Svenska Flygfält på iPad

Diskussion i '060 Navigation' startad av hans_p, 7 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Off Topic: det ser ut som klassisk prissättningsstrategi. Om alternativet som är mycket bättre kostar bara lite mer, så väljer förstås alla det dyrare alternativet (förklaras väldigt väl i den intressanta boken "Predictably irrational").

    Hur som helst, sannolikt ligger den största kostnaden i att ta fram underlaget som används till både tryckta blad och app. Jag gissar därför att appen inte skulle bli så mycket billigare även om den såldes till självkostnadspris.
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hoppas dom är smarta nog att skicka nya digitala TMA kartan till skaparna av SkyDemon så dom kan integrera den i programmet. Självklart mot en kostnad för den som vill använda den.
    Tydligen skulle TMA appen ha en enklare planeringsfunktion. Men den kommer ju aldrig kunna mäta sig med SD.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det vore en bra idé att integrera TMA-kartorna med SkyDemon eftersom deras egna kartor i allmänhet är oanvändbara för navigering. Men för att det skall fungera så krävs att de använder exakt samma projektion som SkyDemon använder.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Egentligen är det inte ett problem som involverar PilotShop. Kartdata kan vem som helst köpa via Metria/Lantmäteriet och eftersom datan är digital är konvertering mellan olika projektioner inte ett problem. All luftrumsinformation har man ju redan så kartmaterialet behöver inte ha detta inritat i sig. Med andra ord är fältet fritt för vem som helst av oss att skapa kartmaterial som kan säljas via SkyDemon. Men med Metrias prisstrategi lär det inte bli billigt...
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag håller med om att det vore bättre att de sålde sina kartor till de aktörer som redan har bra appar. Skydemon och Air Nav Pro till exempel. Jag behöver inte ytterligare en app för tma-kartor, jag vill ha dem integrerade i Air Nav Pro!
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Glädjande är dock att Lantmäteriet sedan en kort tid tillbaka har öppnat upp så att man för privat bruk kan ladda ner kartor och flygfotogen gratis. Kanske det är ett första steg mot en allmänt mer intressant prismodell?
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    najs! Ska genast ladda hem ett par liter. Flygfotogen har man ju alltid nytta av :ROFLMAO:
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Arrgh, stavningskontroller...
     
    • Gillar Gillar x 3
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Okej! Då kanske man skulle kika lite närmare på vad som hade behövts göras för att använda Översiktskartan (1:250000, som TMA-kartan) i SkyDemon. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Underligt... När man tittar bladversionen av SVFF på Sthlm Västerås så står där en frekvens till Västerås kontroll. Nån sån finns ju inte. Det är ju Tornet som sköter det. Frekvensen som står där har ingen koppling till vare sig Tornet eller Sthlm control eller Sweden control heller för den delen. Vet ej hur det är på ipaden dock.

    SVFF har heller inte tryckt upp nya blad för V-ås då de nu har fått ett ATIS till sig, )om än bara på tillfälligtprov)
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, det finns en Västerås kontroll som används som inflygningskontroll till Hässlö när det är mycket trafik - jag har själv talat med dem vid flera tillfällen. Jag har inte SvFF så jag vet inte vilken frekvens som står där, men i AIP står 125.950 MHz. Där framgår också att funktionen är TMC och inte TWR.
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jaha minsann. Där ser man. Vad de ska krångla till allt då ;)

    Är meningen att man ska använda sig av TMC-frekvensen då i TMAt, och TWR i CTR endast? Får se när de uppdaterar det hos Skydemon...
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Eftersom TMC-frekvensen är öppen HX så är det alltid TWR-frekvensen du skall ropa på (om du inte blir överlämnad till TMC av annan trafikledning, förstås).
     
Laddar...

Dela sidan