Continental diesel TBO ökas till 2100h

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 27 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det var inte illa. Det är en ganska viktig grej om motorerna ska bli konkurrenskraftiga med dagens bensinmotorer.
    Lite synd att deras största endast är på 155 hk, känns lite klent för att på riktigt kunna bli ett alternativ för de flesta av dagens klubbkärror. Vet någon vad det kostar att stoppa i en sån här i efterhand?
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    Glöm inte att det är 155hk, alltid med C/S. MAO i övrigt lika så slår den en 180hk lycoming med fast propeller i nästan alla avseenden. (Bättre startprestanda, bättre cruise över 8000 fot och naturligtvis mindre förbrukning)
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det är ju i och för sig sant. Men då till viktigaste frågan, vad fan kostar det att stoppa i en sån här?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vet att http://www.airservice.dk/continental-diesel.aspx utför konvertering. Har tidigare hört summorna 700-800k för en konvertering. Skulle vara intressant om någon frågade eller hade färska siffror?

    Fanns mer info här:
    http://www.continentaldiesel.com/typo3/index.php?id=93&L=1

    Lite siffror här:

    http://www.aopa.org/News-and-Video/All-News/2014/December/23/Diesels-on-the-cusp:

    "A CD-135 costs $55,000 to $60,000 in a gasoline engine replacement scenario, including all necessary parts (such as a new propeller, engine instruments, engine mounts, and other parts) depending on the aircraft, while the CD-155 costs $63,000 to $70,800 for the same initial installation kit (dollar amounts converted from Euros). A replacement CD-135 costs a little over $40,000 (excluding taxes, shipping, and labor), while the replacement CD-155 would cost just under $46,000 (with the same exclusions). Older Centurion engines can be upgraded for prices somewhere between the aforementioned scenarios"


    Jonas
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, men där fanns ju en massa info. Där finns också en liten story om den klubb i Sverige som skaffade sig en PA28 med den nya Dieseln och de beskriver ju den som minst lika bra i prestanda vilket då verkar rimligt med tanke på det som @control skrev. Men det är också intressant när man går in och tittar på klubben och timpriserna, då är det 1400 kr/h och faller med timuttaget ner till 1200 kr. Det är ju inte riktigt så billigt som man skulle önska, i och för sig bara med 20 flygande medlemmar men ändå. Det är möjligt att det priset kan förändras nu när TBO förändrats drastiskt eftersom motorfonderingen endast behöver vara hälften. Kanske att man med hjälp av nya Part-M Light kan få ner priset ytterligare.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan