Att bygga en hydrofoilboat eller ett vattenflygplan

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Erik Lambot, 19 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Erik Lambot

    Erik Lambot Ny medlem

    Hej! Jag är ny till detta forum och om ni inte tycker jag hör hemma här så kan ni slänga ut mig. ;)

    Jag är mitt uppe i slutet av min skolgång och dum som jag är ska jag dra igång ett projekt, där slutprodukten ska bli en hydrofoilbåt eller ett vattenflygplan. Tanken är alltså att flygplanet skall åka antingen med vingar på vattenytan/lyfta lite. Kanske till och med vingar ovanför vattenytan samt pontoner mot vattnet.

    Den första frågan är, ska jag då ha propeller i luften samt ailerions eller en båtmotor i vattnet?

    Den andra, om jag lyfter från vattenytan och "flyger" lite kommer det krävas att jag registrerar detta som ett flygplan, att jag har certifikat med mera?

    Den tredje, hur stor vingyta kommer det krävas för att bära upp en sådan konstruktion?

    Den sista, var kan man köpa propellrar och grejer till enkla flygplan?

    Tack i fall ni accepterar mig som ganska seriös även med tanke på min låga ålder!

    Hälsningar, Erik Lambot!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej Erik,

    Jag vet mycket lite om liknande byggen men låter som ett roligt projekt som jag hoppas att du lyckas med!
    För att kunna hitta lite mer på nätet så är det bra om du känner till termerna man använder kring dessa.

    Kolla här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_effect_vehicle
    http://wingship.com/
    http://www.imo.org/OurWork/Safety/Regulations/Pages/WIG.aspx

    På IMO-länken kan du till exempel läsa att om farkosten inte kan hålla sig i luften utanför markeffekten så är den att betrakta som ett snabbgående fartyg och inte ett flygplan.

    Lycka till med ditt projekt!!
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Erik Lambot

    Erik Lambot Ny medlem

    Hej igen! Nu har jag kommit så långt i mina tankar så jag planerar att bygga ett flygplan som startar från vattnet. Jag har letat som en tok efter regelverk angående hemmabyggen. Frågan är, vad kommer ett sådant plan kräva för behörigheter med tanke på att total startvikt inte kommer överstiga 150 kg.

    Vet någon en bra rådgivare gällande hemmabyggen och så som man kan kontakta?
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Var det inte en finne som byggde någon flygande farkost för en 2-3 år sedan som var så lätt att den inte omfattades av några regelverk... ska googla lite
     
  5. control

    control Välkänd medlem

  6. Erik Lambot

    Erik Lambot Ny medlem

    Tack för svaret Larscho! Visst krävs det UL-licens vilket fall som helst även om det inte är registrerat?
     
  7. Erik Lambot

    Erik Lambot Ny medlem

    Ytterligare en fråga:

    Tittar lite på motorer. Jag funderar lite på hur man kan kommer undan billigast när det gäller detta. Propeller ska jag göra ett försök med själv. Men motor känns lite svårt... Kan man köra på en mopedmotor kanske? Räcker det med att ha 20 hk motor eller behövs det uppåt 50 hk? Flygplanet med totalstartvikt kommer förmodligen hamna på något runt 110kg.

    Tips gällande detta mottages verkligen gärna! :)

    Tack! /Erik
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej, Erik! Det låter som ett roligt och spännande projekt du har dragit igång. Jag kan tyvärr inte komma med med några goda råd gällande vilken motor som är bäst lämpad för denna farkost, men det finns säkert någon annan här som kan det.

    Ser fram emot lägesrapporter längre fram om hur det går :) Lycka till!
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Kika på en vanlig VW-motor till en Bubbla. De är ganska poppis i mindre hembyggen och enkelt konstruerade.
     
  10. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag kan inte tänka mig att det skulle behövas så mycket som 50hk utan du borde klara dig på 20hk om du har någon sådan.
    Jag baserar detta enbart på att de olika flygplan jag flugit med sämst vikt/effekt-förhållande har legat kring 45-55hk på ca 5-600 kg. Dock spelar ju vingen med stallfart, totalt luftmotstånd, glidtal mm in så det blir ju ingen exakt vetenskap.
     
Laddar...

Dela sidan