Får man ta me si hunnen upp i...?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av wingh, 1 Juli 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. wingh

    wingh Ny medlem

    ...luften.

    Enligt BCL så ja, men hur gör ni om någon rent praktiskt?

    Har bur och så, så det är inte det. Och skall bara vara inom SE FIR
    men öronen :q vi har juh jätte coola lurar med aktivdämpning osv för det är ett himla brööl i en PA28 t.ex.

    har någon god ide? Någon som faktiskt tar med sig byrackan osv.

    och nä jag tänker inte fylla öronen med byggskumm på henne :lol
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Har också flugit mycket med Biggles och Åke :laugh. Den jycken var ju hetare på gröten än en själv när det var dags att hoppa in i planet, sen höll han sig så lungn att man inte ens märkte av den under flygningen.

    Inga headset där vad jag minns!
     
  4. Marcus

    Marcus Ny medlem

    Snubblade över en video på YouTube för någon dag sedan där det var någon som flög med en katt (!) på instrumentbrädan i en Cessna. :laugh
    Han verkar ha stoppat bomull i öronen på katten, i alla fall i en av hans filmer.

    http://www.youtube.com/watch?v=UgtqQnqa3eM

    //Marcus
     
  5. Housh

    Housh Ny medlem


    Det jag undrar över är om katten i det här fallet är medveten om att den flyger och är i luften :p??

    // H.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Katten verkar ju onekligen ha det rätt skönt där den ligger på instrumentbrädan :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. POE

    POE Ny medlem

    Måste bara få bidra med ett annat YouTube inslag. En mycket förvånad hund som inte har något headset.

    http://www.youtube.com/watch?v=CtnXWwzn368 :laugh

    /POE
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Skön "flygtur" för hunden! Haha :e

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag väcker liv i den här gamla tråden igen.

    Är det någon som vet om hundars öron faktiskt tar skada av några timmars flygning i t.ex. en PA-28? Max kanske 2 x 2 timmar under en dag (funderar på en resa norröver...).

    Vi har beställt och testat MuttMuffs (länk nedan) men de sitter inte klockrent och kräver att man viker ner öronen, vilket också känns synd på vår lilla chihuahua med mycket uppstående öron. :)

    Alternativ: Någon som vet ungefär hur många dB det bullrar, så att man kan fråga en veterinär?

    http://www.safeandsoundpets.com/index.html
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. CaptPete

    CaptPete Ny medlem

    Flög upp IFR för Åke C och han hade som vanligt Mrs Biggles med sig, hon lubbade glatt ut till planet och tillbringade sedan tiden sovande i baksätet. Har inget minne av att hon skulle vara hörselskadad. Tanke: hundar hör ju mycket högt upp i frekvensregistret, en hundpipa piper verkligen, kan det vara så att PA28ans muller helt enkelt passerar under hundens nivå?
    I Australien hade de gott om flygande hundar.
     
  11. joflin

    joflin Medlem

    Jag är nyfiken på nödlandning med djur i passagerarutymme GA! ?
    I andra sammanhang har jag noterat en massa säkerhetsutrusning i bilsammanhang (, men jag är själv ingen husdjursägare). Fäster man hunden med tilläggsbälte! ?(, som "infant" i trafikflygPax-säte, där föräldern sitter i fast monterade bältet, med spädbarnet i knät och i tilläggsöglan)
    Bör man ha nå't skydd för inredning? (, kanske munkavle eller tass-skydd för klövar/klor).
     
  12. CaptPete

    CaptPete Ny medlem

    Tror du har något där. Man kan också tänka sig en hundbajspåse apterad kring svansroten för lyckosammare utgång.
     
Laddar...

Dela sidan