GPS-koordinater

Diskussion i 'Android-applikation' startad av Kenna, 3 Augusti 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Kenna

    Kenna Ny medlem

    Nyss varit med på några brandflygslingor och upptäckte att jag inte kunde hitta någonstans GPS-koordinater. Räddningstjänsten vill gärna ha det om man skulle hitta någon brand. Tänkte att det borde finnas under Describe Position men kan inte hitta något sådant.

    Går förstås att ha en annan app för detta men det vore nice om det fanns under Describe Pos. i själva appen.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm undrar vilket format Rädd-C helst vill ha koordinater i?

    Rakel strulade häromdagen (fel koordinater autosändes). Gav dock en hyfsad kartbeskrivning istället som de hittade till.
     
  3. Kenna

    Kenna Ny medlem

    Pratade nyss med dem och det spelar ingen roll för dem, så med tanke på att man kanske skall SMS'a så borde väl: DD Decimal Degrees var mest praktiskt.
     
  4. ankan

    ankan Medlem

    Hej,

    Koordinater är ingen dum idé. Det borde finnas. Nästa gång jag jobbar med programmet ska jag lägga till det.

    Anledningen att det inte finns nu är att "Describe position"-vyn mest är tänkt för samtal med flygledningen. De är (väl?) inte så sugna på koordinater, utan föredrar riktning och avstånd från välkända punkter.
     
  5. Kenna

    Kenna Ny medlem

    Måste först tacka för ett superbt program, gjorde nyss min EK Långnav och hade en 7" platta med rutten inlagd på, med. Sneglade lite då och då för att se att jag inte var helt ute och cyklade vilket kändes väldigt bra som backup. Väl hemma och oploadad trip så är det väldigt kul att se på datorn hur man flög och konstatera att det inte var så tokigt. :)

    Angående koordinater så kanske det skulle funka att där man pekar och får den blå ringen så dyker en popupruta med dem på upp bredvid.? Då skulle det vara väldigt lätt att peka ut var en ev brand är och då blir koordinaterna fasta också vilket inte blir om det skall tas hänsyn till att planet rör sig hela tiden. Ingen aning om det går fixa/hur mycket jobb det blir men går det vore det finnemang antar jag.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan