Isbildningsrisk?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av andreasvibo, 25 Mars 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Väderprognoskartan SWC Norden visar var det finns isbildningsrisk.
    De syftar väl på isbildningsrisk utanför moln eftersom det är en prognos för VFR, eller hur?
    Och de fenomen som då kan orsaka isbildningsrisken som varnas för, de är väl underkylt regn och underkylt duggregn?
    Att stiga upp genom ett inversionsskikt kan också ge isbildning men jag gissar att SWC Norden inte indikerar den typen av isbildningsrisk. Stämmer det?
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Såvitt jag förstår har väl inte markeringarna av isbildningsrisk något att göra med moln eller inte. Finns det risk för isbildning så ska det vara markerat på kartan. Sen är det väl en annan sak att isbildning rätt sällan uppträder utanför moln.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som du säger så är den enda allvarliga isbildningsrisken om man flyger VFR underkyld nederbörd och det markeras separat på kartan när det förekommer. Inversioner kan innebära en risk, men den risken är knappast nedisning av flygkroppen utan snarare av vindrutan. Inversioner markeras inte speciellt på NSWC om det inte är så att det finns nollnivå på flera höjder. I så fall markeras var det är plusgrader ovanför den lägsta nollnivån.

    Obs f.ö. att SWC Nordic inte är en prognos för bara VFR! Det är en prognos för all flygning.

    Angående vad höjdangivelserna för isbildningsrisk betyder: Just nu står det t.ex. över södra Sverige BKN/OVC 240/006 LYR och intill symboler för lätt-måttlig isbildning 180/060. Eftersom ingen underkyld nederbörd förekommer så betyder det att isbildning bara inträffar i moln. Molnen är angivna som skiktade (LYR) så det är inte kompakt med moln mellan FL 240 och 600 fot. Flyger man på en höjd där det inte finns moln så får man inte heller någon is även om man flyger i intervallet FL 180 - FL 60.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Precis, maskinen blir inte nedisad av att den befinner sig i minusgrader, måste till fukt och det är = moln eller underkylt regn.
    Frost är en större fara för VFR piloter, strålande sol på morgonen, några plusgrader. Perfekt flygväder men frosten på vingarna har inte smält innan start = risk för haveri.
     

Dela sidan