Svenska TMA-kartor tillgängliga för Air Navigation Pro

Diskussion i '060 Navigation' startad av BosseB, 9 April 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Xample erbjuder nu KSABs TMA-kartor till Air Navigation Pro. Tyvärr till hutlösa priser jämfört med andra länders kartor. 110€ för södra och lika mycket för norra Sverige. Dessutom omöjligt att se var gränsen mellan norra och södra går, och inte heller tydligt om det ingår någon form av uppdateringar eller om man måste betala fulla avgiften igen nästa år...

    KSAB behöver kamma till sig runt sin prissättning, men bra att de till slut erbjuder sina kartor via andra appar
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Kan bara instämma, med den prissättningen blir det inget köp
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Oj det var dyrt. Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala? Mer eller mindre än pappersformat?

    Och så till frågan om det man klarar sig igenom en rampcheck om man har kartan i elektronisk format?
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    Svårt att säga, generellt förväntar jag mig att en elektronisk produkt är väsentligt billigare än en som levereras fysiskt.

    Kanske är jag naiv men ca 300:- för hela sverige om det är en version där jag kan använda denna för evigt i nuvarande version och sdan får betela lika mycket för inköp av en senare version.

    Sen måste jag ju ställa mig frågan: vilket värde ger denna karta mig, jag har redan lika uppdaterad luftrumsinformation? Inte säker på att jag skulle köpa ens för 300:-
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. magnusl

    magnusl Medlem

    Hur är det egentligen? Har försökt leta i LFS/TSFS om det finns något som säger att man måste ha en karta på papper med sig. Men hittar inget explicit om detta. Själv tycker jag exempelvis SkyDemon känns säkrare (enklare, mindre stressigt) än en karta när man flyger VFR. Skulle nog inte få för mig att rota fram kartan.

    Vid IFR känner jag också att en iPad med inflygningskorten är ett praktiskt bra alternativ istället för att hålla på att skriva ut relevanta versioner och leta upp rätt papper. Sedan för egen del behöver man någon form av backup naturligtvis. Men vad gäller rent juridiskt, någon som vet?

    Frågan gäller också saker som driftfärdplan, dokumentation av väder etc. Kan man köra helt elektroniskt?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Danmark publicerar både 1:500 000-karta över hela landet och 1:250 000-karta över Köpenhamnsområdet som del av AIP! Kartorna kan laddas ned gratis från EAD och kanske också från danska luftis webbplats. Därefter kan man läsa kartorna i dator eller platta eller t.o.m. skriva ut på papper.

    Detta är verkligen något för andra länder att ta efter.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag var för övrigt inne på Pilotshop i Kista idag och köpte ICAO-kartor. Passade då på att framföra mitt missnöje med priserna på digitala kartor. De menade att de får betala svindyrt för materialet i sin tur, men förstod att det upplevs som dyrt. Angående deras egen app, VFR-kartan, fick jag intrycket att de nog inte kommer att satsa något vidare på den. SkyDemon kan man inte heller hoppas på eftersom den använder vektoriserade kartor
     
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag är en av de som länge önskat mig detta av KSAB, både via mejl och muntligt, så jag måste säga att jag är väldigt glad över att se denna release och dessa framsteg in i den digitala världen.

    Gällande priset, visst var priset högre än man kanske hoppats på (man hoppas ju alltid på 0kr).
    Men om man ska bena ut det lite;
    Papperskartorna som det sägs (ryktesvägen) att de säljer för självkostnadspris kostar 235kr, det finns 14 stycken för att täcka in Sverige. I appen är säljs de som norr och syd, vilket man kan generalisera till 7 kartor per "del", vilket skulle motsvara 1645kr, men dessa "7" säljs nu alltså digitalt för 995kr. Vilket jag nog ändå anser vara ett kraftigt reducerat pris mot tidigare, (även om det inte noll).

    Alltså 145 kronor per "gammal" karta, det tycker jag är ett ganska OK pris.
    MEN det som jag däremot inte känner mig sugen på är att betala 145kr per karta jag inte tänker använda!! Jag skulle gladeligen köpa karta 5, 3 och 2 där JAG flyger för 145kr styck till min kära Air Nav Pro.

    Mina två.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Bra tankar! Jag tänker också att eftersom airnav Pro släpper gratis uppdateringar av luftrum och waypoints så behöver man inte uppdatera grundkartan lika ofta. Helst skulle man vilja ha digitala tma-kartor utan luftrum :)
     
  11. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Ja det hade nog varit det bästa och egentligen smidigaste lösningen! Lantmäteriets topo-kartor som bottenlager, och sedan all data KSAB lägger över kartorna som en databas som airnav renderar själv!
     
  12. Lars-Erik Folcke

    Lars-Erik Folcke Ny medlem

    Är det någon som testat Air Nav Pro med de Svenska TMA kartorna änny? Nöjda? Värt priset?

    Såg att någon frågat och fått svar på frågor om TMA kartorna. Se svaret här nedan.
    Swedish TMA maps

    OZ APR 27, 2015 07:05PM CEST

    Hi!

    I just noticed that you now offer Swedish TMA maps. I have a few questions:

    1. Where is the border between TMA Sweden north and south?
    2. Are the maps vectorized or bitmapped?
    3. What does non-consumable mean? Do I pay once and get free updates or do I have to pay again for updated maps each year?
    4. How come the Swedish charts are so much more expensive than maps from other countries in Europe?

    Thanks!

    1 Community Answers

    Best Answer

    Xample [CH]APR 28, 2015 02:11PM CEST

    Hello,

    Thank you for your message,

    1. The border (according to the pre made separation of the files received) is at N 61°20’
    2. The maps are converted into .tif files then we set the projection and the resampling
    3. That means it's not like a subscription, you will have the product forever (but that doesn't mean neither that you will have free update all your life, that will be not the case, the map is available one year.
    4. The Swedish charts are so much more expensive because the royalties that the provider asked us are the biggest in Europa.

    Let me know if you need more information.

    Best regards,

    Céline Weiss for Xample LLC
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det var jag som frågade och fick svar. Jag har köpt den södra delen och är mycket nöjd. Eftersom Airnav PRO har gratis uppdateringar på waypoints och luftrum ser jag framför mig att jag inte behöver köpa ny karta varje år
     
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Igår kom en uppdatering på TMA Sweden South, som jag glad i hågen laddade ner. Helt plötsligt går norra gränsen för kartan vid Norrköping mot tidigare norr om Gävle någonstans.

    Jag har mailat Xample och frågat om detta eftersom jag betraktar det som en bugg. Någon annan som upplevt samma sak?

    I sämsta fall har de definierat om vad som räknas som nord och syd för att sälja mer, men det ska ju inte drabba dem som redan köpt. Hoppas innerligt på bugg, annars jävlar
     
  15. Lars-Erik Folcke

    Lars-Erik Folcke Ny medlem

    Näe, jag som också köpte South nyligen... Har dock inte laddat ner uppdateringen ännu. Då ärt vi två som får klaga nu.
     
  16. Lars-Erik Folcke

    Lars-Erik Folcke Ny medlem

    Näe, jag som just köpt South jag med. Har dock inte uppdaterat ännu. Då är vi två som får klaga..
    Uppdatera gärna status om du får svar Bosse
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    De har svarat att de undersöker problemet och ber om ursäkt för besväret. Förhoppningsvis en bugg alltså. Återkommer när jag vet mer
     
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Idag kom det en ny uppdatering av kartan och nu är hela södra delen på plats igen :)
     
  19. AST

    AST Ny medlem

    Finns det någon skärmdump på forumet så man kan se hur kartan ser ut?
     
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Här kommer två bilder, men och utan Airspace-overlay från Airnav pro


    med airspace.jpg
    utan airspace.jpg
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan