Transportstyrelsens "samordning" av medicinska intyg

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam, 4 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har bestämt mig för att ta ett motorcykelkörkort och behöver därmed ett körkortstillstånd, vilket bland annat fordrar ett intyg på fullgod synskärpa. Det gjorde mig lite nyfiken. Jag har ju ett giltigt Medical, där det bl.a. ingår en synundersökning. Dessutom är det Transportstyrelsen som utfärdar både Medical och körkortstillstånd. Borde de inte kunna godkänna mig utan fler intyg, eftersom jag enligt deras register uppfyller synkraven för flygtrafik? Rent medicinskt verkar ju kontrollerna vara likadana (synskärpa och periferiseende).

    Svaret blev att det tyvärr är omöjligt eftersom flyg- och vägavdelningarna har "olika system". Inte särskilt förvånande, men lite trist! Vägverket (i delar) och Luftfartsstyrelsen slogs samman 2009, men har ändå ingen möjlighet att samordna två behörighetsregister. I praktiken kvittar det naturligtvis, en synundersökning för körkort kostar en hundring och är gjort på en fikarast. Men verkar det inte lite dumt att Transportstyrelsen, som bildades 2009, i praktiken inte verkar ha någon förmåga att samordna sina register för behörigheter? Vad händer t.ex om någon får sitt körkort indraget pga drogproblem eller sjukdom? Den piloten vill jag helst slippa stöta på i trafikvarvet!

    Kanske finns det någon anställd på TS här på forumet, som har mer insikt?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag upplevde samma sak när jag skulle göra läkarintyg för sjöfolk. Det verkar jäkla dumt alltså...
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag sitter i samma sits eftersom jag genomgår regelbundna läkarkontroller för både flyg- och järnvägstrafik. Men eftersom reglerna för de olika trafikslagen inte är exakt samma så tror jag att det skulle leda till avsevärt administrativt trassel att försöka "dela" på kontroller. Tänk på den extra arbetsbelastningen för läkarna som skall hålla ordning på detta. Det är numera dessutom så att i normalfallet utfärdar flygläkaren själv det medicinska certifikatet och inte Transportstyrelsen. Kostnaderna skulle öka - jag lovar.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nu blev jag nyfiken, järnvägstrafik? :)
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag är signalingenjör och trafikledare på museijärnvägen Uppsala-Lenna Järnväg (ideell förening). Jag engagerade mig där samtidigt som jag slutade flyga för 20 år sedan. Jag har både varit säkerhetsrevisor och chef för signalavdelningen där. Jag har förstås dragit ned på engagemanget där rätt mycket sedan jag började flyga igen och har inte längre några uppdrag, men jag är fortfarande aktiv i verksamheten.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha, kul :)
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag fick ett kort svar från TS att man inte avser att harmonisera sin hantering av flyg- och vägtrafikverksamheterna. Så var det med det. Dessutom får synintyg för körkort inte vara äldre än ett par månader, vilket förstås ogiltigförklarar de flesta Medical (när du väl har körkortet kan du dock vara hur närsynt du vill...).

    Som någon sa ovan kanske det verkliga problemet är att regelverken är skilda. Att få ordning på det (om det ens är önskvärt) är ju ett större arbete, och att det inte blivit gjort kan man nog inte lasta Transportstyrelsen för. Jag hoppas i alla fall att det sker viss samordning i framtiden, så att vi slipper hålla på med flerdubbla intyg!
     
Laddar...

Dela sidan