Behöver jag en skillnadsutbildning med instruktör?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av J-P, 28 Juni 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. J-P

    J-P Ny medlem

    Halloj!

    Jag ska börja flyga en privatägd Cessna 172D (ej klubb) med blandningsreglage och förgasarförvärmning. Jag har innan endast flugit Diamond DA-40 som är ett helautomatiserad flygplan.
    Jag vet i teorin hur blanning och förvärmning fungerar och används, men har aldrig flugit en kärra med det.

    Så, vad behöver jag?
    räcker det med 1-2h i luften och ett par studsar så jag lär känna maskinen tillsammands med ägaren som känner flygplanet väl, eller krävs det att jag blir godkänd utav en instruktör ? Om så, hur löser jag det ?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Formellt sett kan du flyga själv som PIC direkt efter att ha läst manualen. Vad som är vettigt beror på dig och hur många timmar har du totalt, din flygtrim just nu. En C172 är ett väldigt snällt plan men ändock lite annorlunda än en DA40.

    Mitt råd är att ta med en lärare/CRI på en sväng och be därefter om dennes utlåtande... kanske är du därefter klar, kanske får du råd att köra 1-4 timmar till....
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vilken variant av DA40? Med dieselmotor och FADEC? I så fall ser det ut som att du behöver skillnadsutbildning för att flyga ett flygplan med traditionella motorreglage, men regelverket är inte glasklart. För skillnadsutbildning så måste du anlita en instruktör. I annat fall räcker det med familiarisering och det kan du göra själv.
     
  4. J-P

    J-P Ny medlem

    Jag är upplärd och har 90h varav 50 är PIC på DA-40 TDI med FADEC. Cessnan jag ska hyra är av modell 172D ifrån 1963.
    Kruxet är, hur får jag tag på en instruktör som är säker på denna modell? jag känner många instruktörer, men de flyger antingen DA-40 eller Nyare Cessna 172.

    Jag dömmer att mitt flygtrimm är bra och jag tycker om att lära mig nya saker, ska upp å flyga med maskinens ägare i helgen å känna lite på den, studsa osv. Studerar självklart manualer och checklistor mycket nogrant.

    Räcker det med att en instruktör följer med mig efter det å godkänner mig om han anser att jag flyger maskinen på ett godtroget sätt ?
     
    Senast redigerad: 28 Juni 2016
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vilken instruktör som helst bör kunna klara det. Den viktigaste skillnaden mellan äldre C172 och nyare är motorstyrka och klaff. Äldre modeller har 40° som maxklaff och skall man avbryta en landning med maxklaff ute så måste man direkt ta in klaffen till 20° annars stiger man inte. Motorstyrkan kompenseras väl till stor del av olika maxvikt.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Jag tycker att regelverket är klart men korkat, du behöver utbildning om du går från traditionella instrument och reglage till FADEC och EFIS men inte åt andra hållet... som sagt, korkat men enligt mig glasklart. ;)

    Jag skolar med en Cessna från 1974, inte ens fasta lägen på klaffen... vart finns planet?
     
  7. J-P

    J-P Ny medlem

    Planet finns på Backamo flygfält. Som jag förstår det verkar det som att jag inte behöver en instruktör ur rent lagmässig synpunkt, men era rekomendationer är att endå flyga med en vilket är förståeligt.

     
  8. control

    control Välkänd medlem

    För långt bort för mig men jag gissar att minst 19/20 instruktörer är fullt kapabla att "checka ut" på den Cessnan. Nu ser jag att klubben på Backamo är en UL-klunn men någon av instruktörerna kanske är FI även för normalklass annars är det väl klubben på Säve som är nästa att kontakta.

    Med 90 timmar är du ju inte helt färsk så några turer med ägaren, först som pax och sedan som pic fungerar förmodligen också alldeles utmärkt.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tittar på tabellen i GM1 FCL.700 . Den känns inte glasklar för mig, men...
     
  10. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag hade utan tvekan flugit lite med ägaren och eventuellt en instruktör för att få feeling kring hur det är att flyga med klockor. Det är absolut inte svårt men väldigt annorlunda gentemot en avskalad G1000-cockpit. Have fun!
     
Laddar...

Dela sidan