Intresserad av PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Felix Khoi, 12 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Felix Khoi

    Felix Khoi Ny medlem

    Hej!

    Jag har suttit och kollat runt en hel del om PPL då både jag och min pappa är intresserad av att ta ett flygcertifikat.

    Det som är problemet i mitt (vårat) fall är att jag studerar på högskolan och bor därför i en annan stad, så tanken var om det fanns någon distanskurs eller kanske intensivkurs? Så man kanske kunde ta det under en månad eller något i den stilen.

    Sedan tänkte jag även höra, kostar det att "underhålla" ett PPL? Jag har läst lite olika, vissa säger att det är årsavgifter osv. stämmer detta? Eller är det bara en engångskostnad?
    Tack på förhand!

    /Felix
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Att ta ett PPL under en månad skulle jag tro är näst intill uteslutet. Om du ska få ihop dina flygtimmar (minst 45 timmar, men oftast minst ett tiotal fler) behöver du i praktiken bo på flygfältet och flyga från morgon till kväll. Du behöver dessutom ha tillgång till en flyglärare som kan ställa upp på dessa villkor samt ett flygplan förstås. Vädret kan ju också ställa till det.

    Eller tänker du på teoriutbildningen? De flesta kurserna brukar sträcka sig över ett par månader med kanske två lektionstillfällen i veckan. Du kan inte hoppa på teoriproven (PEXO-proven) direkt utan att först ha gått en utbildning på en godkänd flygskola, även om du har pluggat in materialet på egen hand och kan rubbet på dina tio fingrar.

    Att underhålla ditt cert kräver att du flyger minst 12 timmar per tvåårsperiod (vilket i mitt tycke är alldeles för lite för att upprätthålla ett säkert flygskick), så om du inte äger ett eget flygplan, tillkommer det hyra för dessa timmar. Du behöver då även vara medlem i en flygklubb och betala medlemsavgift till klubben och KSAK, samt eventuellt abonnemang eller medlemslån till klubben (beroende på klubb förstås). Med jämna mellanrum behöver du genomgå en hälsoundersökning (hur ofta beror på din ålder), och du behöver även betala en administrativ avgift till Transportstyrelsen för certifikatets förnyelse. Varannat år ska du dessutom göra en kontrollflygning med en flyglärare för att kolla att du inte har vant dig vid några konstiga olater. Det kan för övrigt vara en smart grej att då och då boka in en flygning med en flyglärare för att träna på sådant du inte är grym på, t ex sidvindslandningar, bedömningslandningar, flygning i kontrollerad luft med mycket trafik, eller liknande.

    Det låter kanske som en hel del, men om du gillar du flygning, så löser sig detta automatiskt. Då vill man ju bara upp så fort man kan!

    //Thomas
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. wettergrund

    wettergrund Ny medlem

    Om jag förstått det rätt så är det 12 timmar andra året som gäller.

    Så om du flyger 12 timmar första året efter du fått PPL, så måste du flyga 12 timmar nästa år. Däremot om du flyger 0 timmar första året så krävs det fortfarande bara 12 timmar andra året.

    Så jag tror de flesta flyger mer än 12 timmar på en tvåårsperiod.

    Angående teori så kan det vara värt att kolla på http://flygcert.com/. Har själv ingen erfarenhet av dem, men den utbildningen sker på distans. Har man någorlunda lätt för att lära sig så bör det inte vara några problem att läsa in PPL på egen hand.

    Håller med Mimoid om att en månad kan vara svårt. Det finns mer kommersiella flygskolor som skulle kunna hjälpa dig, men personligen tycker jag inte det låter speciellt pedagogiskt att flyga mer än ett par timmar på en dag - särskilt i början. Skolar själv PPL just nu och jag är slut efter pass på 1,5-2h, och allt över det skulle vara bortkastad tid och pengar.

    Hoppas du hittar en lösning som passar dig. Att ta och upprätthålla PPL kanske låter krångligt men det är absolut inga problem.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För att hålla certet igång så krävs egentligen ingen flygtid överhuvudtaget. Det räcker med en kompetenskontroll (Proficiency Check -- PC) vartannat år. Om man har flugit 12 timmar det andra året så behöver man dock inte göra någon PC utan det räcker med att flyga en timme med lärare, vilket är enklare och antagligen billigare.

    Men det är alldeles sant som Mimoid säger att även 12 timmar per år är för lite. Man skulle kunna säga att flyger man 12 timmar per år så håller man en sådan nivå att man själv kan träna upp sig till god flygtrim genom att börja flyga mera.

    (Not: När vi talar om "cert" här så menar vi egentligen klassbehörighet för enmotoriga kolvmotorflygplan. Certifikatet som sådant har obegränsad giltighetstid.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Felix - Lycka till och kör hårt!! Flygning är skitkul!
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Felix Khoi

    Felix Khoi Ny medlem

    Tack så jätte mycket för alla snabba och bra svar!
    Jag tror det blir att försöka köra någon "halv" distanskurs på teorin och sedan flyga på flygplatsen brevid mig.
    Ser jätte mycket fram emot det! Verkar riktigt roligt och härlig känsla att få flyga ett flygplan! :)
     
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 1
  7. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Välkommen i flygets värld! Det är grymt roligt!

    //Thomas
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Om du inte räknar med att flyga med mer än fyra personer (till en början) så tycker jag att du ska satsa på LAPL(A) istället. Det införs 8 april 2015 och all teori du läser gäller givetvis för det certet också. De flesta flygklubbsflygplan kan bara ta upp till 4 personer.
    På LAPL gäller däremot 12 timmars flygtid på 24 månader bakåt i tiden inklusive en timme med instruktör eller en kompetenskontroll var 24:e månad om det inte uppfylls.
     

Dela sidan