Skaffa PPL endast för att ha det som hobby?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Sami, 15 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Flygning är fantastiskt. Men man miste hitta sin grej inom det. För mig, när jag var fattig och hyrde en C152:a varannan månad och åkte ut och gjorde touch and go på Barkarby, ja, då blev det inte så långvarigt. Det var inte utmanande eller kul, helt enkelt. Gav upp och fick flyga upp igen 5 år senare. Samma sak hände igen, denna gång med paus på 16 år. Förlossningen för mig blev att äga mitt eget flygplan - och känslan av frihet och resmöjligheterna det innebär. För andra kan det vara aerobatic, eller klassiker etc. Du måste hitta din nyckel till flygandet. Men för att hitta det måste du först ha ett PPL...;)
     
    • Gillar Gillar x 4
  2. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Tja. Har du något annat du hellre vill använda pengarna på? Du kan inte ta dom med dig när du dör, så det är lika bra på att sätta sprätt på dom medan du lever.

    Forskning visar att det man blir lyckligast av att samla är inte ägodelar eller penger, men upplevelser. Och vilken upplevelse går upp mot att flyga?
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    För mig är flygning en interaktion emellan nöje och kunskap kort o gott.
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det rusar mot höst och mörker nu och jag börjar nu återigen fundera kring det här med mörkerutbildningen integrerat i PPL-utbildningen. Jag har nu skrapat ihop 15 tim och har en bit kvar till EK och jag har fått för mig att under mörkerutbildningen så gör man typ en EK som avslutning på utbildningen och då räknar jag med att jag åtminstone måste ha kommit så långt i min utbildning att jag kan göra en "vanlig" EK i trafikvarvet. Att hinna komma fram till EK i höst ser mörkt ut :p
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Thord, egentligen kan man inte längre göra mörkerutbildningen som en del av sin PPL-utbildning. Något som TS varit dåliga på att informera om tyvärr.
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Håller inte med alls.
    Jag har inte flugit i 46 år men väl 13 och 1350 tim VFR. Det är inte så svårt att hitta flyg tillfällen utan att behöva IFR. Däremot kan man aldrig göra "måste" flyg, då måste man ha IFR ohm inte än det hjälper om flygplanet inte har avisning
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Det är intressant hur ofta personer som inte har I, kommenterar vad man inte kan göra med I.... vi har haft det i många trådar nu. Tro mig när jag säger att ni framstår som reportrarna på Aftonbladet när de skriver om flyg ;)
     
    • Gillar Gillar x 3
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hur ser du det i regelverket? FCL.810 säger inget om att man måste ha PPL innan man gör mörkerutbildningen.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag ser det inte i regelverket. Men det har dragits mellan medlemsstaterna och JAR-FCL såg annorlunda ut. De har kommit överens om att det inte längre tillåts. Försöker man skicka in en manual med det idag så får man avslag för det. Jag kan som sagt inte heller se det i regelverket men jag tog upp det med AOPAs representant för FCL-frågor i EASA och han svarade såhär:

    Austria raised this issue at EASA in December 2014. Unfortunately the conclusion was that training for the night rating may not be included in a PPL/LAPL course. That decision was based on the NAAs’ view that the experience requirements of FCL.210.A(a) referred only to items included in AMC1 FCL.210.A and hence night rating training could not be included.

    Jag tycker att det är fel men samtidigt tycker jag inte att det är något som är värt att fightas om.
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Men då kan du kanske rätta min felaktiga uppfattning och påstå att du kan ta vilken IFR godkänd kärra som helst och flyga i alla väder. Sen kan vi ta en diskution om säkerhetstänk seriositet mm.
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    När har jag påstått det?
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag var den ända som komenterat vad man kan eller inte kan göra med IFR och blev jämförd med Aftonbladets reportrar och detta för att jag konstaterade att man vid VFR flygning inte kan planera för måste flygning och sen ifrågasatte om man ens kan göra det med IFR behörighet med tanke på att många kärror är IFR godkända men många saknar avisning så där ser jag en begränsning
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    I denna tråd ja...

    ska man tro vissa så är det omöjligt att flyga I, utan avisning så fort det är minusgrader ute
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ...och det kan man bevisligen. Även med ett bra säkerhetstänk. Men inte alltid, förstås.
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag håller med. Det jag svarade och inte höll med om var inlägget att man behövde I för att få någon regularitet i sitt flygande, och konstaterade samtidigt att man med VFR inte kunde använda flygplanet för "måste" flygningar men att det var tveksamt även för I piloter då de festa klubbkärror som är godkända för I inte har avisning och även detta sätter en viss begränsning.
     
  17. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Kom en kille på ett av dom amerikanska forumen och ville pendla mer eller mindre dagligen över Rocky Mountains med en enmotorkärra. Och visst går det om man accepterar en viss risk. I min personliga mening finns det ingen enmotorkärra som riktigt skulle klara av det i alla väder. Kanske en Malibu, kanske en P210. Jag skulle inte flyga över 14000ft bergstoppar i nåt annat än en fullt avisäd tvåmotorkärra med tryckkabin, men så är det ju inte jag som ska göra det heller. Alla är olika.
     
Laddar...

Dela sidan