Hur ser framtidsutsikterna ut för flygteknikeryrket?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av lundin018, 30 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tjäna..

    Är intresserad att utbilda mig till Flygplanstekniker, någon här som jobbar som flygtekniker?
    Någon som har en uppfattning om framtiden inom yrket?
    Vet någon hur det fungerar, i dagsläget får man väl inte göra all service och reparationer på sitt eget plan? Men om man är flygplans tekniker?
    Det som jag funderar på är alltså, om jag är utbildad tekniker kan jag då utföra alla jobb på mitt eget plan eller måste man gå via företaget man då skulle jobba på?

    Ha en trevlig kväll!
     
  2. Sam

    Sam Ny medlem

    Pilot owner maintenance.. du får göra mycket som tekniker men inte allt.
    Vissa djupare "övningar" kräver ett verkstadstillstånd.

    /Sam
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. REX

    REX Ny medlem

    Tjing! Utbildar mig till tekniker i Luleå just nu. Inte för att kunna utföra underhåll på egna flygmaskiner utan för att börja en ny karriär. Lämnat en höginkomstkarriär som serviceingenjör för att börja plugga och börja nåt nytt.

    Det är superkul, har snart gjort första av 4 terminer och har inte ångrat mig en sekund eftersom jag gör min dröm och mitt intresse.
    Att utbilda sig till tekniker bara för att kunna ta hand om sina egna maskiner skulle nog inte vara att rekommendera, men är man intresserad teknik och flyg så absolut.

    Hör gärna av dig om det är något du undrar.

    Mvh
    JOhan
     
  4. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tack för svar Johan.
    Låter väldigt kul och intressant med den utbildningen. Tänkte självklart inte utbilda mig till tekniker för den sakens skull att serva mitt eget flygplan( om man någon gång kommer äga ett) men tänkte att det var intressant att veta om möjligheten finns samt vore det ett litet plus i kanten:) är själv färgblind och kan därav ej jobba som pilot, men är väldigt intresserad av allt gällande flyg och har skruvande och meckande i blodet:) så skulle tro att jag skulle stortrivas som flygtekniker. Men då gärna med småflygplan..

    Ha en fortsatt trevlig kväll.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Har jobbat som flygtekniker i några år, för att få jobba med flygplan som tekniker måste du vara en del av en organisation MRO. Så även när du är klar kommer du inte kunna skruva med något utan att bli anställd av en MRO som är godkänd för flygplanstypen. Men tror att X-klassade flygplan inte har något sådant krav, då kan man som ägare skruva på sin egen flygmaskin. Tror även det gäller UL men är väldigt osäker.
     
    Senast redigerad av en moderator: 13 Februari 2017
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nja. Har du en relevant part-66 certifiering så får du göra det som frilansare om det inte gäller "complex maintenance tasks" och alltid för ELA1-luftfartyg som inte används kommersiellt (M.A.801(b)(2) och (c)).
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Även på EASA-flygplan med MTOM 2730 kg eller lägre som inte används kommersiellt är ägarunderhåll möjligt i viss utsträckning. Det omfattar i princip alla klubbflygplan.
     
  8. lundin018

    lundin018 Medlem

    Väcker tråden till liv igen.
    Finns det någon flygtekniker här som arbetar runt uppland ? Sthlm, Västerås ect? Där det finns möjlighet till ett platsbesök för att se hur en arbetsdag ser ut.
     
Laddar...

Dela sidan