Svenska flygfält, köpa enstaka blad?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jonas, 7 Maj 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har man slutat sälja enstaka blad? Hittar inte längre den sidan på http://www.pilotshop.se/GB/Catalog/svf-manualer/svenska_flygfalt/

    Någon som har bättre syn än mig eller vet nåt mer? Har för mig att någon nämnt att man slutat med det....

    Sa upp mitt abonnemang för 2 år sedan.... Tänkte uppdatera de viktigaste nu...

    Kanske dags att skaffa appen istället....Fler som gjort det?

    Mvh

    Jonas
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Man chockhöjde priserna på enstaka blad vill jag minnas, från 15 till 50 kr/st, och ja, nu verkar de vara borta... Appen lämnar en hel del att önska (jag har till exempel inte lyckats ännu att ladda ner alla blad på en gång så att man har dem offline) men man kan iallafall köpa ett billigare 3-månadersabonnemang för 425 kr.

    Ja, fältet är öppet för en enkel, billig "Sverige VFR". Man kanske skulle pilla lite med det i sommar... ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag kör med Jeppesen VFR. Funkar utmärkt på surfplatta och kan delas mellan flera personer på samma sätt som Jeppesen IFR. Delar man blir kostnaden lägre än SvF. Man får dessutom hela Skandinavien + Finland och Baltikum.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har ingen av produkterna sen tidigare. Sker delningen genom att man tillåts ha appen installerad på flera enheter enligt Apples användarvillkor?
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Appen är fritt nedladdningsbar. Informationen finns inte i den, utan hämtas från Jeppesen över nätet. Du anger en abonnemangskod som du får från Jeppesen. Du kan använda fyra olika enheter (iPad, Android, Windows) på ett abonnemang.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för det svaret. Då vet jag.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för input.

    Jag mailade KSAB och de sa att de numera får hela manualer levererade till sig, tidigare satte de ihop dem själva och hade överskott på blad som de kunde sälja styckevis.

    Synd....

    Ja det borde finnas en marknad för ett Sverige VFR. Klart det är trevligt med snygga färgblad, men jag skulle tycka en enklare svartvitt skulle duga typ som AIP.

    Kanske en samling som är uppbyggd av oss själva?

    Om man kunde enas om ett format på en enklare svartvit karta? Med lite viktig info om hinder PPR etc. Kanske lite risky. Men spånar lite....

    Finns ju tex http://www.flygkartan.se, den kunde ha varit en grund för att bygga upp en kartdatabas. Eller wikiairports? Här är exempel på Uppsala/ESKC (Jag lade upp lite grundläggande data där för något år sedan)
    http://www.wikiairports.com/airports/details/29333

    Ett alternativ är att göra en startsida/karta på nätet typ: http://www.wikiairports.com/airports/bigmapairports/59.853894800000006/17.5730127 och lägga upp länkar till wikiairports för varje flygplats som man fyllt i info om.

    Hmm. Helst skulle man ha en omröstningsfunktion där olika användare intygar att info stämmer? Bara en tanke....

    Det som fick mig att säga upp Svf var att jag inte besökte så många fält och att det kändes meningslöst att hålla pärmen uppdaterad. Elektroniska versionen var lockande i det avseendet men priset kändes inte motiverat. Borde ju vara billigare än papper (utvecklingskostnaden kunde de tjäna igen på sikt)!

    Just nu är det en handfull fält som jag skulle behöva ha uppdatering på... Lite avis på de som flyger i USA. Där köper man en pocket med fältinfo för hela delstaten för ett par tior :)

    Jonas
     
    Senast redigerad: 11 Maj 2015
  8. control

    control Välkänd medlem

    Jag flyger också till ett väldigt litet antal fält som inte finns i AIP, känns inte motiverat att köpa SFF för detta. Mitt sätt att lösa det på, är att söka upp aktuellt flygfälts klubbweb, nästan undantagslöst, finns kartbladen för fältet där...
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    De låter vettigt! Undrar dock hur det är med copyright när klubbarna lägger upp bladen? Ser att vissa blad har copyright vissa inte?
    Jonas
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Pilotshop medger att man lägger ut sitt eget flygfälts blad, men uppmanar även alla som gör det att se till att det är senaste versionen. Bra inställning tycker jag.

    Finge jag välja så skulle jag göra om SvFF till danska Flyvepladsguiden. Ges ut 1 ggr per år och kostar runt hundringen. Den är väldigt enkel men innehåller det man inte alltid får fram genom Skydemon m.m.
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inte illa!

    Antar att endast medlammar i KSAK finns med i listan på ksak.se/flygklubbar
    då min - Uppsala flygklubb inte finns med...
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Precis, menar att listan troligtvis krymper med tiden ;)
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, både för att klubbarna är missnöjda med KSAK men även för att klubbarna dör ut då medlemsantalet inte "fylls på" underifrån. Men nu är vi O.T.! :)
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Problemet är att någon måste ta ansvar för att undanhålla databasen. Flera av uppgifterna om Sundbro stämmer inte i dag.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ja precis. Det behövs något valideringssystem med utgångsdatum.
     
Laddar...

Dela sidan