Designering av airways

Diskussion i '060 Navigation' startad av bluecmd, 1 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Hej,

    Sitter och pluggar min IR och kliar mig lite i huvudet över ATS routes och hur de designeras. Det finns ju fyra kategorier:

    Non-RNAV, Regional network
    RNAV, Regional network
    Non-RNAV, Non regional network
    RNAV, Non regional network

    Min fråga är förhoppningsvis super-enkel: jag hittar ingen som helst information om vad "regional network" innebär här. Är en region en stad (antagligen inte)? Ett land (antagligen)? Hela Europa? Jag kikade igenom så mycket jag bara orkade i ICAO Annex 11 men hittar inget som definierar vad dessa regional networks innebär.

    Jag försökte kolla på de svenska rutterna för att se om jag hittade någon struktur, men inget direkt slår mig. Helst hade jag sett en officiell källa som definierar detta, men ett bra motiverat svar duger också.

    Tack!
     
    Senast redigerad: 1 Maj 2016
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag antar (men är inte säker på) att "Region" är en ICAO-region, alltså ett område med viss gemensam trafikplanering. Enligt ICAOs webbplats är regionerna AFI (Africa), ASIAPAC (Asia and the Pacific), CARSAM (Caribbean and South America), EUR (Europa), MID (Middle East), NAM (North America), NAT (North Atlantic).

    Hur man bestämmer namnen annars är ett rent mysterium -- jag har funderat lite på det och inte kunnat hitta något system. Utom då de fyra grupperna som du nämner som var och en har en uppsättning bokstavskoder.
     
Laddar...

Dela sidan