Är detta en "wind shear" som 737:an råkar ut för på kort final?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 2 September 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är det en wind shear som flygplanet råkar ut för på kort final?

    Marginalerna var inte överdrivet stora i den här sekvensen, men piloten lyckades till slut få ner flygplanet på banan. Om man nu ska recensera situationen i efterhand, skulle piloten ha gjort en go-around direkt när flygplanet började sjunka kraftigt?

     
    Senast redigerad: 2 September 2015
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det var väldigt nära backen när det kraftiga sjunket kom.... behöver mer information, var farten för låg redan innan, man ser ju en distinkt sänkning av nosen i klippets inledning.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Wind shears verkar vara ett ganska vanligt inslag just på Madeira. Alltså inget exceptionellt som 737:an i första inlägget råkade ut för.

     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jisses, jag skulle ju inte vilja sitta med i TUI:n vid 5:10! :depressed:

    EDIT: ser att det nog är samma landning som det ursprungliga inlägget men från en annan vinkel...
     
    Senast redigerad: 4 September 2015
  5. control

    control Välkänd medlem

    Haha, den vid 5:10 var ju en riktigt snygg räddning! Den piloten flyger garanterat inte bara stora flygplan :D
     
  6. Fredan

    Fredan Medlem

    Madeira verkar vara ett spännande ställe att landa på. Läbbigt att vara passagerare på planet 5:30 in i den här videon och se banan som om man vore piloten

     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Intressant att se att de sätter lähjulet först vid de extrema sidvindslandningarna. Annars har man ju fått lära sig att sätta lovartshjulet först, vilket blir naturligt när man trampat upp och skevar mot vinden. Varför gör de på detta viset? :)
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    På de flesta trafikflygplan är vingarna så långa/svepta/låga att piloterna inte får ha någon eller endast lite wing-low.... får lita på tajming och momentet
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För att inte tala om att motorerna normalt sitter under vingarna.
     
Laddar...

Dela sidan