Ny flygplanerings-app under utveckling

Diskussion i 'Webbapplikation' startad av piloten, 29 Juli 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. piloten

    piloten Medlem

    • Gillar Gillar x 4
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har testat lite och skickat ett mail. Annars kanske det kan vara en god idé att använda forumet för feedback (under förutsättning att moderatorn tycker sammalunda)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det går alldeles utmärkt att använda denna tråd för feedback.
     
  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Ett bra initiativ och en riktigt bra början.
    En förbättring hade varit att ikonen för flygplats borde ha flaggstången där flygplatsen finns, inte vid sidan om. Som det är nu ser det ut som om Visby ligger ute i havet om man zoomar tillräckligt långt ut.

    Jag ser fram emot att få reda på hur det går med det här projektet.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag mailade detta till Rickard men lägger in det här också så att alla ser vad som redan är rapporterat:

    Det går att skriva värden i fälten för vind och TAS, men i TAS-fältet blir inmatningen helt fel. Om det står 110 och jag försöker skriva 105 så hoppar siffrorna runt och slutresultatet blir 200.

    Fix-punkter och NAV-fyrar vill man så klart ha med på kartan och kunna ange som brytpunkter.


    Jag funderar också på vad syftet med den här applikationen är? Vad är din målbild? Är det enbart för att beräkna headings och tid eller tänker du på sikt mer än så?

    En bra sak är att man kan kopiera tabellen och klistra in den i Excel rakt av. Många webb-applikationer misslyckas med detta har jag sett. Ofta hamnar allting i samma cell.
     
  6. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Andra grejer man kan önska sig är beräkning av stigtid, sjunktid, TOD, TOC, bränsleförbrukning och så vidare. Automatisk inläggning av vind för aktuell höjd osv. Då måste man givetvis lägga in data för de vanligaste flygplanstyperna.
     
  7. Intressant och fint initiativ! Ett annat sätt att använda tråden är att (enligt affärsutvecklingsmodellen NABCs behov, angreppssätt, fördelar och konkurrens) ta upp vad andra motsvarande befintliga tjänster är svaga på, vilket då underförstått kan bli dess pitch.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Varför inte be Ankan om koden till swflightplanner? Funktionellt fanns det mesta där, men den här appen är mycket snyggare
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Snyggt!
     
  10. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Det var inte dåligt! Det jag skulle sätta upp på önskelistan är att kunna skicka in färdplan till LFV. Jag antar att sånt är knepigt att få till, men vem vet, det kanske går att lösa? Vad programmerar du i?
     
  11. CirrusDaniel

    CirrusDaniel Ny medlem

    Coolt!
    Det vore ju schysst om den istället för att skriva ut koordinater i färdplanen skriver ut namnet på den waypoint man valt (i de fall man högerklickat på en flygplats eller VOR)
     
  12. ankan

    ankan Medlem

    SwFlightplanner är gratis och open source, så källkoden är och har varit tillgänglig för alla sedan starten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Mikael

    Mikael Medlem

    Ankan,
    Var hittar jag källkoden?
    Har länge tänkte göra något aningen besläktat och skulle gärna se hur du gjort.
     
  14. Mikael

    Mikael Medlem

    Ja, jag kan ju berätta vad jag klurar på att göra.
    Kanske någon annan hinner före så att jag slipper ;-)

    Min tanke är att lägga en "overlay" med flygdata på lantmäteriets vanliga kartor.
    Härigenom kan jag inför varje flygning skriva ut en,lagom beskuren, papperskarta över rätt område(-n).
    Mer hanterbart än TMA-kartan.

    Jag tänkte att extrahera information om luftrum, kontrollzoner, TMA, R-områden etc från lämplig källa och göre en "overlay" till lantmäteriets kartor.
    Lantmäteriet har ett program, Kartex, där man hantera deras kartor och lägga på egna overlayer, t.ex flygdata. Lämplig karta är gratis för privatpersoner.

    Kartex är under avveckling men lantmäteriet tillgängliggör allt mer kartdata gratis nu så det löser sig nog.
    Nuvarande baskarta duger nog 10år till.

    Mest intresserad är jag av hur man automatiskt skulle kunna hämta och "sortera" fram lämplig flyginformation.
    Kanske från de källor Ankan har använt eller från LFV så som beskrivs i tråden "LFV eCharts - visualisering av aeronautisk data i AIP Sverige"

    Har man väl alla data under kontroll så bör det vara rätt enkel att skapa overlayerna.
     
    • Gillar Gillar x 4
  15. ankan

    ankan Medlem

    Flightplanner finns här:

    github.com/avl/SwFlightPlanner.git
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Superbra initiativ! Ska bli spännande att följa utvecklingen!
     
Laddar...
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan