CRI/Instruktör som kan flyga in mig på Cessna 172 modell äldre

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av J-P, 18 Augusti 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. J-P

    J-P Ny medlem

    Hej!

    Jag ska börja flyga en Cessna 172 från 1963, jag har tidigare bara flugit Diamond DA-40. Finns det någon här som är eller känner någon som är CRI/Instruktör och bosatt i Göteborgstrakten som skulle kunna hjälpa mig med detta ? (Cessnan är privat och ej i klubb, därav dilemmat)

    tacksam för svar :)
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kan du inte bara kontakta en instruktör på en flygklubb och flyga in dig på en Cessna med klockor? Du kanske inte behöver bli medlem bara för det om du flyger DK? Skadar inte att ringa. Kan hända att instruktören kan lösa det på nåt sätt.

    Jonas
     
  3. J-P

    J-P Ny medlem

    Jag ska göra det, för övrigt har den DA40 jag flugit analoga klockor, men en gammal Cessna ter sig rent aerodynamiskt väldigt olikt en DA40.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med. Men otroligt kul att hoppa mellan typerna!
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Ta kontakt med en lärare från en flygskola i närheten och be att de flyger med dig i just den individen istället. Det vore bättre eftersom det ändå är den du ska flyga med. Jag hade ställt upp om jag bodde i närheten.
     
  6. Kent Samuelsson

    Kent Samuelsson Ny medlem

    Förmodligen talar vi om den Cessna som jag själv flyger ganska ofta. Jag är förmodligen den som har störst erfarenhet av individen de senaste 4-5 åren. Däremot vet jag inte vad vare sig bestämmelser eller ägare säger om huruvida jag skulle kunna hjälpa dig. Jag kontaktar ägaren i ärendet men du får själv reda ut vad Transportstyrelsen säger om familiarisering respektive inflygning. Jag har 700 timmar på PPL kärror och 900 totalt och heller inga problem med att flyga från högersits.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Familiarisering behöver inte göras av en flyglärare. Det krävs att piloten/studenten har SEP i det här fallet så kan ni flyga trots att du inte är flyglärare. Så säger åtminstone reglerna, sedan kan ägaren ha andra synpunkter såklart.
     
  8. J-P

    J-P Ny medlem

    I och med att jag går ifrån single lever flygplan till flygplan med klassisk motorhantering så uppfattar jag regelverket som att det är en familiarisering som behövs?
     
    Senast redigerad: 26 Augusti 2016
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Är du säker? Jag trodde att det var skillnadsutbildning som gällde åt andra hållet också? Att gå från single lever till klassisk borde ju dessutom vara "svårare" än tvärtom :)
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det kan man tro men så är nog ändå inte fallet. Även om det vore logiskt. I ditt certifikat har du ingen begränsning av din SEP som gör att du måste flyga med single power lever.
    Som ni ser i tabellen nedan så finns det inte en rad för "SEP (land) with conventional power controls" eller liknande. (D) som står till höger visar att du behöver en diff training. Det här kan säkert dras många varv och jag tycker att det är bra om du kan hitta en person som har flugit både och som kan berätta om skillnaderna.

    @Airborne again kanske har något att tillägga?

    Glöm inte också bort att fundera på det ur ett flygsäkerhetsperspektiv, vad är säkert?

    DIff.jpg
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den där tabellen är inte alldeles lätt att tolka. Man kan tolka den både som att det krävs skillnadsutbildning i det fall som J-P talar om och att det inte gör det. Eftersom tabellen finns i Guidance Material och inte i grundföreskriften så tror jag dock inte att man kan sätta åt någon som tolkar det som att skillnadsutbildning inte behövs även om Transportstyrelsen skulle ha motsatt tolkning.

    Men jag tycker att du bör ta hjälp av en flyglärare i det här fallet. Risken skall absolut inte överdrivas, men man kan skada motorn med felaktig hantering av traditionella motorreglage.
     
  12. Kent Samuelsson

    Kent Samuelsson Ny medlem

    Alltid lika spännande att tolka bestämmelser. Min egen erfarenhet av mer komplicerade maskiner inskränker sig till Pa-28R med ställ och propeller samt TMG i form av Super Dimona med ställbar snurra och turbo. Jag föreställer mig att Super Dimonan kanske är den som är mest lik Da 40 även om den i detta fall inte hade glascockpit. Personligen upplever jag inte några svårigheter i att hantera olika typer även om jag upplever de aerodynamiska egenskaperna som en större skillnad än motorhanteringen i fall som detta. Jag är ju dock segelflygare i botten och kanske har det lite lättare i och med att jag alternerar mellan gamla SEP och TMG ibland flera gånger om dagen.
     
  13. LEE

    LEE Medlem

    Gör en kortare övning per instrument i luften och fokusera bara på avläsning av fartmätare, kompass, EGT, inställning av Transponder, VOR, DME, ADF etc. under en stund så blir det mer naturligt att hitta i den nya instrumenteringen.
     
    Senast redigerad: 27 Augusti 2016
Laddar...

Dela sidan