On-top med UL?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av andreasvibo, 28 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Vad gäller angående flygning ovan moln med UL?

    LFS 2007:71 säger i 30 §: "Flygning får endast ske enligt VFR och med sikt till marken eller vattnet." Jag vill dock minnas att det finns en regel för UL att man inte får flyga on-top, d.v.s. ovanför BKN eller OVC.

    Är det bara §30 som gäller punkt slut eller finns det fler regler som jag inte hittat?
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det finns ingen ul speciell regel. LFS VFR regler gäller
     
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Okej, men LFS 2007:71 är ju "Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med ultralätta flygplan". Vad menar man då med 30 §? Syftar man i stället på flygning under moln och att man då inte får stiga högre upp i dis, dimma eller moln än att man fortfarande ser marken? Antar det, för samma formulering om sikt till marken eller vattnet återfinns flera ggr i de grundläggande VFR-reglerna, i TSFS 2014:94 "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om trafikregler för luftfart (konsoliderad elektronisk utgåva)" 3 kap.

    En sista fråga: LFS VFR-regler angående on-top, som du nämner, består de av LFS 2007:58 "Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med flygplan" 2 kap. 33 § ? Eller finns det mer regler om on-top?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Utan att orka gå in och läsa, Om jag inte miss minner mig så avser on top reglementet flygning ovan molnen utan mark referens.
    Det vi får göra är att flyga ovan molnen med bibehållna mark referenser. Det måste alltså finnas så pass mycket luckor att du kan navigera med karta mot marken.
     
  5. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack! Jag får dock inte ihop det du skriver. Är inte påståendena "Det finns ingen ul speciell regel. LFS VFR regler gäller" och "vi får flyga ovan molnen med bibehållna mark referenser" motsägelsefulla, eftersom de allmänna "PPL"-VFR-reglerna väl tillåter flygning on-top vid Broken och Overcast?

    Fast det jag framförallt vill ha klarhet i, är: Vad exakt gäller för UL och flygning ovanför moln?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Av LFS 2007:71 verkar klart att on-top flygning med UL inte är tillåten. Det är alltså en driftbestämmelse och inte en trafikregel, men sådant är inte ovanligt.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja då stämmer mitt minne så som jag skrev i det tidigare inlägg, att det är key att flyga ovan molnen men krav på bibehållna markreferenser
     
  8. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Nu har jag med hjälp av andra benat ut de olika bestämmelserna. Så här är det enligt min uppfattning:
    • Normalklass ska flyga med sikt till marken - TSFS 2014:71 3 kap.
    • UL ska flyga med sikt till marken - LFS 2007:71 30 §
    • Normalklassat får om vissa krav är uppfyllda flyga över moln - LFS 2007:58 2 kap. 33 §
    • Man kan genom att hänvisa till on-top-reglerna säga att sikt till marken motsvarar max 4/8 molntäcke.
    Regeldokumenten finns här.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nja, det är inte så att TSFS 2014:71 säger att normalklass "skall" flyga med sikt till marken eller vattnet.

    Det som står om sikt till marken eller vattnet kap. 3 är egentligen bara hänvisningar till en föreskrift i de standardiserade europeiska trafikreglerna (SERA) som du hittar i EU-förordning 923/2012. I SERA står

    - att VFR-flygning i okontrollerat luftrum på eller under det högsta av 3000 ft MSL och 1000 ft GND skall ske med sikt till marken eller vattnet.

    - att speciell VFR i mörker skall ske med sikt till marken eller vattnet.

    Dessa två regler är alltså trafikregler som gäller för alla i visst luftrum och de har inget att göra med vilken sorts luftfartyg man använder.

    Reglerna i LFS 2007:58 som du nämner i din tredje punkt handlar om driftvillkor för flygplan under privatflygning som utför on-top flygning när det är tillåtet enligt trafikreglerna.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. Sillkalven
    Svar:
    11
    Visningar:
    3,718
  2. Fredrik
    Svar:
    19
    Visningar:
    3,427

Dela sidan