Vad händer i Norrköping (ESSP)?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 12 November 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Ryktesvägen nås jag av att Norrköpings flygplats har börjat bete sig mindre mottagande för flygklubben och andra privatpiloter. Är det någon här på forumet som är medlem i NAFK och vill berätta mer om vad som är på tapeten?

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Där nere brukar jag flyga med jämna mellanrum som korttidsmedlem. Jag har fått info på mailen om ett möte som ska äga rum på torsdag där en av punkterna i fokus är "Lokala föreskrifter i Norrköping - AR". Det kanske är kopplat till det du tar upp, @hans_p?
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det kan det vara, det lilla jag har hört är krångliga krav på inpassering för piloter, inte flygning utanför tornets öppettider mm. Sånt otyg måste ju stävjas i tid innan vi förlorar en flygplats till...
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    @Fredrik, återkom gärna med "rapport" om vad som sades på mötet. Det är oerhört viktigt att vi inte får fler inskränkningar i vårt flygande, framförallt när det inte finns någon risk alls.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej Fredrik! Hur gick det på mötet - något att förmedla?

    /Hans
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I AIP-uppdateringen som börjar gälla 10:e december finns denna nya text:

    "Start eller landning på flygplatsen är inte tillåten utanför ATS öppethållningstid. Flygplatsen kontaktas via telefon eller e-post för överenskommelse om extra öppethållning. "
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ok, så om nuvarande öppettider gäller får alltså flygklubben inte flyga på kvällar och helger?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är väl mycket sagt. Fast visst blir det betydande begränsningar på helgerna. Nuvarande öppettider enligt NOTAM är
    MON-WED 0600-2100 THU 0515-2100 FRI 0600-2100 SAT 0430-0600 1630-1900 SUN 1100-1600 (UTC)

    Sedan kan ju flygklubben mycket väl ha en specialöverenskommelse. Det vore väldigt intressant ifall någon från flygklubben kunde berätta om vad som gäller för dem.

    En lustig detalj är att Jeppesen i sin senaste uppdatering av IFR-kort skriver på flygplatskartan att start- och landning utanför tornets öppethållning är förbjuden. Sådant brukar aldrig stå på kartorna annars utan bara i flygplatsregistret - så det verkar som att man från flygplatsens sida är ovanligt angelägen om att sprida denna information.
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja jag var lite slö och tittade bara på administration-öppettiderna i AIP som ju är betydligt kortare...
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag var inte med fysiskt på mötet utan har väntat på att få ett protokoll på mailen.
     
  11. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Helt otroligt!
    Man upphör aldrig att bli förvånad av denna fientliget mot allmänflyget, det verkar som om "Bromma pesten" börjar få spridning till landets flygplatser. Alla vill vara som huvudstaden... Det skulle vara intressant att få veta verkliga orsaken till att start och landing är förbjuden utanför tornets öppethållningstider.
    Med nuvarande tider är ju hela lördagen körd! Hur funkar det för segelflygklubben, är de portade från flygplatsen hela lördagens termiktimmar!?
     
    • Håller med Håller med x 1
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det skulle inte förvåna mig om baserade plan får flyga när tornet är stängt. Så är det i Ronneby, men där finns en flottilj som skulle kunna förklara varför man inte släpper in vem som helst när det är stängt.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det kan bero på att det inte finns personal på flygplatsen så att du inte kan komma in eller ut. I så fall borde flygklubben fått undantag.
     
  14. Per-B

    Per-B Medlem

    På ESNN Sundsvall/Härnösand fpl gäller också start/landningsförbud utanför ATS öppettider, men det finns ett stående PPR för lokala flygklubbens medlemmar (som inte får lämna PPR till andra). Vi måste bara kolla med Operativa att det inte är banarbeten planerade och meddela våra planer, svarar dom inte har dom gått hem och då är det bar´ å åk.

    Jag kan tänka mig att det i ESNNs fall beror på att det är chartertrafik/tullfpl, Norrköpings fpl kanske har liknande situation men varit sena att vakna.
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    "Jag kan tänka mig att det i ESNNs fall beror på att det är chartertrafik/tullfpl, Norrköpings fpl kanske har liknande situation men varit sena att vakna."

    Detta ska inte påverka flygning utanför tornets öppettid, vi har både chartertrafik/tillfällen på Västerås Hässlö utan att det påverkar GA

    På t.ex Borlänge fick man vänta medan charter lastade eller tömde sen var det fritt för GA igen

    På Pernu Estland bandade som av en yta runt charter kärran resten var fritt för GA

    Möjligen att miljö beviset innehåller för få rörelser så dom stänger för att hushålla
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror att det mesta beror på okunskap. Vi måste bli bättre lobbyister!
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad det handlar om är att flygplan ej får starta eller landa på Norrköping flygplats när flygplatsen är stängd, med undantag för på Norrköping flygplats baserade flygplan som framförs av namngivna och av flygplatsen i förväg godkända piloter. Tillståndet är personligt och utfärdas för varje pilot.

    För att kunna få tillstånd som godkänd pilot ska man vara anställd på något av de på flygplatsen etablerade företagen eller vara medlem i någon av de lokala flygklubbarna. Man ska också av respektive företag/klubb ha fått utbildning i de lokala säkerhetsreglerna samt ha signerat och skickat ett intyg/ansökan till flygplatsen om att man vill bli godkänd pilot och har tagit del av och förstått de lokala säkerhetsreglerna och förbinder sig att följa dem.
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Finns det något rationellt skäl för att detta skall krävas just i Norrköping när det fungerar bra på andra flygplatser med linjefart eller är det helt enkelt en attitydfråga hos flygplatsledningen?
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    NEJ och JA kan man väl säga. :)
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

Laddar...

Dela sidan