Gamla platsindikatorer

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Airborne again, 28 November 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När jag bläddrar i mina gamla flygdagböcker från 80-talet så hittar jag platsindikatorer som inte längre finns och där jag inte heller kommer ihåg vilken flygplats det handlade om.

    Är det någon som vet vad ESDA och ESKW var för flygplatser?

    Av tredje bokstaven att döma så skulle jag gissa att ESDA var en militär (eller f.d. militär) flygplats i dåvarande Malmö FIR och ESKW en f.d militär (eller militär) flygplats i dåvarande Stockholm FIR.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Senast redigerad: 28 November 2015
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tack för infon om Ljungbyhed!

    Var Avan det gräsfält som låg alldeles nordost om centrala Gävle? I min loggbok har jag noterat en flygning ESKC-ESSK och ESSK-ESKW. Jag var är säker på att den första flygningen gick till gräsfältet och den andra till trafikflygplatsen i Gävle - men om det var Rörberg så borde den ha hetat ESSK. Jag kan förstås ha blandat ihop platsindikatorerna för Avan och Rörberg.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men återigen, tredjebokstaven "K" används vad jag vet enbart för fält som från början var militära. Avan var inte det (jag har just gogglat lite), medan Rörberg faktiskt byggdes i samarbete mellan Flygvapnet och Gävle kommun. Kan Avan ha varit ESSK från början och Rörberg sedan övertagit den platsindikatorn när Avan lades ned?

    Jag får väl fråga Transportstyrelsen annars. De borde ha arkiv med dessa uppgifter.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du är med i gruppen Flygpostlådan på Facebook så kan du fråga där också. Där finns säkert någon som kan ge dig ett bra svar.
     
  6. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Jag googlade på ESKW och fick bl.a. en träff som pekar på en punkt norr om Gävle. Satelitbilden visar ett bebyggt område.
     
  7. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Några gamla godingar:
    Torslanda ESGB
    Karlstad ESSQ
    Bulltofta ESMM
    Norrtälje ESSY
    Örebro ESSO
    Nyge ESCY
    Gävle/Avan ESKW
    Växjö/Uråsa ESMU
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Tjita1

    Tjita1 Ny medlem

    Var ESDA Ljungbyhed? Var inte det Ängelholm? Fick för mig att Ljungbyhed hette ESDB.. D:et stod väl för Defence har jag för mig att jag har läst? Idag heter dom ESTA och ESTL.
     
  9. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ljungbyhed var ESDA och Ängelholm ESDB.
     
  10. Tjita1

    Tjita1 Ny medlem

    Jaså, var det så? Ja, det är ju logiskt ur det hänseendet att det är i bokstavsordning iofs..
     
Laddar...

Dela sidan