Flyga Cirrus SR20/SR22 i Sverige?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av CirrusDaniel, 12 Augusti 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. CirrusDaniel

    CirrusDaniel Ny medlem

    Hej alla!
    Jag funderar på att nästa år köpa en Cirrus och undrar om någon vet om det finns någon klubb där man kan hyra/skola ett par timmar på SR20 eller helst SR22?

    All hjälp uppskattas!
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Örebro FK hade en SR20 förut men sålde den vad jag vet. Den var nog för dyr och blev inte IFR-godkänd?

    Kanske ta kontakt med Trafikflyghögskolan och få en skillnadsutbildning?

    http://www.tfhs.lu.se/nyheter/article/10-aar-med-cirrus/

    Jonas
     
  3. CirrusDaniel

    CirrusDaniel Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  4. korthoga

    korthoga Medlem

    Ängelholms Flygklubb har en SR20 i sin hangar som är Peabs. Medlemmar får hyra den till ett riktigt bra pris.
     
  5. joma

    joma Medlem

    Låter som ett trevlig köp du tänker göra...inte alls avundsjuk :)
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Fick utskick idag angående inköp av Cirrus SR22 till Västerås. Har ni en slant över och är sugen på delägarskap finns nu chansen!

    Jonas
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kan det vara detta exemplar som jag av en slump såg på FR24 idag?

    image.png
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    De planerar att köpa in ett! Hänger väl på intresset efter mötet :)
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Hoppas att Västeråsgänget får till en SR22, det är en riktigt trevlig kärra att flyga!
     
  10. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Jo, mötet var intressant och gav en hel del inspel till den affärsplan som jag skapat för att köpa en Cirrus SR22T. Nu gäller det att vi får en grupp intresserade som vill samlas om att köpa och driva Cirrusen. Jag berättar gärna om hur jag har tänkt kring finansiering, kostnader och organisation för den som är intresserad av att antingen förbättra sitt resande utifrån professionella behov eller "bara få mer ut av sitt flygande". Affärsplanen öppnar för båda alternativen.
    Christian Guldberg
    Initiativtagare
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Christian, gör en egen tråd för projektet så blir det enklare för de som är intresserade att följa utvecklingen. Du kanske där också kan stapla upp några punkter som kort sammanfattar projektidén. Då kan man också ställa frågor direkt där.
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  12. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag väcker tråden till liv igen =)

    Finns det någonstans i södra sverige där man kan provflyga en SR20 eller SR22? Jag vet är TFHS har SR20 men de är bara till för deras MPL elever. Kollade på Ängelholm flygklubbs hemsida men där fanns det inget.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns en i Vårgårda men den ska säljas nu till Katrineholm. I övrigt så känner jag endast till en i Norrtälje, en på Bromma och den som snart är i Katrineholm.
     
Laddar...

Dela sidan