Live ATC

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Staffan, 27 Augusti 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Moche, tack för tipset och välkommen till Flygfyren! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Moche

    Moche Ny medlem

    Tackar. Mycket trevlig sida :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du, det fanns lite att välja på där :tup
     
  4. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Hej på
    http://vison.dyndns.org:8000/
    streamas segg twr och cntrl
    på en höger och vänster kanal

    m.v.h.
    Anton
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    En tanke som slår mig är att om det är lagligt att återutsända i vissa europeiska länder och olagligt i andra så finns det väl chans till förändringar?

    Det är ju inte bara flyglagstiftning som harmoniseras i Europa så det KAN ju hända saker i framtiden. Om det blir till det bättre eller sämre vet man ju däremot inte :sneaky

    ----
    Under förutsättning att Djin verkligen har rätt i att det är lagligt i Holland. Men där finns det i iofs mer som är lagligt men förbjudet i civiliserade länder, puff puff
     
  6. Laban

    Laban Ny medlem

    Riktigt lärorikt, är själv som sagt PPL elev och anser att detta borde vara inkluderat i läroplanen.. visst får man 2 st CD skivor med inspelad radiotrafik från KSAK men hmm.. Live och på riktigt är bättre.

    Har även flitigt börja utnyttja Microsoft FSX Online, har man tur finner man en server som har Proffsig ATC med koll. Bra träning för oss nya att prata på radio så man inte blir blir blockad när det är dags på riktigt.

    EDIT:
    Hoopsan, fängslande tillsammans med http://www.flygradar.nu/stockholm.php, slog tydligen ihjäl 35 minuter utan att blinka nu :p
     
  7. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Jag börjar närma mig slutet på min PPL-utbildning och kan bara säga att den enda vettiga radioträningen man får är när man själv sitter i planet. Teorikursen hade bara ett syfte känns det som; att fixa så vi fick våra radiocert och kunde börja flygträningen. CD-skivorna har jag knappt tittat på ens. Lyssnade på dom lite i början men det gav mest dåligt självförtroende då jag inte tyckte jag hängde med alls i snacket. Kan lova att det kommer att kännas mycket lättare när du sitter där själv och det du hör är relevant för det du håller på med, och när det är dags för EK-nav kommer allt att kännas helt naturligt. FSX kan nog vara bra träning dock. Fraseologin är väl inte alltid helt korrekt men det är den inte i verkligheten heller.
     
  8. Gothe

    Gothe Ny medlem

    lyssna och njut samtidigt ;)
    http://www.moulinsart.se:85/
    ladda ner filen droppa den i din spelare "min winamp"

    mvh

    Niklas.....
     
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

  10. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Det var bannemig på tiden! =)
     
  11. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Återupplivar denna tråd lite.

    Tyvärr har både ESSA och ESSB försvunnit från liveatc.net. Fortfarande går det bra att lyssna till Sweden control, Linköping, Malmö, Göteborg och Karlstad ibland. Men Bromma och Arlanda har försvunnit. Tyvärr innebär det att även Stockholm TMA har försvunnit.

    Jag går i funderingar på att köpa en scanner för att lyssna till Stockholm TMA. Dock bor jag, som mitt nick antyder, i Tullinge varför jag har svårt att tro att jag skulle kunna få in Tower och ground från ESSA. Det är synd, för det var trevliga frekvenser att lyssna till när dom låg uppe på liveatc.net.

    Den som har något skvaller om vad som hänt får gärna dela med sig.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    grym länk til ATC här i sthlm! lärorikt för mig som skolflyger fortfarande, :)
     
Laddar...

Dela sidan