Säve flygplats läggs ner

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av wernvik, 13 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. wernvik

    wernvik Medlem

    http://www.gp.se/ekonomi/1.2600095-for-dyrt-att-radda-save-flygplats

    Nu verkar det som om Göteborg går samma öde tillmötes som Stockholm. I och med detta blir GA hänvisat till Landvetter med obligatorisk handling. Tydligen skall GA, ambulans och flygskolors vara eller icke vara utredas inom den närmsta framtiden men det är väl för mycket att hoppas på att de tar bort handlingskravet för Landvetter.
     
  2. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Att tung trafik inte kommer tillbaka är klart. Exakt vem som stannar på Landvetter får vi väl se. Sparrow måste lägga ner (mer troligt) eller flytta till Landvetter.

    Vad som händer med övrig trafik är däremot inte klart. Flygplatsen är tills vidare öppen för GA. Det är inte troligt att det samhällsnyttiga flyget, med polisen i spetsen, flyttar till Landvetter. Det talas om att det ska ta tre månader att hitta lösningar.

    Det finns en hel del övrigt GA på Säve: Blue Chip, EFS, ett antal flygskolor, två flygklubbar och några privatägda maskiner. Klubb- och privatverksamheten har att hoppas på att en lösning för polis, ambulans, etc. också kan användas av dem.

    Swedavia lär näppeligen se det som sitt ansvar att tillhandahålla utrymme ens för samhällsnyttigt flyg, med mindre än att statsmakterna kräver det och dessutom skickar en check. Det hade känts bättre om det hade varit Göteborgs kommun som köpte ut Swedavia och AB Volvo, men vi får väl se tiden an. I bästa fall finns banan och infrastrukturen på Säve kvar för "övrigt" flyg; i värsta fall ordnar man en helikopterplatta för polis, ambulanshelikopter och sjöräddningen och låter allt fixed wing göra som de vill. Klubbar, flygskolor och privatägda SEP lär inte vara välkomna på Landvetter, även om de kanske tar emot Blue Chip och EFS.
     
  3. cstrom

    cstrom Medlem

    Lite info från SPUs hemsida:
    "Swedavia har idag meddelat hyresgästerna på Göteborg City Airport att man inte har något intresse av att på längre sikt driva flygplatsen vidare. Samtidigt öppnar man för att andra intressenter kan ta över driften av flygplatsverksamheten i någon form.
    ...
    Det skapas nu en intressegrupp bestående av intressenter från samhällsnyttig flygverksamhet, allmänflyg och Svensk Pilotutbildning för att hitta en modell att driva flygplatsen vidare och bättre anpassad för de verksamheter som i framtiden kommer att bedrivas på Göteborg City Airport."
    http://www.svenskpilotutbildning.se...ngaende-beslut-kring-goeteborg-city-airport-2
     
  4. cstrom

    cstrom Medlem

  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det kan väl inte finnas något överhängande hot om att man vill bygga bostäder iallafall, på Säve?
     
  6. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Swedavia gav en progressrapport för en vecka sedan. Presskonferensen refererades av SVT (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6138514) och Flygtorget (http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10950). Tonen är olika i dessa två referat, men innehållet är detsamma och positivt för allmänflyget: man gissar att det blir en kortare bana utan flygledning för samhällsflyg och allmänflyg. Men Swedavia måste fortfarande hitta någon som tar över driften och (gissningsvis) ägarskapet.

    2015 fortsätter allt som vanligt. "Framtiden" är 2016 och framåt.
     
Laddar...

Dela sidan