ATPL-Fråga met(metar)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Tomcaten, 22 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag surnade till rejält på tåget idag på hem ifrån träningen när jag skulle plugga men stöp på första frågan.

    2. Read the following metar of the airport Dyce(EGPD) which has an elevation of 215 ft AMSL:
    EGPD 210820Z 16009KT 130V190 0900 R16/1100 -DZFG BKN001 OVC003 06/06
    Q1011 TEMPO 0600=
    Statement: The pressure observed at this airfield is 1011 hpa. This statment is.
    a) True
    b) False

    Jag gick på a) sant men svaret är b) falskt. Skulle jag få frågan 100 ggr till hade jag ändå satsat på a)
    Det här fattar jag verkligen inte alls hur de resonerar.

    Nordian v.6
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag kan ju vara ute och cykla men jag skulle nog ha svarat false. Trycket på flygplatsen bör väl vara lägre än 1011 om den ligger 215 ft högre än havsytan? (QNH 1011 är ju trycket vid havsytan?)
     
  3. Bodd

    Bodd Medlem

    Det är ju inte trycket vid flygplatsen som är 1011. Det är QNH't som är 1011, och då är ju det aktuella verkliga lufttrycket vid flygplatsen något annat. Troligen runt 1003 eller däromkring.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Definitionen av QNH är det lufttryck (avrundat nedåt till hel hPa) som man skall ställa in på höjdmätaren för att den skall visa aktuell höjd över havet när flygplanet står på marken.

    Alltså är QNH aldrig lika med lufttrycket på flygplatsen (QFE) såvida inte flygplatsen ligger mycket nära havsytans nivå. Eftersom Dyce ligger på 215 ft och man kan räkna med en höjdskillnad på 27 fot per hPa så borde QFE vara 1003-1004 hPa.
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Japp. Okey. Tack nu kopplade jag.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Snacka om luring. Frågan är vilken kompetens man avser mäta med en sån fråga? Om temat är tolkning av METAR är de helt ute och cyklar som frågemakare
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tycker att det är en helt rimlig fråga. Den testar att man förstår att QNH inte är lufttrycket på flygplatsen. "Tolkning" av en METAR handlar om mera än att bara kunna översätta koderna till klartext. Man måste förstå innebörden också.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tänker på vilken del av syllabus som avses testas. Om det handlar om förståelse för olika sorters lufttryck är det absolut en rimlig fråga, men inte om det ska testa din förståelse för METAR. Då tycker jag att man jävlas
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tycker inte att man kan se kodförståelse i isolering. Bra provfrågor testar din helhetsförståelse, eftersom det är vad som är viktigt i verkligheten. Jag skulle snarare vilja att proven innehåller flera frågor av denna typ och färre frågor på detaljnivå.

    Skulle du också tycka att t.ex. denna fråga vore dålig:

    Kan man enligt nedanstående METAR förvänta sig att landning med CAT I ILS skall vara möjlig klockan 0500Z? Ja eller nej.

    ESGG 210420Z 00000KT 0100 R01/0300U FG VV001 06/06 Q1025 BECMG 35005KT 2000 BR OVC005 =
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det kan jag inte svara på eftersom jag inte läser ATPL :)

    Jag håller med om att alla kunskaper sitter ihop men tycker att en sådan här fråga blir alltför orealistisk. Den är liksom designad för att sätta dit en. Ungefär så här: Du har 4 äpplen och får två bananer av din bror. Hur många frukter har du nu? Svar: 4, för banan är ett bär
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man skulle utbildas till botaniker så känns den frågan inte orimlig...
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Eller IR... Men så här då:

    Du har ett flygplan med max sidvindskomposant 17 knop. Kan man enligt nedanstående METAR förvänta sig att start från bana 01 skall vara tillåten klockan 1800Z?

    ESGG 211720Z 28030KT 9999 BKN030 13/07 Q1004 BECMG 30015KT =
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Man blir ju paranoid av sådana frågor :) Nä, inte kan jag starta i så mycket sidvind, och becoming säger väl bara att sannolikheten är över 50% för en bestående ändring. Och vad menar frågeställaren med "tillåten"? Det är ingen som tillåter mig att starta, däremot har jag bestämmelser att förhålla mig till som PIC. Och mitt eget omdöme och flygtrim. Det som blir svårt med den här typen av frågor är hur många lager av dolda agendor som frågemakaren byggt in.
     
  14. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Jag fattar ju svaret, däremot börjar jag undra om jag verkligen kommer att klara dessa förbaskade prov när det väl blir dags... Det känns liksom som att man försöker att vrida formuleringarna så att man ska riskera att missa någon detalj även om man förstår ämnet utan och innan. Givetis fattar jag skillnaden mellan QNH och QFE. Skulle jag stå på backen på EGPD och ställa in QNH enligt METAR ovan, skulle jag inte för en halv sekund undra över varför höjdmätaren inte visar noll. Men just det sättet som frågan är ställd är tillvriden på ett som jag anser elakt sätt, med en inbyggd fälla. Sånt gillar jag inte.
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Tyvärr är manga frågor utformade på det viset, följden blir att det lönar sig mer att tugga igenom frågebankar med äkta provfrågor än att läsa läroböcker och verkligen sätta sig in i ämnet.
     

Dela sidan