Blått streck på asfalten?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Mimoid, 30 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Hej,

    Under min senaste navövning till Säve blev jag upplyst av min flyglärare att det på plattan finns en uppmålad blå linje som man absolut inte får korsa under taxning. Nu gjorde jag inte det tack vare den varningen, samt att taxningslinjerna från bana till platta faktiskt inte korsar denna linje, men däremot så undrar jag var detta finns beskrivet. Jag har varken hittat något i AIP eller i trafikregler för luftfart. Jag har lusläst mina teoriböcker, men hittar inga anteckningar om några blåa linjer på asfalten. Har jag missat något kapitel i något regelverk? Finns det ytterligare liknande mer eller mindre obskyra markeringar som man bör känna till? Den blåa linjen syns väldigt väl på t ex flygfoton på Eniro etc men syns inte alls lika tydligt på backen på våt asfalt.

    //Thomas
     
  2. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Jag har googlat fram lite material kring detta på:

    http://www.inex.goteborgcityairport.se/upload/ar/AR 2-01 Behörighetsområden och andra känsliga områden.pdf

    Inte enkelt att hitta alltså. Tydligen är det ett lokalt behörighetsområde, en så kallade Restricted Area, där en icke-auktoriserad passage betraktas som en allvarlig överträdelse.

    Nu när jag vet detta är det ju lätt att hålla sig undan, men med tanke på allvarlighetsgraden tycker man att något tydligare än en målad blå linje på marken borde vara lämpligt. Samt kanske en notering i AIP AD. Eller missar jag något?

    //Thomas
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När det gäller företag/klubbar som är baserade på flygplatsen så kan flygplatsoperatören kräva att de skall kunna alla lokala föreskrifter. För besökande flygplan kan de bara kräva att man skall veta det som står i AIP.
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Tror de flesta flygplatser har säkerhetsklassade områden på plattan som man inte får springa runt på. På "min" flygplats sa man att jag inte får springa runt i närheten av SAS-kärran när den står där utan jag "bör gå bakom garaget" till briefingrummet om jag vill dit.

    Google hittade detta: http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2013_101.pdf

    PS. Tror inte man kommer undan med att säga "det stod inte i AIP" ;)
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns bara en paragraf i den föreskriften som gäller flygplan.
    Observera att det är flygplatsoperatörens ansvar att luftfartyg inte är på fel ställe! Inte pilotens. Det kan man göra t.ex. genom fastställda taxivägar, taxiklareringar eller information i AIP.

    Att man inte får hoppa ur flygplanet och springa runt hur som helst är givet...
     
  6. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Det är riktigt, får man taxiklarering från ground och följer denna, så hamnar man automatiskt rätt. Om man hoppar ur planet och börjar strutta omkring en Ryan Air-kärra som står på plattan med passagerare på väg att kliva ombord, så begriper man ju att säkerhetspersonalen kommer rusande. Hela inchecknings- och säkerhetskontrollsförfarandet sätts liksom ur spel då.

    Jag tänkte mest på hur den typen av information förmedlas både på Säve och på andra större flygplatser. Men det gäller att läsa på i förväg helt enkelt. Samt kanske kontakta en lokal flygklubb, det är ju alltid en smart grej. Tack för er input!

    //Thomas
     
  7. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det blå strecket på plattan på Säve är det område där man inte får vistas till fots utan att ha gått igenom säkerhetskontroll, alternativt blir ledsagdad av säkerhetspersonal. Karta finns här: http://inex.goteborgcityairport.se/upload/ritningar/yttre_csra.pdf. Det är det rödmarkerade området som innesluts av den blå linjen. Det kommer för övrigt att växa något inom kort. Detta området är inte aktivt alltid, endast när plattan är i bruk. Säve Operations, som man givetvis ska prata med på radion om man inte är hemmastadd, vet besked och kan ordna ledsagare vid behov.

    Jag fick också lära mig under skolning att man inte fick taxa innanför blå linjen. Det är egentligen inte sant, men å andra sidan ska du följa de gula linjerna när du fått taxitillstånd. Just nu går de utanför detta område, men inom kort kommer även delar av taxibana Bertil att ligga innanför. Men det betyder inte att det är förbjudet att taxa. Förr om åren använde vi en verkstad som då låg norr om passagerarterminalen. Det gick utmärkt att taxa dit med klarering.

    Mer info om vad som gäller på Säve hittar man här: http://inex.goteborgcityairport.se/index.php/airport-regulations-2. Ni som inte är baserade på Säve förväntas inte känna till allt som står där. Däremot förväntas ni kunna följa taxiinstruktioner och vid tveksamheter fråga på radion. Om man taxar från GA-plattan via Bertil och Adam till väntplats 19 och följer den gula linjen så är det inga problem. Man kan ju inte på egen hand välja att istället taxa framför terminalen till taxibana Caesar...

    /Peter (baserad på Säve)
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan