Uthyrning av Cirrus SR22

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av ABC123, 23 Oktober 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej,

    Tänkte bara ställa en fråga till alla kunniga i det här forumet om uthyrning av flygplan. Kan man köpa ett flygplan och bara hyra ut till vem som helst.

    Kolla på länken nedanför:
    http://www.oscarkilo.se
    Kan man bara starta ett AB och hyra ut en cirrus? Är det här lagligt?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag tycker det mest intressanta är din reaktion... "Är det här lagligt?"...

    Andra frågor som jag ser som intressanta:
    Är timpengen rimlig, över 6k / flygtimme?
    Att betala in över 170k i förskott, är det bara jag som ser detta som otroligt riskfyllt?
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hur hittade du informationen om kostnaden?
    Fick knappt ut att det skulle gå att hyra när jag kollade på den där sidan.

    EDIT: Nvm, hittade. Fanns inte i några menyer utan var en länk från "Om oss"-sidan.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ja, med de där villkoren så håller i alla fall jag mig långt borta!
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ca 7000 kr/h är rätt saftigt. Hade förväntat mig runt 4000-5000 enligt vad man sett i USA och runt i Europa. Vet inte hur attraktivt det är även för de som flyger i tjänsten. Men det är ont om konkurrens när det gäller kapabla IFR-resemaskiner. DA42an på Hässlö känns plötsligt billig för futtiga 4000kr/h :)

    Inte direkt en billig maskin att köpa in... Nya går ju på nästan 7 miljoner. Man kan hitta äldre och begagnade modeller för ca 2 miljoner. Jag hoppas det dyker upp lite fler såna maskiner snart för uthyrning. Då kanske priserna blir mer rimliga (Men lär fortfarande vara "dyrt"). Vet att det kommer en SR22 till Hässlö inom kort då en bekant köpt en, men den kommer nog inte hyras ut.
     
    Senast redigerad: 24 Oktober 2016
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Olagligt är det väl knappast, men "villkoren" säger alldeles för lite om vad företaget har för skyldigheter gentemot kunderna, än tvärt om. För det priset skulle jag gärna se att man ges garantier om tillgänglighet, vad som sker vid service eller stillestånd, vilka försäkringar som ingår, kostnad för självrisk m.m.
     
  8. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Orsaken jag ställde frågan om det är lagligt är att man får högst hyra ut ett flygplan 12 gånger på ett år. Man kan hyra ut ett flygplan till flygklubb som kan hyra ut den till sina medlemmar utan några problem. Så jag undrar hur Oscar Kilo aviation har kommit runt regelverket????

    Själv är jag väldigt intresserad att dra igång den här typen av verksamhet i västkusten. (uthyrning av SR22 eller DA-42)

    Visst är det fantasi priser de vill ha av sina kunder, en sr22 G5 ska inte kosta 7000 per timme.

    Ha det gött
     
  9. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det här måste ju vara tänkt för företag, vem annars skulle vara lockad av det timpriset och att i förväg förbinda sig till 170 000 kronor i flygtid?
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Den här regeln gäller fortfarande såvitt jag kan se. Tänk på att de nya EASA-reglerna endast är operativa regelverk som ersätter våra nuvarande/tidigare sådana. Den här regeln om uthyrningsverksamhet tillhör inte det operativa regelverket.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svar @Larscho!

    Undrar hur det funkar med tex Hässlö flygförening. Vad har de för organisationsform och tillstånd, med tanke på att man hyr privata maskiner av dem? Jag antar att de inte är en flygskola?
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Hässlö Flygförening är en förening, precis som man antyder. Eftersom de inte äger några egna flygplan så har de avtal med flygplansägarna om att förmedla dem till medlemmarna inom föreningen. Eftersom pengarna, såvitt jag vet, går via föreningen så kan man med gott samvete säga att den regel in berör dem. De har inte någon flygskola i HFF, men det kanske kommer i framtiden?
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hur har Oscar Kilo Aviation fått tillstånd för den här typen av verksamhet??
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns inget som säger att de måste ha ett tillstånd. Vi vet inte omfattningen på deras verksamhet, det är det som avgör om de behöver tillstånd eller ej.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer att den föreskriften inte gäller sedan den 25:e augusti. (@Larscho, upphävningsföreskriften är TSFS 2016:63.)

    Vad som gäller enligt EU-regelverket har jag inte koll på.
     
    • Gillar Gillar x 3
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Aha, tackar! Där ser man. Jag var övertygad om att det endast var OPS. Sorry @Jonas.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Reglerna för uthyrning verkar finnas i OPS-reglerna. Del-ORO innehåller en hel del om uthyrning i kommersiell verksamhet. Så förmodligen finns det inte längre några regler alls för privatflyg. Möjligen i del-M.
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok, där har jag inte sett något alls faktiskt. Kanske bäst att tuta och köra då. ;)
     
  20. intressant, hur långt har du kommit i tankearbetet?
     
Laddar...

Dela sidan