Intresserad av PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Felix Khoi, 12 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Felix Khoi

    Felix Khoi Ny medlem

    Hej!

    Jag har suttit och kollat runt en hel del om PPL då både jag och min pappa är intresserad av att ta ett flygcertifikat.

    Det som är problemet i mitt (vårat) fall är att jag studerar på högskolan och bor därför i en annan stad, så tanken var om det fanns någon distanskurs eller kanske intensivkurs? Så man kanske kunde ta det under en månad eller något i den stilen.

    Sedan tänkte jag även höra, kostar det att "underhålla" ett PPL? Jag har läst lite olika, vissa säger att det är årsavgifter osv. stämmer detta? Eller är det bara en engångskostnad?
    Tack på förhand!

    /Felix
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Att ta ett PPL under en månad skulle jag tro är näst intill uteslutet. Om du ska få ihop dina flygtimmar (minst 45 timmar, men oftast minst ett tiotal fler) behöver du i praktiken bo på flygfältet och flyga från morgon till kväll. Du behöver dessutom ha tillgång till en flyglärare som kan ställa upp på dessa villkor samt ett flygplan förstås. Vädret kan ju också ställa till det.

    Eller tänker du på teoriutbildningen? De flesta kurserna brukar sträcka sig över ett par månader med kanske två lektionstillfällen i veckan. Du kan inte hoppa på teoriproven (PEXO-proven) direkt utan att först ha gått en utbildning på en godkänd flygskola, även om du har pluggat in materialet på egen hand och kan rubbet på dina tio fingrar.