Hur legalt är Skyüber egentligen för PPL-innehavare?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 24 September 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det har tydligen kommit en app lik den kontroversiella appen über för bilar, som är till flygplan. Appen heter Skyüber.

    Min fråga lyder: Hur legalt är det här egentligen för PPL innehavare? Man får väl inte göra reklam för sig själv eller systematiskt flyga med passagerare, även om man delar på bränslet?

    Mer info om appen finns på: https://www.skyuber.com/

    Från deras FAQ:

    Am I allowed to advertise shared flights?

    According the European Regulation EU 965/2012 clarified in the UK CAA IN 2015/029:

    "You can, however the advertisement should make clear that it is a cost-shared flight between private individuals and should not in any way give the impression that it is a commercial flight."


    Is this kind of flight legal?

    Yes, sure. According to EASA regulation, "the pilot in command or operator of the aircraft is normally responsible for paying for the costs incurred when operating an aircraft. However, if it is a private flight the direct costs can be shared between all the occupants of the aircraft. Direct cost is described as 'the cost directly incurred in relation to a flight, e.g. fuel, airfield charges, rental fee for an aircraft. There is no element of profit'."

    For more details you can also check the following European Commission Regulation and the UK CAA Internal Notice about cost sharing:

    • Commission Regulation (EU) No. 245/2014, amending Commission Regulation (EU) No. 1178/2011.
    • Commission Regulation (EU) No. 379/2014, amending Commission Regulation (EU) No. 965/2012.
    • CAA Internal Notice 2015/029.
    Acceptable Means of Compliance and Guidance Material is available on the EASA website:
    • AMC and GM to Regulation (EU) No. 965/2012.
    • AMC and GM to Part-ARO.
    According to the French arrêté du 31 juillet 1981 relatif aux brevets, licences et qualifications des navigants non professionnels de l'aéronautique civile pilots are allowed to share flights as long as the flight was intended by them, meaning that they do the flight either without or with passengers.
     
    Senast redigerad: 24 September 2015
    • Gillar Gillar x 1
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Undrar om inte de svenska reglerna är striktare än så? Man ska väl ha en relation till dem man delar kostnaden med?
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Detta ska bli intressant att följa.
    Säger regelverket något om typ av relation man ska ha med vederbörande som ska följa med på flygning och dela på kostnaden?
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag ställde en fråga till Transportstyrelsen om detta för några år sedan och fick då följande svar:

    "Luftfartslagen fastställer att det föreligger krav på drifttillstånd för att utföra lufttransporter åt allmänheten mot betalning (7 kap 1§). Förarbetena till lagen (proppen) utvecklar resonemanget med att, för att privatflyget inte ska hämmas så behöver de inte ha drifttillstånd, utan man ska tillsammans med den närmsta vänkretsen kunna få nyttja ett luftfartyg och också få dela på kostnaderna för detta."
     
  5. Fredan

    Fredan Medlem

    Läste i en gammal artikel att de svenska reglerna är ungefär så här (oavsett bil eller flyg). Det handlar egentligen inte om pengar utanom att skydda båda parter från dåliga beslut.

    A: passageraren (minst en av dem) ska ha en relation till piloten. Detta för att passageraren ska kunna göra en riskbedömning. Vem är personen som sitter bakom spakarna, litar jag på hen? Antingen är det ett CPL eller den personliga relationen som ska gå i god för det.

    B: Att inte piloten och passageraren ska hamna i någon form av beställar/leverantör-förhållande. Om jag ska flyga ner passageraren till en konsert i Göteborg även om vi delar kostnaderna, vågar jag ställa in flygningen? Här kan man ju hamna ändå, men för de flesta är det nog skillnad på bekanta och en främling man hittat på facebook.

    Stod också att en pilot bör kunna lita på en annan pilot, även om det var en främling. Och att rimlig ersättning är helt okej. De beskrev ett exempel med ett plan som gått sönder och att det var OK att fråga en annan främmande pilot om att denne kunde flyga mig hem. Och jag kunde stå för alla kostnader plus en rimlig summa extra för besväret.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns inga "svenska regler" om detta längre. De franska reglerna från 1981 gäller inte heller längre. Det är bara EASA-reglerna som gäller. De nationella myndigheterna och lagstiftarna har inte rätt att fatta beslut eller stifta lagar som strider mot EUs regelverk.

    Det som står på SkyÜbers sida är alltså riktigt i och för sig. Det som väl inte är riktigt utrett ännu är ifall SkyÜber-flygningar verkligen är att betrakta som privatflygningar. Den springande punkten vad jag förstår just att man faktiskt gör reklam för sin flygning.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Det enkla svaret är nog: Inget vet någonting förrän det kommer en fällande dom åt något håll.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  9. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Möjligen lite off-topic, så skriver DN om Ubers "ideella" taxiverksamhet idag:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/uber-tjanar-pengar-forare-far-ta-smallen/

    Domstolarna verkar vara ganska glasklara här: tar man betalt för bilresor är det taxiverksamhet, punkt. Jag tycker att det är ganska relevant även för oss som flyger, eftersom jag uppfattar skillnaden mellan PPL/CPL ungefär likadant som skillnaden mellan vanligt körkort och taxikort. Möjligen är det lite mer liberalt för privatflyg, eftersom det finns fler som har intresse av att bara flyga för sakens skull (för timebuilding, eller bara för att det är kul). Det blir intressant att följa det här!
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Här handlar det snarare om att dela bil-, flygbränsle med dina kompisar än att ta betalt för färden.
     

Dela sidan