Radiotelefonistcertifikat för luftfart - giltighetstid?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Mimoid, 14 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Hej,

    Jag har ett internationellt radiotelefonistcertifikat för luftfart, utfärdat 1990 av det gamla statliga Televerket Radio. Jag har till och med ett snyggt inplastat bevis på detta med både personnummer och licensnummer.

    Nu efter femton års avhållsamhet i luften håller jag på med mitt UL-cert. Jag var faktiskt helt övertygad om att mitt radiocert fortfarande gäller, eftersom både Transportstyrelsen och PTS hävdar att det gäller utan tidsbegränsning. Det står till och med så på beviset. Men ingen av dem hittar några som helst anteckningar om att jag över huvud taget har haft detta. De verkar faktiskt inte ens ha kvar någon som helst data från den gamla Televerkstiden och hänvisar till Riksarkivet.

    Kan detta verkligen stämma? Ni som tog era flygcert för länge sedan, har ni behövt komplettera något, ansöka om något eller göra om radioprovet? Eller har ni fått automatiskt förlängda licenser?

    Visst kan jag skaffa radiolicensen på nytt, men det känns dumt att betala nästan tusen kronor för detta i onödan.

    //Thomas
     
  2. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Jag fick precis svar från Transportstyrelsen att mitt radiocert fortfarande är giltigt. Skönt att få ett besked! :happy:

    //Thomas
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan