Människosmuggling med NFKs flygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 29 April 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det var väl dagens understatement. Den påstår själv att den skall förmedla "objektiva och nyanserade nyheter", medan varje artikel i verkligheten är sprängfylld av värderingar.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Eftersom de envisas med att skriva ' "svensk" ' så kan man anta att det är ännu en rasist-sida startat av eller för ett av våra svenska riksdagspartier. Dock svårt att säga hur mycket sanning som ligger bakom.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En person med samma namn som utgivaren för nyanser.se har skrivit blogginlägg för en lokalavdelning av ett av våra svenska riksdagspartier.

    Det finns också en - faktiskt mycket mer seriös - artikel i Fria Tider: http://www.friatider.se/greps-med-illegala-araber-i-plan-pa-vag-till-sverige De hänvisar till en polsk tidning och en översättning av artikeln där med Google Translate verkar innehålla samma fakta som i Fria Tiders artikel.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Och fan vad jävla korkat att inte hålla sig inom Schengen/EU när han flyger. Klåpare.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok, tråkigt att det nu verkar vara sant :(

    Antar att det var var nödvändigt att plocka upp dem utanför Schengen för att det skulle var någon vits med smugglingen? Gränskontroll är väl sannolikt om man varit utanför Schengen, men tydligen hade senaste landningen ägt rum i Grekland (Schengen). Undrar varför man kontrollerade maskinen om han kom från Grekland? Kanske de inte gjort det där eller pga att han mellanlandat på en flygplats i Grekland utan gränskontroll?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Någon information är det som saknas. Om de faktiskt startade från Grekland så var de ju redan inne i Schengenland och i så fall är det legalt för dem att resa till Sverige. Om passagerarna redan var olovligt i Schengenområdet så gör det varken till eller från att resa till ett annat land inom området. (Däremot var det säkert svarttaxi, men det är en annan fråga.) I och med mellanlandningen i Makedonien så hade de lämnat Schengen och då kommer de förstås inte in igen legalt utan vidare.

    Som sagt, klantigt av piloten, men det kan bero på att Grekland inte gränsar till något Schengenland och att det skulle kunna bli en stor omväg att göra alla mellanlandningar i Schengenländer.
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hoppas han får ett jäkligt kännbart straff som äter upp hans girighetspengar med råge gärna kopplat med fängelsetid i Polen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Någon som har senaste status? Vad hände med piloten? Har man beslagtagit flygplanet?
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vad jag läst flögs planet hem dagen efter, det framgick inte om klubben skickat någon eller om aktuell pilot släpptes och fick flyga hem.

    Klubben ska ha gjort en ploisanmälan även om jag inte förstår för vad. Piloten hyrde planet enligt gällande bestämmelser att han sedan begick ett lag brott bör myndigheterna anmäla inte klubben såvida inte klubben drabbats ekonomiskt.

    Klubbens hemsida och fb ligger nere så dom har nog många undrande runt sig det vore kanske bättre att skriva några rader om detta så lugnar det säkert ner sig
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  13. Swip

    Swip Medlem

    Kan finnas försäkringstaktiska skäl att göra en proaktiv polisanmälan utifall man senare upptäcker skador eller att flygplanet beslagtas för teknisk undersökning (har man otur har tekniker gjort en förstörande undersökning där reparation krävs).

    Men jag har också förståelse för en rent moralisk anmälan. Klubbens egendom har varit en dominerande och avgörande del för brottet. Det kan ju göra att de blir engagerade och angelägna om att ett ärende tas upp också i Sverige. Jag ser det bara positivt att klubben är snabb på bollen att se till att en formell anmälan upprättas - ett tecken på att klubben är en god spelare i samhället :).
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag tycker också att det är bra att klubben reagerar då jag tycker att piloten bör få ett så hårt straff som möjligt, både för det han gjorde och för att stävja framtida försök. Men min tanke är vad polisanmäler man, det måste finnas en åtalspunkt eller skadestånds begäran. Har klubben drabbats av kostnader är det solklart men annars har klubben bara hyrt ut ett flygplan och piloten kan " bara" ha brutit mot klubb regler vilket inte är straffbart därav menar jag att en sådan anmälan ligger på staten.
    Det bästa tror jag är om Polen fick driva straff ärendet jag gissar att dom är hårdare, i Sverige blir det väl bara fy på dig.

    Nu har vi också mycket lite fakta så det kan finnas mycket mer som inte är ute som skulle förklara saker.
     
    Senast redigerad: 10 Maj 2015
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag förstår uppriktigt sagt inte varför det skulle vara ett brott att flyga flyktingar från Grekland till Sverige - annat än att just detta fall nästan säkert var svarttaxi. Kan ni förklara?

    En annan sak är att mellanlandningen i Makedonien krävde passkontroller, vilket föraren tydligen försökte smita ifrån.
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Eftersom han mellanlandar utanför Schengen så är spelar det ingen roll om flyktingarna varit inne tidigare det är ren menniskosmuggling av en girig idiot tar man närmare 200 000 kr för en enkel resa grekland - sverige så är det inte av ideologiska skäl

    Dessutom skall flyktingar även om de kommer från annat Schengen land anmälas och söka asyl och då hade de lika gärna kunnat spara 190 000 kr och flugit Ryan till Sverige
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Att det är girigt som f-n håller jag med om, men jag kan inte se på vilket sätt det skulle vara olagligt.

    Mellanlandningen utanför Schengen en ren teknikalitet som förstårs spelar stor roll ur juridisk synpunkt, men knappast moraliskt.
     
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ett inlägg från flashback

    Tord fick åka hem med kärran från Polen till flygklubben, han får väl åka tillbaks när det är dags för rättegång. Passagerarna blev körda till en flyktingförläggning och det var nog en besvikelse när de betalat för att komma till Sverige där man kanske får en liten annan standard som assylsökande.
    För övrigt är Polen ett alldeles fantastiskt fint och trevligt land, ett av de bästa att besöka i Europa. Mycket prisvärt med hög standard på restauranger och hotell.

    Jag håller med om det konstiga att piloten inte lämnat några spår som flygare på nätet, man brukar ju ganska snabbt se vad folk har för fritidsintressen på tex FB. Men jag är 99,9% säker på namnet.

    Frågan är om han verkligen hade ett giltigt cert? Jag vet inte hur det går till när man kommer ny till en flygklubb men jag är nästan säker på att man måste flyga en sväng med tex en flyglärare, även om man har cert, för att visa att man kan flyga säkert och bra.

    Enligt uppgift hade han tekniska problem när han landade i Polen då laddningen inte fungerade som den skulle och batterierna blev utdragna, som tur var funkande radion ännu då. Motorn går ju bra ändå då tändningen är magnettändning på de flesta flygplan av säkerhetsskäl (funkar även om hela elsystemet lägger ner).

    Trots detta sticker idioten iväg från Polen till Sverige!!!!!!!!!!!!!! Så när han kommer till flygfältet har han ingen fungerande radio!!!!!!!!!! Dessutom har detta flygplan infällbara ställ och han visste då inte om ställen var inne eller ute!! Han lyckades enligt uppgift ringa till tornet på mobiltelefon och blev emottagen med räddningsstyrka och allt. Hoppas att han får betala hela denna cirkus själv när han åkt iväg med tekniska problem som skulle ha gjort flygplanet groundat innan det fixats till.

    En sak är säker, han lär aldrig mer få flyga i någon flygklubb i Sverige, om han nu mot förmodan skulle ha ett cert i framtiden!
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Som du skriver gör mellanlandningen utanför Schengen juridisk skillnad och därmed också moraliskt fel.
    Vi har migrationslagar oavsett vad du eller jag tycker om dessa och bryter man mot lagen så är det ett brott lika väl som fortkörning, misshandel eller bankrån
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Juridik och moral är inte samma sak..
     
    • Gillar Gillar x 2

Dela sidan