108. Mycket tråkigt.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Mycket tråkigt det som hänt, piloten var en aktiv och erfaren flygare. Jag hoppas att utredningen kan ge oss svar på några av de många frågor vi har nu.
     
  7. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    DN skriver att "Haverikommissionen har kontaktats men det blir polisen som ska genomföra utredningen kring kraschen".
    Skall man tolka det som att planet inte var normalklassat?
     
  8. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Enligt nyhetsrapporteringen är det tydligen polisen som ska utreda, precis som om det vore ett UL. (Jag utgår från att en Stinson 108 är veteranklassat.) Det är väl tveksamt om polisen har samma kompetens som haverikommissionen.

    För den som inte är bekant med sträckan så inträffade olyckan knappt halvvägs mellan Backamo och Ålleberg. Vädret i Göteborgstrakten (tio mil åt sydväst) var kanonfint. Det är ovanligt med olyckor på sträcka där vare sig väder eller terräng är inblandat. Återstår i princip tekniska fel och sjukdom.

    Gott om skog just där; ingen bra plats att få till exempel motorhaveri.
     
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag hoppas inte så mycket på polisens utredning. Som redan sagts så har polisens utredare givetvis inte alls samma kompetens som de på Haverikommisionen. Dessutom har polisutredningar ett helt annat fokus -- nämligen att utreda om det finns anledning att misstänka att ett brott har begåtts.

    Effekten av de nya reglerna för olycksutredningar blir nog tyvärr att många olyckor med Annex II-flygplan kommer att bli oförklarade.
     
  11. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Polisen brukar tyvärr inte imponera när det gäller flyg – inte ens när brott misstänks.

    Jag tänker exempelvis på helikopterolyckan med LY-HCS i Heby. Piloten saknade giltigt certifikat för flygningen och den experimentklassade helikoptern fick dessutom inte flygas utanför Litauen.

    Helikopterpiloten var misstänkt för vållande till annans död, framkallande av fara för annan, vållande till kroppsskada och brott mot luftfartslagen. Det tog mer än två år innan polisen fick tummen ur och tog tag i utredningen, men då var brotten redan preskriberade.

    Vi får hoppas att EAA lyckas bringa klarhet i vad som ligger bakom Alingsåsolyckan.
     
Laddar...

Dela sidan