Nya regler för privatflyg?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kim Johnsson, 21 Augusti 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Här finns en ganska lagom sammanställning som organisationen PPL/IR från England har gjort:
    Lätt summering Part-NCO

    Den nämner dock såklart inte skillnader mellan svenska föreskrifter och NCO utan de engelska istället.
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Enligt EU 2016/1199 så gäller:
    Bilaga VII är NCO. TS har på hemsidan idag inte presenterat nånstans att man tagit ett sådant beslut vilket skulle tyda på att NCO gäller för segelflyg. Dock har TS vid mail-kontakt igår vid fråga just om hur TMG ska räknas konstaterat att:
    Undantaget är annex II-luftfartyg.

    Tänk om det vore nåt som är glasklart numera:whistle:

    Frågan är om det finns någon segelflygare eller motorsegelflygare som idag (innan detta inlägg) kan läsa sig till vilka bestämmelser som gäller om man ska ut och flyga.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Med all respekt för Transportstyrelsens allmänna kompetens i regelfrågor så är det inte säkert att deras tolkning är riktig. Tyska LBA skriver uttryckligen på sin webbplats att TMG med motorn igång skall flygas enligt del-NCO och med motorn av enligt det nationella tyska regelverket.

    Någon av dem måste ha fel. Men det är uppriktigt sagt fördjävligt att vi har hamnat i den här situationen.
     
  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Segelflygförbundet har nu (3 dagar efter införandet) http://www.segelflyget.se/Nyheter/Operativaregler/ förklarat de svenska reglerna. Fortfarande står det fel på TS informationssidor. De som läser Flygfyren fick alltså informationen om hur de skulle bete sig när de gav sig ut i lufthavet först.:D
    Men samtidigt sorgligt.:meh:
     
Laddar...

Dela sidan