Minimum teoritimmar EASA PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av FarewellFire, 24 Mars 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Gott folk,

    Ända sedan jag kom hem från USA har jag skickat mejl fram och tillbaka till Transportstyrelsen i väntan på utfärdandet av mitt PPL. Jag har alltså studerat på en av EASA godkänd ATO, som dessutom en handläggare på TS tidigare sagt är godkänd och har nu hamnat hos en handläggare som mest av allt verkar vilja att man inte ska få ett certifikat.

    Den första invändningen de hade var att jag behövde 100 flygtimmar för ett PPL. Detta trots att det alltså är ett EASA PPL som kräver 45 timmar. Nu återkom de häromdagen och sa att jag måste ha 100 dokumenterade klassrumstimmar för min teori. Mig veterligen finns inget sådant krav från EASA. Skolan som alltså har en chefsutbildare som är från brittiska CAA säger att 100 timmarskravet gäller för den som konverterar ett FAA PPL till ett EASA. Vilket jag alltså inte gör.

    Någon som vet vad som gäller?

    Till detta kommer att jag alltid svarar hövligt medans deras respons är så brutalt otrevlig. Ska inte dessa människor arbeta för oss och inte emot oss?
     
  2. ErikW

    ErikW Ny medlem

    När jag var i USA och skola EASA PPL fick jag ett cert utfärdat av brittiska CAA. Det kan man sedan konvertera till ett TS cert men kravet för 100h har jag aldrig hört om.
     
  3. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Jag har tyvärr ingenting att komma med förutom ett stå på dig. Hänvisa till gällande lagar och regler, ta hjälp av sakkunniga och läs på själv. Lycka till och berätta gärna om fortsättningen.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Antar att skolan har sitt EASA tillstånd från UK CAA. Det enklaste är nog i så fall att få ditt PPL utfärdat från UK. Sen kan du om du vill, konvertera till Svenskt, Danskt... om du av någon anledning inte vill ha UK..
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Kontakta en annan myndighet. Jag instämmer med talare ovan. Kontakta UK eller DK. Sen när du fått ditt cert därifrån utan krångel så skriver du tillbaka till TS och enhetschefen och frågar varför de inte ville hjälpa dig.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Kan också nämna att 10 timmar är det absoluta minimikravet på teoriundervisning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer att för att konvertera ett utomeuropeiskt PPL till ett EASA-PPL så krävs 100 flygtimmar. Och ett flygprov.

    Har man däremot gjort utbildningen vid en EASA-godkänd flygskola så kan man alltså få sitt PPL efter 45 timmar.
     
    Senast redigerad: 31 Mars 2015
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det jag skrev nyss om att man slapp flygprov vid konvertering av utländskt certifikat var fel. Jag hade läst föreskriften slarvigt. Mycket märkligt i så fall att det krävs 100 timmars flygtid. Tydligen litar inte EASA på utomeuropeiska flygskolor.
     
  9. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det har löst sig. Det krävdes en hel del kontakter och i slutändan fick jag prata med enhetschefen som var enklare att prata med. Det vi tjafsade om i slutändan var EASA:s krav på 100 dokumenterade teoretiska utbildningstimmar. Detta står faktiskt i stadgarna MEN exempelvis brittiska CAA har gjort ett amendment för att harmonisera reglerna då det i ursprungsstadgarna står att PPL(A) kräver just 100 timmar medan LAPL inte gör det. Detta trots att de alltså delar teoribas.

    Av denna anledning noterades inte de timmar jag spenderat i onlineverktyget CATS (endast klassrumsundervisning och de timmar jag spenderat i skolans lokaler med böcker i hand) och detta fick alltså Transportstyrelsen att se rött. Rätt ska vara rätt, men det kändes väldigt märkligt att ha pluggat som en dåre, passerat samtliga tentor på första försöket och sedan få höra att det inte hjälpte.

    Lösningen blev ett brev från utbildningschefen på skolan som intygade de timmar jag lagt på förberedande test i verktyget CATS och då dök certifikatet till slut upp dagen därpå.

    Mitt råd till den som utbildar sig utomlands på EASA-godkänd skola är alltså att de är noggranna med att redovisa all tid om det är så att du inte ska ansöka om PPL hos UK CAA. Givetvis oerhört klantigt av min skola men de är som sagt vana att utbilda för CAA så det är förståeligt.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan