Hur ser framtidsutsikterna ut för flygteknikeryrket?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av lundin018, 30 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tjäna..

    Är intresserad att utbilda mig till Flygplanstekniker, någon här som jobbar som flygtekniker?
    Någon som har en uppfattning om framtiden inom yrket?
    Vet någon hur det fungerar, i dagsläget får man väl inte göra all service och reparationer på sitt eget plan? Men om man är flygplans tekniker?
    Det som jag funderar på är alltså, om jag är utbildad tekniker kan jag då utföra alla jobb på mitt eget plan eller måste man gå via företaget man då skulle jobba på?

    Ha en trevlig kväll!
     
  2. Sam

    Sam Ny medlem

    Pilot owner maintenance.. du får göra mycket som tekniker men inte allt.
    Vissa djupare "övningar" kräver ett verkstadstillstånd.

    /Sam
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. REX

    REX Ny medlem

    Tjing! Utbildar mig till tekniker i Luleå just nu. Inte för att kunna utföra underhåll på egna flygmaskiner utan för att börja en ny karriär. Lämnat en höginkomstkarriär som serviceingenjör för att börja plugga och börja nåt nytt.

    Det är superkul, har snart gjort första av 4 terminer och har inte ångrat mig en sekund eftersom jag gör min dröm och mitt intresse.
    Att utbilda sig till tekniker bara för att kunna ta hand om sina egna maskiner skulle nog inte vara att rekommendera, men är man intresserad teknik och flyg så absolut.

    Hör gärna av dig om det är något du undrar.

    Mvh
    JOhan
     
  4. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tack för svar Johan.