LAPL(A)-utbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ante, 23 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Ante

    Ante Ny medlem

    Ny i forumet, ny till flygvärlden, ett brinnande intresse och mängder med frågor ...

    Jag har attraherats av det nya LAPL(A) certet i jämförelse med PPL. Dock är jag förvånad över hur litet genomslaget är av LAPL hos flygklubbar/-skolor. Bor i västra Sthlms området och finner få alternativ och på Sverigebasis inte ens en handfull. Hur kommer detta sig? Varför detta ointresse från skolorna? Den admin som krävs för att få utbilda i LAPL är minimal, de kan använda sig av lärare med PPL cert, lägre kostnad för cert ger mer möjligheter till flyghyra i klubbens regi efter avklarat cert, mm mm
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Alla förändringar tar tid att implementera. LAPL har också omgärdats av en del myter vilket försenat det ytterligare. KSAK jobbar ganska hårt för att fler klubbar ska börja med LAPL-skolning under 2016.

    Nyköpings Flygklubb är, såvitt jag vet, den enda flygskolan i närheten av Stockholm som har den möjligheten idag. http://nfk.nu/lar-dig-flyga/
     
  3. Ante

    Ante Ny medlem

    Håller helt med dig. Just myterna verkar vara många och väl spridda....

    Jag kommer kontakta flygskolorna i Sthlms området (Nyköping är tyvärr för långt ner) och se om någon av dem likt mig ser fördelarna med LAPL. Någon som vet något mera? Hör gärna av er!

    A
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ring till dem och säg att du vill ta ett LAPL och att de ska fixa det, då kanske det blir lite fart på det. ;)
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  6. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Slår man en sökning på KSAK så kommer några klubbar upp. http://ksak.se/for-flygintresserade/flygklubbar/?search=LAPL
    Jag är själv på Borås att ordna detta då jag vill ta ett LAPL(A) från ett SPL+TMG. Hoppas någon tar tag i det, det finns ju stora möjligheter att få fram en hel del bogserpiloter på detta sätt.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan