Kan man plocka up IFR färdplan i luften?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Adam Frisch, 29 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Har aldrig flugit IFR i Sverige. Är nyfiken för framtida bruk bara. Låt säga jag landar på Finspångs flygfält, eller Laxå (båda nära morsans sommarhus). Sen när det är dags att sticka, kan jag lätta VFR och plocka upp färdplan i luften, eller måste man göra från kontrollerad flygplats?

    Hur är det med avfärd från samma, dvs okontrollerat fält om det är IMC? Kan man få en clearance void tid som här i USA, eller måste färdplanen plockas upp i VMC?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag gör ett försök:

    IFR-flygning från VFR-flygplats: Skicka in en Z-färdplan. I den anger du den punkt där du skiftar till IFR, det kan ju vara precis efter start. Starta och stig upp i IMC om vädret är så illa, ropa upp kontrollen ovanför(Östgöta eller Sweden Control) för att aktivera din färdplan samt få fortsatt clearance. Du borde kunna få en clearance innan start på samma sätt som du beskriver att man gör det i USA(har dock inte hört om det tidigare), annars har du nog tid att göra det innan du stiger upp i kontrollerat luftrum eftersom ingen av de flygplatserna ligger inom kontrollerad luft. I det området är troligtvis luften fri upp till FL95. Du kan flyga IMC och IFR innan du etablerat kontakt med ATC.

    Jag tror tyvärr att Laxå är stängd som flygplats, kanske kan du om du frågar markägaren få tillstånd till någon enstaka landning. Den verkar ägas av en bilskola men de avslutade flygverksamheten eftersom de hade haft problem med att flygplan kom oanmälda och gjorde inflygningar mot dem när de körde verksamhet.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Jag har aktiverat i luften oftare än från backen då jag först flög från tornlösa Barkarby och sedan oftast från en vid start stängd trafikflygplats (ESSU/ESOW). Oftast lämnar jag in färdplan med IFR från start och säger sedan något i stil med detta i luften: "... ctrl, SE-... modell, person ombord, söder om ESSU, i luften xx aktiverar färdplan mot xxxx" svaret brukar bli något i stil med "S-xx aktiverar din färdplan klockan xx, ställ in transponder xx, stanna i okontrollerad luft" kort efter följt av "S-xx radar kontakt, klart xxxx direkt punktxx FLxx"
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    Och angående din sista fråga, ja du kan få initial clearance via telefon med tidslucka, aldrig testat det själv.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. control

    control Välkänd medlem

    Och slutligen kommer någon som kanske förvånar dig ;) Här kan du faktiskt flyga i IMC utan färdplan i okontrollerad luft!
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. pasj66

    pasj66 Medlem

    Filar du IFR från start via autorouter får du ett SMS med transponder ca en halvtimme före EOBT. Borde få "radar contact" med en gång när du ropar upp efter start.
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Spännande! Hur fungerar det i praktiken? Kan jag med andra ord möta någon annan i molnet helt plötsligt?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du behöver inte ha Z-färdplan. Svenska bestämmelser tillåter att privatflyg startar enligt IFR från icke-instrumentflygplatser även i instrumentväder. Själv har jag en gång startat från Vårgårda i dimma med 600 m sikt.

    Det går också utmärkt att lämna in en IFR-färdplan med en sådan flygplats som avgångsflygplats. Jag gör alltid så när jag flyger IFR från Uppsala/Sundbro. Väl i luften anropar du lämplig trafikledning och aktiverar din färdplan med fastställd fraseologi: "AKTIVERAR/ACTIVATING IFR-FÄRDPLAN/FLIGHT PLAN, STARTAT/DEPARTED (flygplats) (tidpunkt) TILL/TO (destination)". Normalt får du då en klarering tillbaka ev. med kortare fördröjning.
     
    Senast redigerad: 29 April 2016
    • Gillar Gillar x 1
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Japp. Så gör jag alltid och det fungerar precis så.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja och nej. Man kan flyga IFR utan färdplan i okontrollerad luft under dager och på max 5000 fot (och inte i TIZ eller TIA). Även om man inte måste lämna in färdplan så får man förstås och man kan alltid ha radiokontakt med lämplig trafikledning.

    Risken är statistiskt sett oerhört liten. I Storbritannien, där det på grund av både deras märkliga luftrumsstruktur och deras förenklade IR-behörighet ("IMC-behörighet") flygs betydligt mycket mer okontrollerad IFR utan färdplan än i Sverige är det extremt ovanligt med kollisioner i IMC.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Luften är fri!! :)
     
  12. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Tack för alla svar!

    Control - jag är bekant med fenomenet IR i okontrollerat från min tid i England. Jag var inte IMC på den tiden utan bara VFR, så prövade aldrig själv. I USA är det teoretisk möjligt och lagligt att köra IR i klass G, men det är så himla lite av den varan här att det i praktiken är omöjligt utom kanske över vatten. Det blir E från 1400ft här mestadels.
     
    Senast redigerad: 30 April 2016
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du är van vid de engelska reglerna så finns två viktiga skillnader i Sverige:

    - En klarering upphör inte att gälla bara för att du lämnar kontrollerad luft. Om du har klarering till din destination på en viss höjd och en viss färdväg och den tillfälligt tar dig utanför kontrollerad luft så behöver du ingen ny klarering för att flyga in i kontrollerad luft igen.
    - Det finns alltid bara en trafikledningsenhet som utövar trafikinformationstjänst för en viss plats och höjd. Med undantag av TIZ, TIA och något område i Skåne så är det samma ATC som har hand om den kontrollerade luften ovanför.
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    I teorin ja, men som sagts, hur många andra flygplan ligger i IMC i okontrollerad luft samtidigt på samma plats.... Jag använder bara möjligheten vid två tillfällen: Demonstrera IMC för elever, en kort tur in i molnet och sedan en skolmässig 180graders sväng på instrument. Och sedan den korta tiden innan jag aktiverat färdplanen om jag startat utan ATC tjänst och molnbasen varit låg.
     
  15. joma

    joma Medlem

    Mycket intressant. Jag trodde att man var tvungen att starta VFR och flyg till en punkt i färdplanen innan kunde gå över till IFR.
    Men kan man starta IFR från vårt lilla gräsfält och redan ha en "IFR-transponderkod" och bara aktivera färdplanen när man är i luften är ju helt suveränt!

    Kan man ringa ATC innan start och aktivera färdplanen och samtidigt få clearance? Och kanske även transponder? (Om man nu inte lämnar in via Autorouter)
     
  16. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Det är ett bättre system än det engelska. Där får man också sjutusen olika transponderkoder på en normalresa. Inte som här där man får en som man behåller hela resan.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du kan ringa och aktivera färdplanen före start. Officiellt kan du inte få klarering, med det påstås ibland att det går i praktiken. Jag har aldrig provat.
     
Laddar...

Dela sidan