Reseberättelse

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av jekroth, 24 Juni 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag fortsätter i samma stil som tidigare flygning med lite udda inslag.

    Jag och en kompis flög över till Palanga i Litauen. Jodå vi visste att badsäsongen inte var igång men vi skulle bara softa bort en helg med bra väder.

    Måndag 6 juni det var dags för hemresa och efter att briefing dubbel kollat att vi skulle få passera genom Natos övningsområde som täckte större delen av Östersjön även Sverige så fick vi tanka och ge oss iväg.
    Planerad rutt Palanga norrut till Liepaja-Fårö-Trosa-Västerås.

    Halvvägs till Fårö slutar laddningen fungera men även om det gått fortare p.g.a. motvind att vända så beslutar jag att fortsätta, det värsta som kan hända är att externa förbrukare slocknar.
    Nästan framme vid Fårö 11,0 Volt, det är dags för nästa beslut, landa Visby eller fortsätta till fastlandet, motorn påverkas inte av strömbortfallet, EFIS skärmen har backup batteri och jag har en handradio att koppla till mitt headset, men med rådande Nato övning känns transpondern viktig. jag väljer Visby. Jag tänker att lite laddning i batteriet så räcker det ända hem.

    Jag meddelar Sweden att jag avser att bryta färdplanen och gå till Visby, Ropar Visby tornet och får direkt klart att passera i Visby TMA, Jag meddelar laddningsproblem och att jag kommer för landning Visby. Jag får frågan om det är NÖD men det avvisar jag påpekar dock att batteristyrkan är låg så radio mm kan slockna.

    Jag får i god tid klart inflygning bana 03, och när jag passerar in i kontrollzon så får jag klart landa, jag kan nu inte återläsa klareringen längre, strömmen räcker inte. Jag kopplar om till min handradio och kan kommunicera igen. Vi får klart att taxa till klubben, klubben låg dock öde så vi ringer taxi som kör oss till Biltema med taxin väntande springer jag in och köper ett batteri och ett par startkablar.
    Väl tillbaka på fältet in med batteriet i bagageutrymmet, på med startkablarna, skicka färdplan, flytväst på och iväg. Färdplanen blev godkänd innan jag han begära taxi så det bär iväg direkt. Efter att ha läst av loggen i Skydemon så kan jag se att det blev totalt 33 min på backen inkl. taxning till o från klubben.

    Östersjön har blivit min Bermudatriangel först den överhettade motorn 2014 på väg hem från Gdansk Polen,
    2015 hade vi fått klart att passera Natos övningsområde på väg till Gdansk men blev omdirigerade nästan fram till Bornholm för att sedan gå tillbaka, en omväg på 1:04 tim landade efter 3 varv i väntläge med 7 Lit kvar i tanken det låter lite men är 30 min i normal marchfart, även om jag vet att mätaren stämmer är det lite spoky mentalt.
    och så nu laddnings problem mellan Palanga och Fårö.


    Jag har fortfarande inte hittat felet så är det någon med erfarenhet av laddproblem Rotax 912 kom med tips. Laddrelä och batteri är uttbytt generatorn testad enligt Rotax manual men jag hittar inga avvikelser.
    när motorn går utan förbrukare laddar den 13,1- 13,3 Volt men med 150 watt förbrukare så laddar den bara 12,1 och sjunker långsamt så efter 1-2 min har jag 11,9 Volt
     
    Senast redigerad: 25 Juni 2016
    • Gillar Gillar x 5
  2. Volare

    Volare Medlem

    Jag har varit tvungen att byta laddningsregulator två gånger pga att de gett upp sucken. Beror troligen på att den är felaktigt placerad i mitt plan (Dyn'Aéro MCR-M) vilket leder till att den överhettas. Bra info om regulatorn i bifogad länk http://contrails.free.fr/elec_ducati_en.php
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Då kan det vara samma problem vårt är placerat på insidan av brandskottet så så mycket kylning får det inte.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ny laddregulator monterad och strömmen kom tillbaka nu ska jag bara monterad en fläkt så är vi i luften igen
     
  5. Volare

    Volare Medlem

    Jag köpte en fläkt på ebm-pabst i Järfälla i förrgår. Skall monteras imorgon!
     
Laddar...

Dela sidan